Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ketil Firing Hanssen

[#19815] USA: Edvard Firing og Ole Nilsen i New York 1910

Recommended Posts

Edvard Firing (f. 1867) reiste til Amerika i 1907, der han ankom New York 13. juni. Han skal ha jobbet i 5 år som bygningsarbeider før han reiste hjem igjen til kone og fire barn.Ole Nilsen (f. 1883) ankom New York 21. mars 1909. Han skulle til sin svoger Edvard Firing, 8 State Street, New York.Oles videre skjebne er uviss, men han ble vel igjen i Amerika. Han var ugift når han kom til New York. Har noen mulighet til å finne svogrene i folketellingen 1910? Antar at han blir vanskelig å finne i 1920 pga. hans vanlige navn, med mindre han har klart å gifte seg innen FT-1910.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Solås

Hei Ketil -Noen passende Edvard/Edward Firing kan jeg ikke finne i 1910-Census. Kan han ha brukt et patronymikon som etternavn?I 1920 finner jeg en 'kandidat' for Ole, men det kan vel bli vanskelig å verifisere at det er 'din' Ole.56. Street, Brooklyn, Kings, NY.Ole Nelson, 36, født i Norge, immigrerte 1909, ikke nat. Yrket klarer jeg ikke å lese, men mulig er det siste av to ord 'captain' og firma/arbeidssted 'RR Co.'Han er gift med Ella, trolig 36 år gammel, men det kan også tydes som 26. Hun er født i Norge og imm. i 1906. De har sønnen Norman på 4 og datteren Anna på 2 år, begge f. i NY.Jeg har ikke klart å finne dem i 1930, så kanskje reiste de hjem til Norge da de vanskelige tidene meldte seg på slutten av 20-tallet.Mvh. Arne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edvard kan ha benyttet farsnavnet, Abrahamsen:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Solås

Jeg må bare beklage Kjetil, jeg klarer ikke å finne ham. Har forsøkt med Abrahamsen/Abrahamson og utallige varianter rundt Firing, men uten hell.Sorry - Mvh. Arne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den Ole Nelson du har funnet i 1920 er veldig interessant. Alder og immigrasjonsår stemmer, og jeg finner ingen andre som ankommer Ellis Island med samme navn og alder i perioden 1908-1910.Jeg finner 19 Norman Nelson f. 1916 i SSDI, hvorav to i NY.Her er Ole Nilsen i emigransjonslisten for Kristiania:LenkeEr det ikke mulig å finne Ole Nilsen/Nelson i census 1910?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Solås

Hei igjen -Jeg har foretatt en ny runde med søk, men de lar seg ikke finne i 1930. Med muligheten for å søke etter Ella, Norman og Anna skulle det normalt ikke by på problemer å gjenfinne dem i 1930 om de var i live og oppholdt seg i USA, om de da ikke benyttet et annet etternavn, selvsagt.At du finner noen med navn Norman Nelson i passende alder og som var bosatt i New York registrert i SSDI er vel rimelig. Totalt finnes det 433 med dette navnet registrert der. Problemet er å finne en i passende alder med de rette foreldre i 1930.Å søke i hele 1910-tellingen etter Ole Nelson er jeg redd i verste fall ville ta dager, avhengig av hvor mange som kunne passe i alder og hvor mange sider jeg måtte hente frem. Dette skyldes Genealogy´s 'antikverte' søkemotor. Jeg har sett i gjennom de som da var bosatt i New York, men også her med negativt resultat.Jeg kan selvsagt ikke gi deg noen garantier for at de _ikke_ oppholdt seg i USA i 1930, men jeg klarer altså ikke å finne dem.Mvh. Arne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk for innsatsen, Arne!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.