Gå til innhold
Arkivverket

[#19817] Ingeborg Danielsdtr Tveitarås f.1850, Samnanger


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingborg var min oldemors søster (Eli). Hun ble gift med Nils Nilssen Tveit/Øystølen (i dag Nordtveit) i 1875. Ingeborg var datter til Daniel Knutsson Tveitarås (1819) og Aagota Andersdtr Fiske (1819) Nils var sønn av Nils Anderson Tveit (1803) og Anna Johannesdtr Nordbø (1804) Etter hva jeg har funnet på FS hadde de en sønn : Nils Andreas f. i 1879 og døpt 21/12-1879. Her er Ingborg satt opp som Engeborg.Det jeg lurer på er :1.Hva skjedde med dem? Jeg kan ikke finne dem i FT 1900, har prøvd diverse variasjoner og søkt både i Samnanger og ellers. Fikk de flere barn?2. Hvor ble det av Nils Andreas? Ble han gift? Har han etterkommere?Jeg har begge bygdebøkene fra Samnanger, der står det ikke noe mer enn at de ble gift i 1875.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner en Nils Nilsen f. på Tveit i Samnanger i 1845 og død 1930, da bosatt på Lid i Kvam.LenkeMen jeg finner heller ikke han i FT 1900.Det er jo mulig at dette er Ingeborgs mann.Mvh KRP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte å føye til at Ingeborgs bror, Knut Danielsson bodde i Kvam : LenkeJeg er og på leit etter hans etterkommere.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

Hei Kjellaug Iflg. Samnanger-boken skal Ingeborg og Nils kun ha fått en sønn, Nils Andreas. Nils giftet seg for 2. gang med Martha Eriksdt. Haga. De fikk ikke barn. De skal ha bodd på Nyutløtræet u. Langeland, bnr. 8 som Nils skal ha kjøpt av broren Peder. Bruket ble solgt ca 1920 til Tomas Nils. Sæterhaug. Se Samnanger-boken s. 492 og 557.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er de i FT 1900 : LenkeJeg hadde sett det før, men det stod ikke at det var hans 2. ekteskap og derfor trodde jeg det var noen andre.Lurer på om det er noen som vet hvor det ble av Nils Andreas, han var som sagt 21 år i 1900.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det må jeg si, tenkte ikke på at han kunne ha immigrert.Det må da være en av brødrene til hans far som han reiser til. Jeg har ikke ikke funnet igjen Johannes Nilsson Tveit (f. 1838) og kona hans Seselia Knutsdtr Slåtta.Det er ihvertfall ikke noen av de fire onkelene hans på morssiden.Jeg får se om jeg finner noe ut av dette. Kanskje jeg burde sette opp et nytt emne.Takk igjen Lillian-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er stadig på jakt etter Nils Andreas og hans eventuelle etterkommere.Det var ikke han som emigrerte, far til denne het Nils Olsen og han var ikke født i Samnanger.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.