Gå til innhold
Arkivverket

[#19825] Oppslag: Bygdebok for Aas, Akershus


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

HeiEr det noen som kunne slå opp noen opplysninger i gårdshistorien for Aas i Akershus?Vennligst ta kontakt på:rune.nedrud@canon.norune.nedrud@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sæterli

Hei ! Har ikke boken, men du vil finne noe stoff om gården på hjemmesiden til Holmlia skole under 'Historie' hvor Arnfinn Nygaards bok om Holmlia er lagt ut ! www.holmlia.gs.oslo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Takk skal du haDet var en bra side med mye informasjon.Jeg kunne ellers tenke meg at noen kunne gjøre et oppslag i bygdeboken for Aas, da jeg er spesielt interessert i garden Korsegaarden.mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

HeiJeg har en antatt rekke av forfedre som ser slik ut:1. Jens Jørgensen Korsegården f.ca.1725 gm. Malene Pedersdatter.2. Helge Jensen Dalen f.1752 gm. Ragnhild Olsdtr.3. Johan Henrik Helgesen f.1787 gm. Anne Catrine Nicoline Jernberg.4. Johan Søren Johansen f.1811 gm. Kirstine Fredriksdtr.5. Anne Johanne Sørensdtr f.1838 gm. Kristian Andreassen.6. Deres sønn kalte seg for Kristian Alfred Kristiansen Aas.Noen av disse og etterslekten etter Anne Johanne skal ha bodd på/i Ås. Kan du på noen måte verifisere disse opplysningene, da jeg er helt ukjent med dette området slektsmessig?Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ut fra opplysninger i boken finner jeg at Jens Jørgensen, ca 1725-, er gift m. Malene Pedersdatter, f ca 1724, datter av Per Mikkelsen Skoftestad. Jens er sønn av Jørgen Mortensen som kjøpte Korsegården i 1725. Han var g m Maren Hansdatter. Jørgen er sønn av sersjant Morten Brønnerud.Helge Krom Jensen er fødd 1762 (ikke 1752), g 1782 m Ragnhild Olsdatter Børsum, f 1762 og 2.g m Maria Toresdatter Skjelfoss fra Hobøl.Helge og Ragnhilds sønn Johan Henrik f 1787 står det ikke hvor han havner så resten av listen har jeg ikke noe å tilføye da bøkene er bygd opp som gårdshistorie. Men finner du gårdsnavnene kan jeg slå opp.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Robert Chr. H. Skogly

Det spørs om ikke også Jens Jørgensens fødselsår bør oppjusteres noe; det er ant. ds. som ble konf. på Ås ('Jens Jørgensen Huset - 17 [Aar]') i 1745 (dvs. f. ca. 1728).Kilde: Ås # 1, fol. 157, nr. 33. [Egne notater: Hf 314, fil 179h]Mvh. RC (rc@ager.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Hei !I bygdebok for Ås , bnd. 1, s. 47, fant jeg på plassen 'Åkerbakke' under gården Aas ; Kristian Andreassen f. 1842, sønn av Andreas Olsen Flyinn. Han ble gift i 1863 med Anne Johanne f. 1838, datter av Johan Søren Johansen , Fjellbakken under Hale. De har bl.a. sønnen Kristian Alfred født 1881. Det blir sagt at Kristian Andreassen f. 1842 døde i Enebakk i 1917, men ble gravlagt ved Ås kirke, hvor han hadde virket som kirkegraver. Ellers bodde familien i Kristiania i 1900 da de er å finne i Bækkegade 4. Kristian arbeider da ved botanisk museum på Tøyen.LenkeMvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

HeiTusen takk for mye god informasjon. Her var det mye som kan taes tak i.All informasjonen om hvor Kristian arbeidet burde også gi mulighet for å finne mer informasjon, både jobben på museet på Tøyen og jobben som kirkegraver i Ås.Takk til alle som har hjulpet.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.