Gå til innhold
Arkivverket

[#19856] Drensfeber - hva er/var det?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Ref. mitt eget innlegg nr. 19700 om Otto Olsen.Har fått bekreftet at den Otto Olsen fra Lier som jeg lette etter døde 3.9.1869, bare 6 år gml. Av 'drensfeber', iflg. kirkeboka. Så er spørsmålet: Hva slags sykdom var drensfeber?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Et dren er et 'rør' man satte (setter?) inn i kroppen, i et sår eller byll etc. for å lede ut materie og puss. Dette medfører imidlertid infeksjonsfare utenfra, fra bakterier i huden f.eks., en infeksjon som kunne ende i døden. Det er noe gjetning, men et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Husk at dette var på landsbygda i 1869. Må innrømme at jeg ser for meg en vesentlig mindre teknisk diagnose. Mer i retning av et 'dannet' kallenavn på f.eks. dysenteri.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kom på å slå opp i min bestefars leksikon (Aschehoug fra 1907), og der er 'Drænage' (drenasje) beskrevet som behandlingsmetode. Som dren bruktes gummirør eller strimler av gasbind. Man lot såret stå åpent til all avsondring var slutt. Det sitter også i meg en historie om min mors søster (ca 1910) som nesten måtte bøte med livet på grunn av en verkebyll på halsen.Men jeg vil dermed ikke påstå at dette har noe med det ordet du fant å gjøre. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Komentar til svar (3) Jeg trur ikke folk var så 'redde for' å gjøre et 'kirurgisk' inngrep, når de såg det som nødvendig, selv om det var på landsbygda, eller kanskje nettopp derfor hvor det ikke var noe hjelp å få. Hvis du har lest boka til Henri Rudi (fangstmann på Svalbard) hvor han måtte skjære av seg lillefingeren alene, for ikke å få bloforgiftning. Mvh Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.