Gå til innhold
Arkivverket

[#19889] Skipet Rollo, avreise 2. juni 1882


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Det er en liten ting jeg har stusset over. I protokollen for emigranter fra Kristiania 1871-1930 ser jeg at min tippoldefar Herbjørn Evensen Egelis yngre søster Hæge Evensdatter Egeli (f. 1856) fra Vinje i Telemark forlot Kristiania med skipet Rollo 2. juni 1882:[url="http://makeashorterlink.com/?P2DB21867>http://makeashorterlink.com/?P2DB21867Linje er oppgitt som BlichfeldtSamme dag, 2. juni 1882, forlater min tippoldemor Mari Larsdatter Flyens lillebror Lars Larsen Flyen (f. 1864) Kristiania om bord på skipet Rollo, men linjen er nå oppgitt som A. Sharpe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

S/S Rollo tilhørte rederiet Wilson Line i Hull som i 1880-årene vel var den viktigste emigrasjonsveien fra Norge. Skipene gikk hver fredag fra Kristiania til Hull via Kristiansand. I Hull kunne passasjerene gå rett på toget til (oftest) Liverpool og der gå ombord på Atlanterhavsdamperen. Rollo ble bygget i 1870 og hugget opp i 1909 og ble i hele sin seilingstid brukt på ruten Norge-Hull. A. Sharpe var agent i Kristiania for Allan Line som først og fremst traffikerte ruten Liverpool-Quebec som ble svært mye brukt av norske emigranter til midtvesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Regner med at Hæge reiste med American Line's S/S Lord Clive som ankom Philadelphia fra Liverpool 20. juni 1882. Lars kan ha reist med Allan Line's S/S Polynesian som ankom Quebec fra Liverpool 13. juni 1882, eventuelt med S/S Buenos Ayrean som ankom Quebec fra Glasgow 22. juni 1882. I 1882 tok reisen fra Storbritannia til Quebec, New York eller Philadelphia normalt 8-10 dager.All informasjonen her er fra Solum, Swiggum og Austheims emigrantskip-websider http://www.norwayheritage.com/ships/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tusen takk til Per B. Lilje for interessante kommentarer. Mitt 'dykk' på nevnte http://www.norwayheritage.com denne helgen var nok noe overfladisk. Dine kommentarer avler et par spørsmål. Hva var gjennomsnittlig tid for overfarten til Hull? Hvor lang tid brukte man vanligvis fra Kristiania til Kristiansand før turen over Nordsjøen?Mitt andre spørsmål er av mer spekulativ karakter, men vet noen med kjennskap til Telemark hvordan man vanligvis kom seg til Kristiania fra Vinje? Fantes det skyssvogner på den tiden (1882)? Eller kan man tenke seg at emigrantene slo seg samen om en hest og kjerre, eller fikk en til å føre dem hele eller deler av veien på den måten? Alternativt tog fra Larvik (ikke den mest sannsynlige ruten, men toget fra Larvik til Drammen ble åpnet okt. 1881, fra Skien til Larvik først nov. 1882)? Historiestudiene på Blindern brakte meg aldri ned på et slikt detaljnivå da jeg tok norsk emigrasjonshistorie som delemne på hovedfagseksamen...Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg tror skipene fra Wilson Line gikk fra Kristiania fredag kveld, var innom Kristiansand lørdag morgen og ankom Hull søndag ettermiddag/kveld. Man kunne oftest bli ombord til mandag morgen da togene til Liverpool og andre havner på østkysten gikk. Skipene over Atlanteren gikk normalt mandag kveld. Farten var ikke så gal sammenlignet med dagens Nordsjøferger, Rollo holdt 11,5 knop. En emigrantreise i 1880-årene var forholdsvis bekvem og velordnet (og mye billigere), spesielt sammenlignet med hvordan den var med seilskip direkte fra Norge 20 år tidligere! Agentene for atlanterhavsrederiene solgte 'full pakke' med billetter og alt underveis (overnattinger, skip, jernbanerieser) ordnet fra Norge til bestemmelsesstedet i Midtvesten. Det var noe annet i 1860-årene da man måtte ha med all egen mat til 50-60 dagers seilskipsreise selv, og bodde i lasterommet på et seilskip, og reiste med oksetrukket prærievogn utover prærien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Og denne reiseruten holdt seg lenge: En grandonkel reiste fredag 5. april 1907 med Wilson Line's S/S Montebello fra Kristiania til Hull og reiste videre fra Glasgow lørdag 13. april med Anchor Line's S/S Ethiopia som ankom New York lørdag 27. april. Hans søster reiste fredag 19. september 1913 fra Kristiania til Hull med Wilson Line's S/S Spero og videre fra Liverpool mandag 22. september med White Star Line's S/S Adriatic som ankom New York fredag 3. oktober. Min oldemors søster reiste fredag 19. juni 1885 med Wilson Line's S/S Rollo til Hull, og videre fra Liverpool tirsdag 30. juni med Inman Line's S/S City of Chester som ankom New York søndag 5. juli kl. 02.00 om morgenen etter å ha brukt 8 døgn og 9 timer. Det var altså noen ganger nødvendig å bli noen døgn i Storbritannia mens man ventet på skipet videre. De fleste reiste fra Liverpool, men en del av Atlanterhavstrafikken gikk også fra Glasgow og Southampton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy har foto av Rollo og endel tkniske data. Min tippoldefar Martin Gustavsen, reiste med Rollo 1. mai 1887 fra Kristiania. Jeg aner ikke hvilken båt han tok eventuelt fra England til USA. Han oppga å skulle til Kindred i Nord Dakota.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

S/S Rollo ble bygget i 1870 (sjøsatt 21. februar) i Hull og var opprinnelig på 1437 bruttotonn (1613 etter ombygging i 1879). Den var en jernskonnert med to master, en skorstein og en propell. Dampaskinen ga 300 hestekrefter (ny maskin ble installert i 1879 og ga en fart på 11,5 knop). Den var 260 fot lang og tok 50 passersjerer i 1. klasse, 28 i 2. klasse og 498 i 3. klasse. Den ble solgt til opphugging i september 1909. I 39 år fra 1870 til 1909 gikk den fast i rutetrafikk mellom Norge og England, for det meste på ruten Kristiania-Kristiansand-Hull. Bilde av den ser du her: [url="http://spindelvev.no/immigrant/images/large_pics/ss_rollo.jpg>Lenke og her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Til Per B. Lilje Jeg har lest dine svar her med stor interesse. Kunne du tenke deg å lese tema 19797 og gi meg noen hint, så ville jeg bli meget glad. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Med opplysningen om at agenten var F. E. Blickfeldt, kan du i hvert fall minske antallet muligheter. Blickfeldt var i 1887 agent i Kristiania for Cunard Line. Deres avganger etter 25. september 1887 var: S/S Pavonia gikk 27/9 fra Liverpool og ankom Boston 7/10. S/S Etruria gikk 1/10 fra Liverpool og ankom New York 8/10. S/S Bothnia gikk 4/10 fra Liverpool med ankomst Boston 13/10. S/S Aurania gikk 8/10 fra Liverpool med ankomst New York 16/10. Etruria er kanskje den mest sannsynlige? Den kan du se et bilde av her: http://www.norwayheritage.com/images/etruria.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.