Gå til innhold
Arkivverket

[#19844] Karin Maria Björnstad, Idd, Östfold


Gjest Lennart Börjesson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lennart Börjesson

Karin Maria Björnstad eller Karen Marie Björnestad född 12 oktober 1823. Gift med en svensk 15 oktober 1850 enligt Family Search (1851 i svensk kyrkobok)och flyttat till Sverige. Hennes far hette Hans Björnstad. Vet någon om Karin Maria är född i Idd och mera om hennes föräldrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

I kirkebok for Idd for året 1850 finner vi ' Gift i Enningdals kirke Ungkar Fredrik Wilhelm Ernst, 25 år, fra Nafverstad, gift med jomfru Karen Marie Bjørnestad, 27 år. Brudgommens far er Jonas Ernst og brudens far er Hans Bjørnestad'. Jeg har så langt ikke klart å finne henne som født i Idd men skal lete videre og kommer tilbake. Vil også se etter hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lennart Börjesson

Hej Asbjörn! Tack för att du vill hjälpa mig! Du hjälper också min USA-födde släkting i Tyskland.Han har i dag på Family Search International Genealogical Index funnit Karin Maria Björnstad född 12 oktober 1823, Idd Östfold men det fanns ingen uppgift om vilken källa det var hämtat från. Vi hoppas att det är rätt födelseplats men vi är inte säkra. Vi är mycket tacksamma för fortsatt hjälp. Vänlig hälsning Lennart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lennart Börjesson

Hej Asbjörn! Karin Maria Björnstad kanske inte är född i Idd. Jag hade fått den uppgiften från kyrkoboken i Naverstad i Sverige dit hon flyttade efter giftet i Idd. I kyrkoboken för Idd har du funnit att hon gifte sig 1850. I Naverstads kyrkobok står det felaktigt 1851. Du skrev 13 februari att du inte funnit henne som född i Idd. Kanske födelseplatsen också är felaktigt angiven i Naverstads kyrkobok. Om det är så har du något förslag hur jag kan leta vidare i Norge efter hennes födelseplats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Lennart. (Beklager en liten tekninsk feil i et innlegg. Jeg prøver igjen. Jeg kan ikke finne Karin Maria hverken som født eller konfirmert i Idd. I hvert fall ikke på den angitte fødselsdato, eller året som følger av alder ved giftermålet. Jeg finner bare en Karin Maria, og hun heter også Hansdatter (Hans Syversen), problemet erbare at hun er født i 1825 og det må være feil. Jeg trenger litt mer tid for å lete under inn- og utflyttede fra Idd for å se når hun evt har kommet dit. Hvilket år flyttet hun til Sverige? Jeg skal også se i nabokommunene for å se om hun kanskje kommer derfra, men for disse har jeg ikke alle aktuelle kirkebøker så vi trenger muligens hjelp av andre. Kanksje er det også noen som har kirkebok for IDD Mini III 4B der utflyttingen til Sverige muligens står? Jeg fortsetter letingen litt til. M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

I følge FamilySearch giftet Karin Maria seg i Idd.Hvis noen finner dette i kirkeboka, så kanskje det står flere opplysninger der.Karen Marie BJORNESTAD Age At Marriage: 27 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Hans BJORNSTAD--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Fredrik Wilhelm ERNST Age At Marriage: 25 Marriage: 15 Oct 1850 Place: Idd, Ostfold, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M426182 Source Dates: 1832 - 1860 Film or Fiche Number: 255778 Collection Details: Idd; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Hei Lennart! Har du sett dette? Hvem kan ha sendt dette inn til FamilySearch??IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- Karin Maria Björnstad Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 12 OCT 1823 Idd, Ostfold, Norway Christening: Death: 30 OCT 1903 , , Sweden Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Fredrik Vilhelm Ehrnst Family Marriage: 15 OCT 1851-------------------------------------------------------------------------------- Messages: Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: No source information is available.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Solfrid H. Ja det var de samme data som jeg har lagt inn i innlegg nr 2. Dessverre så står det ikke mer i kirkeboken; når det gjelder giftermålet. Jeg kjenner Family Search dårlig. Er det mulig å søke der på fødsels eller konfirmasjonsdata for å finne ut hvor hun evt er fra? Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Tror ikke det går, men jeg har søkt på Karin Maria Hansdatter.Fikk ikke opp noe.Men jeg tror ikke alle kirkebøker er registrert. Selv om hun ikke er i fra Idd, så tror jeg hun og evt. faren/familien har bodd på en av Bjørnstadgårdene ved den tiden hun ble gift. Men Bjørnstad er ikke unikt, det finnes mange gårder andre steder som også heter det. Men jeg tror likevel Idd er stedet, siden hun gifter seg der. Hun kan ikke være fra Sverige?Jeg tror vielsen i Idd kirkebok er stedet å lete, der står kanskje også flytteattest på Karin nevnt. Det hadde også vært kjekt å vite Hans Bjørnstads patronymikon. Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Beklager Asbjørn, så ikke at du hadde kikket i kirkeboken.Står det ikke nevnt noen fødested på Karin? Ikke noen merknader om vaksine, konfirmasjon, flytteattest eller andre attester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har tatt en kjapp kikk i kirkebok MINI Fødte Idd i den aktuelle dåpsperioden, men har ikke funnet Karen Maria der. Bodde hennes far på en av Bjørnstadgårdene, ligger de like ved Tistedalen, og da kan hun vel også være døpt i Tistedal kirke (under Halden) eller Asak kirke som ligger under Berg.Bjørnstad-navnet ( da som Bjørnestad ) brukes også i Dalsland som grenser inntil Idd.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Lennart. Jeg må dessverre bare bekrefte at 'din' Karin Maria så langt jeg kan se ikke er født i Idd. Hun er heller ikke konfirmert der og frem til 1847 kan jeg ikke se at hverken hun, hennes far eller hennes mann er flyttet inn til Idd. Desverre har jeg ikke kirkeboken for Idd mini III 4B der muligens inn-/utflyttere står. Der burde det kanskje være noe, skjønt disse listene er sjelden fullstendige. Jeg har også sett i kirkebøkene for Berg, Asak og Aremark og finner heller intet der! En mulig teori er at både hun og hennes mann har kommet til Idd, (fra Sverige) for å arbeide som så mange gjorde på denne tiden. Jeg ville ikke bli overrasket om de begge kommer fra Sverige. Hennes fars navn Bjørnstad gir oss intet da det også kan komme fra Sverige som flere har bemerket. Det er bare en god mulighet og det er ovennevnte kirkebok for Idd i årene 1847 til utpå 1850-tallet da de har flyttet til Sverige som du sier. Utover det har jeg dessverre ingen tips, med mindre du har tilgang til innføring av hennes død og at alder/fødested kan være anført der. Beklager. M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En liten spekulasjon vedr. denne dentifiseringen:Karin Marie bør da ha noen søsken, - tenkte jeg…..I FT 1865 for Idd finner vi på Bjørnestad lille, gårdbruker Nils Hansen 44 år og hans kone Anne M Jonsd. 40 år. Jeg tror vi finner Nils Hansen igjen på Fam.serch. som født/døpt i 1821, der vi også finner hans foreldre: Hans Jensen og Anne Andersdatter. I tillegg finner vi hans ektefelle, Johanne Marie Jonsdatter. Nils og Johanne Marie giftet seg i 1849. Nils sitt fødested er Aremark, - gården Ulsrød. 15-20 km nord-øst for Bjørnestad. Spørsmålet er om Johanne Marie (Jonsdatter i FS) og Anne M (Jonsdatter i FT 1865) er identiske, noe som jeg håper noen kan bekrefte/avkrefte. Anne har jo vært i bruk som avkortet form av Johanne, - liksom Hans er avkortet av Johannes.Dersom Nils og Karin Marie er søsken, - så har vi kanskje kommet et stykke videre.Geografien i dette temaet er interessant. Bjørnstad-gårdene, lengst sør ved Femsjøen ligger utvilsomt i Idd i første halvdel av 1800-tallet. Bjørnstad-gårdene og Enningedalen ligger i hver sin ende av Idd prestegjeld med en avstand ca. 25 km. Avstanden mellom Bjørnestad og Ulsrød er ca 15 km.Felles for disse 3 stedene er at de var preget trelast/tømmer-virksomhet, og at svært mange familier hadde sitt innkomme helt eller delvis av denne virksomheten. Dette medførte flytting og arbeidskaft-import, og overgang fra gårdsbruksøkonomi til pengeøkonomi. Kanskje de nevnte personer er typiske i så måte.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Iver Det var hyggelig å se flere som kastet seg uti mysteriet. Jeg ble fenget av dine spekulasjoner, men dessverre så stemmer de nok ikke. En runde i kirkebøkene avslører at det finnes to par med nesten samme navn; men konene heter altså Anne Marie Johnsdatter og Johanne Marie Johnsdatter. Det paret som bor på Bjørnstad lille i 1865 har riktige navn. De er begge født i Idd slik alderen i FT 1865 sier. De gifter seg 12 nov 1847 i Idd krk. Hans foreldre er Hans Larsen Bøe og Anne Nielsdatter og hennes foreldre er John Andersen Idebøen og Christine Marie Nielsdatter. Hans Larsen og Anne Nielsdtr fikk Nils Hansen (Bjørnstad) 22 sep 1822 og det neste barnet som står i krkboken fødes 30 sep 1824. Rent teoretisk så kunne godt Karin Maria være født av disse (okt 1823) men hvorfor i all verden står hun ikke i krkboken? Jo da, jeg vet at det ble gjort feil men jeg synes mulighetene for at Karin Maria er hans søster ser minimale ut. I tillegg kommer at hun også mangler til konfirmasjon. Den Nils Hansen som blir gift med Johanne M 26 okt i 1849 er født i Aremark 27 feb 1821 på Ulsrud. Sorry, men det gikk ikke; jeg hadde også håpet. Forøvrig takker jeg for gode funderinger omkring geografien. Vi får lete videre Lennart! m v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiDet bor en famile på Bærby Idd med etternavnet Bjørnstad ved FT 1865.Kanskje dette er noen å spinne videre på ?Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Boisvert

Bare en liten oppkaring i hva Family Search er. Jesu Kristi kirke av Siste Dagers Hellige (Mormonere) har et arkiv over alle opplysninger medlemmer og ikke-medlemmer av Kirken sender inn om sine forfedre og andre avdøde. Disse opplysningene er ikke korrekturlest og kan ofte ha feil og mangler, men intensjonene er gode. Når det står, som i dette tilfellet, at det er sendt inn av et medlem, er det sånn det er. Kirken har også hatt et program kalt Uttrekningsprogrammet, hvor 'amatører' skriver av gamle kilder og disse blir registrert på samme måte. De er litt mer å stole på fordi de blir korrekturlest, om enn igjen av amatører. Jeg har brukt disse informasjonene så lenge de har vært til og har hatt mye nytte av dem. Så lenge man går tilbake til en kilde for bekreftelse er de en god pekepinn i riktig retning. Jeg har også søkt etter personene på Family Search og kan ikke finne mer som det er sikkert er samme person. Hilsen fra 20C i ørkenen i California.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lennart Börjesson

Hej Asbjörn,Solfrid, Liv, Iver och Lill! Tack för ert stora intresse för min fråga om Karin Maria. Mycket tyder nu på att prästen i Naverstad i Sverige skrivit fel i sina böcker och att felet har följt med till Family Search. En möjlighet som framförts är att hon är född i Sverige. Jag skall försöka leta i Dalsland. Min USA-födde släkting som jag nämnde 13 februari blir säkert imponerad och glad när han får höra om all hjälp vi får med att lösa mysteriet med Karin Marias födelseplats. På min släktings vägnar framför jag ett stort tack till er alla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lennart Börjesson

Tack Kari i Californien! Vi vill också ha 20 grader varmt här i Norge och Sverige! Ja, Family Search är mycket bra och jag har fått mycket hjälp där.I det här fallet med Karin Maria har Mormonerna tydligen haft sin källa i svenska kyrkoböcker och när prästen har skrivit fel där så följer felet helt naturligt med i Family Search. Hälsning från Lennart. 5 grader kallt i Örebro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiFulgte innlegg 8 på FS og fant dette: Deres datter Nicoline Dorothea Louisa Ehrnst f 23.5.1865 Sundshult Naverstad død 4.3. 1936 Somerville Middlesex Massachusetts. Der har nok opplysningene kommet fra.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Hei alle sammen, her er noen tanker jeg har gjort meg: I innlegg nr. 7 så skal det jo være avskrift av kirkeboken for Idd. Altså skal Karen Maria Bjørnstad være gift der.Source Information: Batch Number: M426182 Source Dates: 1832 - 1860 Film or Fiche Number: 255778 Collection Details: Idd; Den Norske KirkeJeg vil tro at det stemmer, og hvis hun ikke er i fra området rundt, men fra f.eks. Sverige, så har hun bodd og sansynligvis jobbet i Idd.Finnes det en klokkebok for denne perioden? Det hender at det står mere utfyllende i klokkeboken, det har jeg selv erfart.Det var jo svært vanlig at man giftet seg fordi et barn var på vei. Er det blitt sjekket ut om noen barn, også dødfødte, ble født i Idd etter vielsen?Lennart, har du mulighet til å sjekke Karin Marias sin død i Sverige? Det kan være oppgitt fødested der.Hva sier folketellingen for 1890 for hennes fødested? Og hva står det i husforhørslengden? Og står det noen fødested på henne ved senere barns innførsel i kirkeboken?Jeg synes det er rart om Karin Maria ikke er fra Idd eller området rundt, hvis presten ikke har notert noe på henne, ikke en merknad om attest en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lennart  Börjesson

Hej Solfrid och alla som deltar i debatten om Karin Maria! Solfrid frågar om några saker i inlägg 22. Min släkting i Tyskland som jag hjälper med förfrågningar i Norge är för tillfället sjuk och hade inte nu möjlighet att svara på allt. Han hälsar: 'Thanks to all our friends!' Så här säger han: Karin Maria dog i Stockholm 30/10 1903. Där står att hon är född i Norge men inte närmare angivet. I husförhörslängder i Naverstad Sverige står att hon gifte sig 1851 vilket är fel. Skall vara 1850, se inlägg 2 av Asbjörn. Vidare står det något otydligt om Idd. Det är svårt att säga om det betyder att hon är född där eller har flyttat därifrån. Asbjörn har gjort ett stort arbete med att leta i Idd men inte funnit Karin Maria född eller konfirmerad där. I notisen om hennes död står det att hon var född i Norge, då får vi väl utesluta att hon kunde vara född i Sverige, vilket har framförts som en möjlighet. Vänlig hälsning Lennart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Jeg løfter dette fram igjen.Er det noen som vet om en klokkebok for Idd fra 1820 til 1855 ?Mvh Solfrid Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Lennart. Letingen etter Karin Maria står i stampe ser jeg. For sikkerhets skyld har jeg sjekket angående evt fødte barn i Idd rundt omkring 1850 men finner ingen tilhørende Karin Maria m ektemann. Som jeg har nevnt før ville det være fint om noen hadd kirkebok Mini III 4B som kunne sjeke døde/dødfødte eller utflyttede. Til Solfrid: Når det gjelder klokkerbøker på mikrofiche sier Slekstshistoriske kilder 1500 - 1900 dette: Klokkerbøker ('KLOK')I 1 1815-1826 06 Prestegjeldet. Konf. til 1825II 1 1901-1907 04 Idd sokn. Konf. til 1906II 2 1907-1913 04 Idd sokn.II 3 1914-1940 13 Idd sokn.Det trenger ikke å bety at det ikek finnes flere, men da ikke tilgjengelig på m.f. M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.