Gå til innhold
Arkivverket

[#19887] Mor og datter med nesten identisk navn???


Gjest Anita Særvold Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Særvold Johannessen

Jeg finner Gunnild Carine Nilsdatter under døpte i bergen Lenke men får det ikke til å stemme at moren heter Gunnilde Carine Nielsdatter?? Kan jeg få bekreftet denne oppføringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Både min mormor og hennes mor het Sigrid Anna Olsdatter (Folland); så det går an.Innen søskenflokk forekom det, dog sjeldent, uten at det var dødsfall. (Stor-Ola og Vesle-Ola).Flere innlegg ? Hilsen Helge Hålåsæter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er mulig at Anita gjør rett i være litt skeptisk. Av kirkeboka for Domkirka i Bergen ser vi nemlig at den samme Nils Monsen Bringeland har et barn til dåpen 26. sep. 1842. Da heter moren 'Gurine Monsdatter' ( [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&variabel=0&postnr=50304&fulle=true&spraak=n>Lenke ). Og sannelig finner vi en Nils Monsen som døper en sønn i Domkirken 17. okt. 1847, og da heter moren 'Gurine Madsdatter' ( Lenke ).Den siste dåpen kunne jo godt ha vært en annen Nils Monsen hvis det ikke hadde vært for denne vielsen i Gaular 5 jan. 1834 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkeboken er korrekt gjengitt med formen 'Gunnilde Carine Nielsdatter'. Det samme har også stått i klokkerboken, men der er det rettet fra Gunnilde til Guri, og 'Carine' er strøket over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.