Gå til innhold
Arkivverket

[#19873] Søking etter doble fornavn


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg har prøvd dette i Dødsfall i Norge 1995-april 2001, men tror det gjelder generelt. Jeg får nemlig aldri (tror jeg) tilslag når jeg søker med 'børjar med fornavn' og skriver inn et ufullstendig annet fornavn, f.eks. Trygve J (i stedet for Johan) eller David L (i stedet for Lovin). Er det meg eller programmet det er feil på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Du bør ikke søke på mer enn det første navnet, søker du på 'børjar på Trygve' får du hele listen over alle som heter Trygve eller mer, i 'Døde i Norge 1995-2001' f. eks. 36 Trygve Johan. Det skulle være enkelt nok å velge fra 'rullegardinen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kan det stemme? Eg har prøvd med diverse dobbeltnamn nettopp, men får ikkje tilslag verken i dødsfalla eller i folketellingane.Sjansen for å oversjå noko trur eg vil auke mykje dersom det skulle kunne søkjast på dobbeltnamn. Men i praksis er det veldig enkelt å gjere det like vel - t.d. kan søk på Trygve Johan gjerast med å fyrst søkje på namn som børjar på Tryg, og av det utvalet kan ein søkje på namn som inneheld Johan, t.d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Det stemmer visst, Aase. Men jeg kunne fortsatt ønske meg muligheten til å søke på doble fornavn. Det tar kortere tid når det er mange som har samme første fornavn. Jeg vil jo bare gjøre dette når jeg har vært inne og funnet vedkommende tidligere under akkurat dette dobbeltnavnet. Og jeg synes ikke det er innlysende at det ikke skal være mulig. Teknisk sett er det vel ikke så vanskelig? Det er bare mitt synspunkt, som jeg tenkte man kunne tatt hensyn til ved en eventuell revisjon av søkeprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg er samd i at det ikkje er logisk. Men grunnen er namn er oppdelt slik at dobbeltnamn ligg lagra kvar for seg. Det er sjølvsagt teknisk mogleg å søkja på dobbeltnamn i ein eingong, men det er ikkje teknisk HEILT trivielt. Men så kjem det også litt an på kva ein sjølv føretrekkjer. Eg synest det er greiast å søkja på berre første. Då ser eg dei alternativa som finst. Svært ofte er også namn to skrive med forkorting. Dei synest eg er lettare å finna når eg ser dei enn ved å skriva inn eit søkeomgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.