Gå til innhold
Arkivverket

[#19811] Lampe i Bergen omkring 1800


Gjest Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Jeg har Claus Ferdinand Lampe født 22.1.1810, døpt 9.2. i Domkirken i Bergen. Foreldre var kjøpmann Cornelius Lampe og Christine Jørz. Som søsken til Claus har jeg funnet Henrich Kramer f. 8.1.1813, dp. 15.1., Elsebe Kristine f. 18.11.1806, dp. 28.11 og Christian Neihaus f. 13.8.1821, dp. 2.9. Moren etternavn er her Goodts, Lampe og Lampe fød Gaus. En mulig søster er Klerke Catharina f. 8.9.1805, dp. 22.9. Morens navn er ikke oppgitt, men faren heter Cornelius Lampe med yrke ”bürger weinh,,ndl.” (borger, vinhandler?).I tellingen 1815 finner jeg Cornelius og Christine med barne Claus Ferdinand(0-7år) og Erenst (8-15 år). Jeg kan ikke finne Cornelius og Christine gift i Bergen, og heller ikke Erenst døpt der.Navnet Lampe finnes tydligvis i Bergen fra før 1700. Men Jørz/Goodts/Gaus kan jeg ikke finne. Er det noen her som kjenner til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Hauge

Jeg har en Fridthjof Lampe som er avbildet 13 mndr. gammel av fotograf P. Kramer,Harstad. Han for til Amerika, og ble gift med Ragna Tomasine Rønnov født16 mar 1869 I Bergen, pleidatter hos mine oldeforeldre. Han var litt av eventyrer, bl. a. gullgraver, og sendte en gullklump i en skinnpose, med sand. Jeg har posen og sanden. Har bilder av de begge fra mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Takk for svar!Fridthjof Lampe kjenner jeg ikke til, men det er vel trolig samme slekten. Claus Ferdinand dro til Bø i Vesterålen hvor han i 1841 fikk en sønn, Petter Andreas, utenfor ekteskap med Dorthe Kristina Madsdatter. Etterslekten her kjenner jeg.Terje: Vet du hva boken heter, når den kom ut og hvem som har skrevet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Kjempefint!e-mail: bjoerg@start.nosnail-mail: Sakkerhusv. 17, 3614 Kongsberg Jeg har gjort noen søk på navnet (Goos og lignende) i div. Bergenskilder uten å finne noe mer. Navnet ble tydligvis skrevet på mange måter. Så da får man vel ta tiden og fantasien til hjelp.Tore: Du nevner 'Kontoret'. Hva mener du her? Jeg kjenner nok for lite til Bergenshistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg begynner et øyeblikk å tvile selv på mine egne opplysninger om Goos. Jeg fant slekten Wilgoohs og kan jo ha forvekslet dem.Kontoret er utførlig omtalt i Bergen bys historie, bind 1-2 (Helles og Fossens bind). Samt i en rekke andre bøker. Det var to Kontor, det tyske og avløseren, det norske. Navnene var 'des Hanses Städtischen Contoirs zu Bergen in Norwegen', og på norsk, 'det Hansestädishe Contoirs'. Avløsenen het '. . . des Nordischen Handels-Contoirs zu Bergen in Norwegen', og på norsk 'det norske Handels-Contoir'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Ser ut til at vi finner Cornelius Lampe 22 år,vinhandler svend i 1801 tellingen, som sønn av Clarikje Kramer som her er gift 3.gang med Erens Meyer, vinhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Fint! Jeg ser at Ernst Meyer og Clarche Lampe f. Kramer ble gift i Askøy 12.11.1790. Claus Lampe og Clarche sal. Wulff giftet seg samme sted 27.05.1779. Og jeg finner også Claus Lampe død (begravet?) i Askøy 20.11.1787, 78 år gml. Men så er det store spørsmålet: Er dette den rette Cornelius. Er det noen her som har tilgang til kirkebøkene og kan sjekke fadderne ved barnas dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Fint!Jeg ser at Ernst Meyer og Clarche Lampe f. Kramer ble gift i Askøy 12.11.1790. Claus Lampe og Clarche sal. Wulff giftet seg samme sted 27.05.1779. Og jeg finner også Claus Lampe død (begravet?) i Askøy 20.11.1787, 78 år gml.Men så er det store spørsmålet: Er dette den rette Cornelius. Er det noen her som har tilgang til kirkebøkene og kan sjekke fadderne ved barnas dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Har sett litt i Askøy-registeret mitt som byggjer på kyrkjebøkene for Askøy. Og der er nok løysinga:Hennar fyrste ekteskap:AS0342,0,Claus,Lampe,Strudshavn,,,,Madme,Clarche,Sal. Wulffs,,,,Kirkebok for Askøy A1 fol. 267a.,,2705,1779Born:AS0342,1,Sr. Claus,Lampe,Strudshavn,,,,,Clarche Kramer,,,,,Cornelius,2410,,1779AS0342,2,Sr. Claus,Lampe,Strudshavn,,,,,Clarche Kramer,,,,,Martine Birgitte,1911,,1780AS0342,3,Sr. Claus,Lampe,Strudshavn,,,,,Clarche Kramer,,,,,Johan Kramer,2512,,1781AS0342,4,Sr. Claus,Lampe,Strudshavn,,,,,Clarche Kramer,,,,,Giertrud Birgitte,2906,,1783AS0342,5,Sr. Claus,Lampe,Strudshavn,,,,,Clarche Kramer,,,,,Jan Kramer,0808,,1784Hennar andre ekteskap:AS0474,0,Ernst,Meyer,Uk,,,,Madame,Clarche,Lampe f. Kramer,,,,Kirkebok for Askøy A1 fol. 142a.,,1211,1790Barn:AS0474,1,Ernst,Meyer,Strudshavn,,,,,Clarche Kramer?,,,,,Claus Lampe,0810,,1793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Retting:'Hennar fyrste ekteskap', er nok nr. 2. For det fyrste var med Wulff, hennar andre med Lampe og det tredje med Meyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørg Lunde

Terje: Takk for kopien av 'Slekten Lampe'. Dette er riktig familie, selv om det står i papirene at Cornelius var ugift. Jeg har funne vielsen i Wandsbek, Hamburg Lenke . Trolig ble den eldste sønnen, Ernst, døpt der i 1804. Ved begravelsen hans i 1845 står det at han var født i Hamburg, og det var det som satte meg på sporet.Takk også til deg, Bjørn, for opplysningene fra kirkebøkene for Askøy.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.