Gå til innhold
Arkivverket

[#19809] Peter Lorentz Olsen Fossum, en nøtt kanskje fra Inderøy


Gjest Wenche Hervig
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Hervig

Han er far til en datter, Anna Petrine, døpt i Hamar 1892. Presten skriver da at han er jernbanearbeider, født i 1860. I tillegg skriver han at de 'oppgir at være viet i Inderøen'. I 1893 døper de samme foreldrene (hun er Christine Sørensd. Frostad fra Vestnes) en gutt, Ole Sigurd, i Gjerdrum. Da skriver presten veiarbeider og fødeår 1860, men merknaden er nå at konen sier de er viet i Kristiansund.Så det ekteskapet tror jeg ikke mye på. Deretter forsvinner de igjen. Hun dukker opp i Oslo, får et nytt barn i 1898 med en annen mann som hun raskt gifter seg med, under pikenavnet. Hvor ble det av Petter Lorentz og hvor kom han fra? I følge familietradisjonen skal han ha druknet i en arbeidsulykke i Romsdalsfjorden. I folketellingen 1865 Lenke finnes det en med passende navn, men alderen er svært gal, 13 år er mye å bomme på. Er det noen som kan hjelpe ? På forhånd takk Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Vet ikke om dette er riktig, men fant en Petter Lorentz Olsen i Familysearch IGI, han var døpt 28. mai 1860 i Sande i Vestfold. Foreldrene var Olaus Trulssen og Lisabeth Hansdatter.I FT 1865 er familien fremdeles i Sande, men her er guttens navn skrevet Pether Olaussen: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg tror ikke det er noen gård som heter Fossum der, men han kan f. eks. ha jobbet ved Fossum jernverk i Telemark og tatt med seg navnet derfra.Han kan jo egentlig ha arbeidet på en hvilken som helst gård som heter Fossum også, den behøver ikke å ligge i Sande-området.Det var ingen navnelov eller faste etternavn på den tiden. Riktignok hadde 'de kondisjonerte' ofte slektsnavn, men det er en annen historie - - -Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Christine er født i 1861. Tror dere Peter Lorentz kunne slippe unna med å si at han var 13 år yngre enn han egentlig var? Han var eventuelt 46 år, men sa han var 33 da den yngste ble døpt, og han hadde hatt hardt utearbeid i hvertfall de siste årene. Jeg heller nok mot den trønderen jeg også. Men har dere ideer jeg kan prøve ut, evt. kjenskap til den familien på Fossem så vil jeg gjerne høre fra dere. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

I henhold til Inderøyboka,Gardshistoria, s 277, dør Ole i 1867, og Ane i 1873. Bent styrer så med gården. Søstrene finner vi også i tilknytning til garden. Alle tre er nevnt under plassen Fossum-Haugen i 1875. Gårdne blir solgt før 1900. Peter er ikke nevnt.Har selv prøvd å finne en forklaring på utflytting fra Skogn til Kristiansund i samme periode. Kom da over at det ble produsert kalk i Inderøy, som ble fraktet til Trondheim og også Kristiansund. Mange av bøndene drev også med næring i tilknytning til sjøen. Kan dette være en forklaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Hege, takk for innspillet, det er helt klart noe å se på. Hvis min Peter hører til denne familien på Inderøy, som vel er svært mulig, så er familien noe som må følges opp. Nye arbeidsplasser i Kristiansund er verdt å se nøyere på, arbeidsvandring er nok et viktig tema når det gjelder disse to. Foreldrenes død er svært greit å få orden på, men skulle gjerne visst mer om søsknenes videre skjebne, og om det var det fler av dem enn de som dukker opp i 1865-tellingen, det er store tidssprang her. Har du tilgang på kirkebøker og vilje til å sjekke for meg? Eller er det andre der ute som kan og vil? Takk. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

I henhold til bygdebøkene, s 277 om gårdene, og s 360 om plassene står det at eldste sønnen Bent styrte med garden etter at moren døde, drifta var nok bare så måtelig, og gjelden økte. I 18?? fikk mennene på de to Lyngstadgårdene kjøpekontrakt på Fossem og drev den sammen som underbruk.Fossemphaugen (plass) er først nevnt i 1840. Husmannen dør i 1841. I 1865 er plassen ikke nevnt. I 1875 bor tømmermann Bent Olsen,f. 1823, der. (Er det samme Bent som ovenfor?) Han var ugift. To søstre stelte for ham, Henriekka f 1832 og Olava født 1835. De drev dagarbeid ute i bygden. Ellers 6 sauer. I 1891 satt Bernt Olson fremdelse med plassen. han drev også som bordsager (handsag skjærer) Han døde i 1903. Plassjorden falt da tilbake til gården.Med disse forholdene som utgangspunkt er det vel ikke urimelig om lille-broren søker arbeid utenfor bygda?Selv har jeg bare lånt bygdebøkene,og har ikke tilgang på kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Hege, takk. Jo det er søsknene som bor på plassen i 1875. Sammenligning mellom FT 1865 og 1875 viser det. Nå må jeg nok få til et arkivbesøk for å se på kirkebøker. Jeg kan vel jobbe utfra at det er 'min' Peter Lorentz vi har fatt i. Så atter takk for hjelpen. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.