Gå til innhold
Arkivverket

[#19867] Sara Israelsdtr - Buksnes


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Per M. Bernhardsen

Sara Israelsdatter f. på Gjerstad i Buksnes 17. oktober 1757, døde samme plass 20. januar 1835. (Sara var tvilling, tv.søsteren var Annichen som druktnet, sammen med søsteren Bergithe Maria og hennes mann den 17. april 1778 på vei hjem fra kirka)Saras foreldre: Israel Jacobsen, som oppgis å komme fra Unstad i Borge. Han døde på Gjerstad i 1771. Annichen Edisdatter (Saras mor) er født 1719 på YtreSand i Flakstad. Annichen døde 1798 Gjerstad.Saras morfar/mor: Edis (Ægidius) Johansen (1695-1733) fra YtreSand i Flakstad. Karen Schøning født 25.02.1691 på Sand i Tjeldsund og døde på Bolle i Buksnes (3 ggr. gift)Edis familie kommer fra Flakstad og Værøy. Karens familie kommer fra Ebeltoft i Danmark.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Sara sin mors familie:Stamfar til Schøning slekten er Jacob Eliassen Schøning, født 1641 i Ebeltoft sogn, Mols herred i Randers Amt, Danmark. Han døde 1724 på Sand i Tjeldsund kommune.Hustruen var Karen Jacobsdtr.. født på Sand og død der etter 1721. (Foreldrene til Karen var lensmann Jacob Andersen (f.1611-muligens i Steigen) og Maren Svendsdtr., Hol i Tjeldsund kommune).Jacob & Karen fikk visstnok 8 barn (her er 7 av dem):1) Mette Jacobsdtr. Schøning2) Elias Jacobsen Schøning (sogneprest i Vågan)3) Jacob Jacobsen Schøning (gardbruker på Ytre Skarberget)4) Andreas Jacobsen Schøning (handelsmann på Skotnes, Buksnes)5) Karen Jacobsdtr. Schøning (f.1691) gm Ægidius Johansen (1695-1733), Flakstad6) Apollona Jacobsdtr. Schøning7) Maren Jacobsdtr. Schøning gm Peder PedersenKaren / Ægidius kan være gift i Flakstad i 1719-1720 (her er det svart hull i kirkeboken), likeså kan Annichen være født i denne perioden (hun er ikke nevnt i KB i perioden før/etter). Jeg har notert meg 5 barn i tillegg til Annichen: Johannes (f.1721), Karen (f.1725), Jacob (f.1726-død s. år), Søren (f.1727), Ane (f.1730).Det kan se ut som om at Karen flyttet til Flakstad etter store-søsteren Maren. Maren giftet seg i 1706 med Peder Pedersen YtterSand, og jeg har notert meg 8 barn for dette ekteparet.Begge ekteparene var tydeligvis kondisjonerte (finere folk) og var ofte brukt som faddere i kirken.Referanse til skiftet etter Annichen Edisdtr. (Ægidiusdtr.), Øvre Gjerstad i 1798 er skifteprot. HF1985, bok 10, nr.1836.Foreldrene til Ægidius Johansen kan være Johannes Ægidiusen, YtterSand gm Anne Lucasdtr. Dette ekteparet får tre barn i perioden 1704 (start KB) til 1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Hagen

Hei Nina.Dersom du går inn på Børje Jonsson i digitalpensjonatet, så vil du finne ein heil del om Vestvågøy i tida 1650-1900.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Terje. Jeg gikk inn på web-siden til Børje og fant en del slekts opplysninger. Så tusen hjertlig takk. :=) Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.