Gå til innhold
Arkivverket

[#19886] Hvem var Jens Monssen f. Sunnmøre omkr. 1782?


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Jens Monssen kom til Andøya før 1801, var ved folketellingen dreng på Haugen, Andøy. Giftet seg 1807 i Bjørnskinn, Andøy med Maren Marie Isachsd. Flyttet til Øksnes i 1814 og giftet seg på ny 1835 i Langenes, Øksnes med Malena Mørch Parelius. Døde 1839 KLo, Øksnes. I alle kilder nevnt fra Sunnmøre, ingen nærmere stedsangivelse. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Tråden hadde kanskje fått litt meir gaum om han stod under MR fylke (og ikkje 'generelt'). Går det an å flytte ein tråd?John har spurt i eit anna forum tidøegare. Då fann eg at det ikkje var ført nokon Jens Monsson mellom døypte 1781-1783 i Volda prg (m. Ørsta), Herøy prg (m. Sande og Rovde) eller i Borgund (her er vel Vatne og Skodje sokn med). Den siste på DA, dei to første på mikrofilm. Ulstein (m. Hareid) er tapt (brann i 1832). Då står mindre enn halve Sunnmøre att å sjekke ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Jeg vurderte om innlegget burde plaserest under MR, men av omlag 500 etterkommere som jeg har registrert bor de fleste i Nord-Norge eller har tilknytning til landsdelen. En av disse har kanskje vært flinkere til å grave og leser ikke under MR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol H. Ulvestad

Prøv med søk på Family Search. Ein av dei som kom opp under søk på Jens Monssen meiner eg kom ifrå Møre og Romsdal. Om mannen sa han kom ifrå Sunnmøre, kan han ha kome ifrå ein anna stad i fylket. Han kan ha vore på Sunnmøre før han reiste nordover. Elles var der fleire med dette namnet ifrå Gulen i Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tom Harald Dahl

Jeg har registrert 6 barn av Jens Monssen og Maren Maria Isaksdatter. Er etterkommer etter Mikkeline f. 1811 som er deres første datter.Har endel info om konen Maren, men ingenting om Jens Monssen. - har letet etter han på nettet, men ingen hell. Nytt for meg at Jens giftet seg på nytt med Malena M. Parelius noen få år før han døde? Hvem var hun? mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Maren døde i 1834 og Jens giftet seg på ny i 1835 med Malena, datter at Torsten Parelius og Anne Mikkelsd. fra Sortland. Tre barn: Andreas Berteus 1835, Maren Kristine Jakobia 1836, Torsten Pareli 1838. Jeg stammer fra Nils Andreas i 1. ekteskap. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Tenker på dette at Jens Monssen ikke nødvendigvis er Jens og/eller Monsen ved dåp. Andre kan dette bedre enn meg - men Jens kunne vel være Jonas, Jon, Johannes etc. etc. Og samme med Mons på den tiden - kunne vel være Mogens o.a.?? Mener jeg fant en side på internett om dette for et par år siden - men husker ikke hvor.Barna til Jens - kan navnene gi noe tips om navn som ikke er i konene sine familier - og da kanskje i Jens Monssen's? (Navnetradisjon..). mvh Marianne Sulesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei.Vanligvis inneholder vielser fra slutten av 1820-tallet og utover navnet på brudgommens og brudens fedre. I og med at Jens gifter seg 2 gang i 1835, bør dere sjekke om faren hans er nevnt der. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

til Marianne (7) sitt spørsmål: Mons og Mogens var same namn; dvs. at namne(formene) vart brukte om kvarandre på same person. Det vart vanlegvis skilt mellom namna Jens, Jonas, Jan, Jon og Johannes (med tilhøyrande variantar som John og Joen for Jon; Jahn og Jann for Jan). Men om det er regelen, kunne dei også skrive feil før i tida. Og det er ikkje alltid like lett å tolke skrift heilt nøyaktig.Då eg såg gjennom dei aktuelle åra for Volda og Herøy (sjå (2)), såg eg også etter dei næraste alternativa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ja, jeg er ikke helt sikker på disse navnevariasjonene, takker. Husker at jeg lette etter Martinus - og fant han som Mads (rundt 1800) i Bergen. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.