Gå til innhold
Arkivverket

[#19864] Kjøpmannsfam. Winding i Bergen og bondefam. Breistein


Gjest Siv Kristin Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Kristin Haugen

Johan Winding f.1706 i Bergen, kjøpmannsønn, flyttet til Kr.sund og bosatte seg der.Død 1751. Kjenner noen til navnet? Giftet seg m Anna Marie Chr.dtr. Brun (1711-1748). Leter og etter Breistein i Hous(?) prestegjeld. Skulle hatt litt hjelp med å sjekke noen navn. På forhånd takk! Tlf.71525766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har 2 utgaver av gårdsnavnet, begge i Hordaland. Bredsteen i Houg og Breysten i Hammer, om det var gårdsnavnet du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Gården Breisteinli ligger i Haus prestegjeld på 1600-1800- tallet og gården Breistein ligger i Hamre prestegjeld i samme tidsrom. Hvis det er noen navn du lurer på er du nesten nødt til å angi dem hvis du vil ha hjelp. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Siv Kristin Haugen

Takk for svarene jeg har fått!.Her kommer litt tileggsoppl.Tor Nilson Hammers i Breistein f. 13.06.1858 gm. Malene Mikkelsdtr. i Hamre(?).f 25.04.1853-06.06.1909. Hennes far var født i Bredsten. Mor fra Hous prestegjeld. Tor Nilsons fam. var i fra Breistein(?). Mener å ha gått igjennom bygdebøker uten å finne gårdsnavnene!Mulig det var feil bøker.Tors mor het Thorina Olsdtr. og var fra Kammen. (?) 71525766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Thor Nilsen Breistein, født 13.06.1858, konfirmert i Alversund kirke 12 oktober 1873, av foreldre Garver Nils Thorsen og kona Thorina Olsdtr.Malena Mikkelsdatter Breistein, født 25.04.1853, konfirmert i Åsane kapell 18 oktober 1868, av foreldre Inderst Michel Monsen og kona Magdeli Olsdatter.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Siv Kristin Haugen

Kenneth Bratland, takk for opplysningene du kommer med! Mikkel og Magdeli, finner jeg dem i noen bygdebok? Hvilken? Thorina Olsdtr. har jeg opplyst kommer fra Kammen. Hvor er det? og hvilken bok kan jeg evt. låne? Blir glad om noen kunne svare meg på det. På forhånd takk!! Siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

En Johan Winding som hadde hus og grunn på Markveien i Bergen som ble solgt 1739 var bror av mesterskredder i Bergen 1708 Christen Jensen Winding fra Århus som ble begr. i Domkirken 10. juni 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Til å belyse spørsmålet om Johan Windings mulige opphav, har jeg kopiert litt fra min artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd. 32,om slekten Krog fra Kvinnherad (for kildehenvisninger vises det til artikkelen:'Jan Petersen Krog, døpt 8. januar 1671 på Skeie i Kvinnherad.I et skjøte datert 28/3-1696 omtales han som borger og skredder i Bergen . Det har vært en viss usikkerhet rundt hans borgerskap. I borgerboken er det ikke registrert noen Jan Petersen Krog. Derimot tok Jan Petersen Grot fra Kvinnherad 12/11-1696 borgerskap i Bergen som skredder. Det står Grot også i originalen til borgerboken . I følge Hjortaas må dette være feillesning for Krog. Slektsnavnet Grot er ukjent i Kvinnherad. I borgerboken er det ingen andre personer i det aktuelle tidsrommet som kan være identisk med skredder Jan Petersen Krog. Det er derfor trolig at det var Jan Petersen Krog som tok borgerskap i Bergen 12/11-1696. Mot dette kan innvendes at han omtales som borger i Bergen allerede 28/3-1696 mens borgerskapet er datert 12/11-1696. I følge skjøte datert i Bergen 28/3-1696 kjøpte borger og skredder i Bergen Jan Petersen Krog og hans hustru Mette Ibesdatter et hus med grunn og bjelkekjeller under i Markeveien. Kjøpesummen var 102 Rdr. og selger var Kiersten Pedersdatter, enke etter Ejstein Chrestensen. Jan Petersen Krog var 5/3-1700 fadder for sin nevø Walther Jensen Krog. Men Jan er død før 1/10- 1703. Den datoen opptok enken Mette Ibesdatter et lån hos Anne, enke etter Iver Erichsen . Lånet var på 24 Rdr., og Mette måtte stille grunnbrev og nybygde husbygniger som sikkerhet. Den siste opplysningen tyder på at det gamle huset gikk med i den store bybrannen i Bergen.Skiftet etter Jan Krog ble ikke sluttet før 6/8-1705 . Den avdødes bror, Jens Petersen Krog, var formynder for barna. Grunnen til at Mette Ibesdatter bestemte seg for å slutte skifte nå, er at hun hadde planer om nytt ekteskap. Hun giftet seg på nytt med Christen Jensen Winding. Det fremgår av skiftet etter Jan Krog at Christen Winding har lånt penger til Mette. Det tyder på at Mette ble gift med Christen Winding like etterpå, dvs. ca. 1705/1706. Den 10/4-1708 var Mette fadder for sin niese Margrethe Jensdatter Krog. Hun omtales da som Christen Windings kone.Christen Jensen Winding fra Aarhus stift i Jylland tok 22/3-1708 borgerskap som mesterskredder i Bergen. Han ble begravet i Domkirken 10/6-1733. Ved et skjøte av 24. juli 1739 omtales Johan Winding som bror til Jochum Jansen Krog . Johan (Jan) Winding må være sønn til Christen. Navnet indikerer at han er oppkalt etter Jan Krog. I såfall var han barn i Christen Windings ekteskap med Mette Ibesdatter.Navnelikhet kan muligens indikere at Christen Winding er beslektet med Trondheims første boktrykker, Jens Christensen Winding , f. i Kjøbenhavn 12/12-1704, død i Trondheim 13/1-1783'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det finnes ikke noen gards- og ættesoge for Åsane som Breistein er en del av.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Mikkel Monsen Breistein,03.04.1820-06.02.1863 gift 1851 med Magdeli Olsdatter Ytre Arna (Ytre Ådna)1824-25.05.1896.Magdeli sine forfedre vil du finne i Bygdebok for Haus, ættarbok 3, Ådna sokn. Magdeli giftet seg 2 g 24.06.1866 i Hamre kirke med Lars Theodor Olsen Ringkjøp,f.03.05.1837 i Bergen og døde på Eikås i Åsane 05.07.1901. De fikk datteren Martina Janikka 02.05.1868, død 03.02.1889 i Ytre Hordvik. Hun ble gift 12.04.1888 i Hamre kirke med Eilert Olai Sjursen Hordvik,07.06.1865-31.01.1933. Foreldre til Mikkel: Mons Haldorsen Breistein f.1796 på Breisteinli i Haus (du vil finne han i den samme bygdebok som jeg nevnte ovenfor)død 17.11.1879 på Breistein. Gift 1817 med Dordi Olsdatter Breistein døpt 12.08.1798 i Hamre kirke og død på Breistein 07.01.1873. Disse hadde 13 barn, minst 10 ble gift av barna.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Jeg er også i slekt med Mikkel og Magdeli og har registrert slekten noen generasjoner bakover så det kan jeg sende deg...mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei vil gjerne ha mer info om denne slekt, jeg har også en god del. Min mail-adresse er lukvamme@online.noMvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En Hanna Henrietta (Henrica) Winding (1742-1802) var bosatt i Nordre gt. i Trondheim, g.m. Giert Kiempe Iversen Berg, som før hadde vært g. (i 1756) m. Margrethe Pedersdatter Schancke. Hanna og Giert fikk i 1769 datteren Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv  Kristin Haugen

Takk for mange svar! Stusset litt på svar 9 i forhold til nr.10! Arentz sier Johan var bror til Christen, men i innlegget under er han sønn av Christen. Kan Christen ha hatt en bror ved navn Johan?Ellers vil jeg og takke for mange svar om Breisteinfolket! Skal vel klare å finne dem i bygdeboka nå, når den en gang dukker opp i posten!Siv Kristin Min adresse er Blommenåsen 21,6520 FREI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Svein Rindedal

Fant tilfeldigvis I Digitalarkivet en døpt jente i Kinn , nemlig Karen Maria døpt 30/11-1734. Hennes far oppgis til Jens Winding, skreddersvend i Bergen og mor Kirsten Monsdtr Bloch. Det føres som merknad 'af Christen Windings Huus'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Kr. Haugen

Takk for opplysningen! Går og venter på noen bøker i fra Kvinnherad som jeg ikke får hentet ut før etter påske. Håper å finne noe matnyttig der! God påske alle sammen! Siv Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.