Gå til innhold
Arkivverket

[#19818] Militære arkiver - Hans Olsen d. 1814 i Vinger


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Har i fler år forgjeves lett etter en av mine forfedre, Hans Olsen) som sto oppført som død ved sønnens konfirmasjon (1829). Jeg visste tidlig at han måtte være død mellom 1812 (sønnen Ole ble født) og 1823 (kona Marie gifter seg på nytt).For en tid tilbake fikk jeg et tips her på nfse om å kikke i kirkebøkene for Kongsvinger (Vinger) pga. krigen mot svenskene. Nå har jeg funnet en Hans Olsen død i Vinger i 1814.Kirkebok 6 Vinger s. 197 no. 40 6. aug. død 8. aug. begravet Hans Olsen Skiløber af bataljonen 2 divisjonSå er mitt spørsmål; finnes det lister over døde ført av det militære, eller evt. andre som kan fortelle mer om hvorvidt denne Hans Olsen er 'min' Hans Olsen.Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Spørsmålet er ikke helt logisk. Det kan jo eventuelt svares på om det militære førte egne dødsfallsregistre i Vinger i 1814, men derved er det jo ikke avklart hvem som er far til denne Ole som ble konfirmert i 1829. Vet du f eks at Ole ble født samme sted som der han ble konfirmert ? (Stedet er visst ikke nevnt ovenfor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Tilleggsoppl. Hans Olsen f. ? gm. Maria Larsdtr. 10. april 1812 Ringsaker kirke. Maria gift 2. gang 13. nov. 1823 med Lars Henriksen. Ole Hansen f. 27. sept. 1812 på Hvalstadeie i Ringsaker. Døpt 4. okt. 1812 i Ringsaker kirke. Konfirmert 21. juni 1829 i Brøttum kirke i Ringsaker. Ole bor da sammen med moren og stefaren på Sougstad i Ringsaker. Presten har ved konfirmasjonen skrevet i anm. feltet at faren Hans Olsen er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da vil jeg anbefale deg å gå til militærrullene for å finne ut hvor 2. divisjons skiløperbataljon ble rekruttert fra, samt, om det finnes legdsruller for Ringsaker der de innskrevne er navngitt og eventuelt fordelt på avdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.