Gå til innhold
Arkivverket

[#19891] Johan Olsen - død i Connecticut


Gjest Frank Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Rønning

Min oldefar på morssiden f. Nannestad 1876 reiste fra Oslo til Connecticut 1904-1907 der han (etter muntlige overlegninger i familien) bodde hos slektninger i Danbury. Han døde imidlertid 24.april 1908 og ble begravet i Georgestown litt sør for Danbury i Connecticut. Jeg finner ham ikke i Emmigrantarkivet eller i Ellisisland eller i Familysearch. Kjenner noen om andre kilder som kunne vise når han reiste, hvor han bodde (hvem andre bodde i samme hus), og siden han omkom i en ulykke, hvordan skjedde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Det reiser en Johan Olsen 28/6-1907 fra Christiania med 'SS United States' Han skulle til Brother in law mr.F Wigren? (litt utydelig) Adr. no 1 th North Str Danbury.Conn. Pårørende hjemme:Wife Sara Olsen Nygaden 4 b Christiania Kan dette være den du søker? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Digitalarkivet Emigranter over Oslo: Reisedato 28/6-1907 Johan Ols. gift f.4/4-76 Hjemsted Rødfyldgt 27 2 etg Dest: New York En mulig kandidat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Mange takk til Solveig. Det er helt sikkert riktig person fordi alle detaljene passer. Jeg skulle gjerne visst mer om 'brother in law! Jeg antar at hans navn er F for Ferdinand og Wigre til etternavn. Familieforlydender går ut på at han var barberer. Siste innlegget gir samme Johan Olsenper, men det er litt merkelig at hjemstedsadressen gis som Rødfyllgaten 27. For ordens skyld, Johan Olsen er ikke min oldefar men morfar. Beklager at jeg ikke tenkte klart i min iver igår. Skal gjøre som foreslått å gå inn på Ellis Island. Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ved søk på Ancestry Com: Cencus 1920 Fairfield,Danbury Conn Wigre Ferdinand 54 år , Enkemann Camilla, Niece 30 år Elsa,Grandniece 6 år Utydelig etternavn,mulig beg.på HCity Directory Danbury Conn.: 1918-1919 Wigre Ferdinand,barber 1 North h411 Main Samme adr i 1921 1922 1 North reg 272 MainFinner ham ikke på Census 1930 Jeg har ikke tilgang til 1910,men det har kaskje noen andre her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1910-Census:3. Wd., Danbury, Fairfield, Connecticut. Main Street 411.Ferdinand Wigre, 44, født i Norge, imm. 1887, nat., 'Barber, Barber shop' gift med Caroline, 44, f. i Norge, imm. 1887. Caroline har født ett barn; sønnen Carl, 20, f. i NY., yrke 'Plumber, Plumbing shop.'I 1900 er adressen Bedford Ave 1224, 7. Ward, Brooklyn Borough, Kings Co., New York. Barberen Ferdinand f. jan. 1865, gift i 12 år med Caroline f. april 1865. Carl f. juli 1889. Her er Carolines imm. år innført som 1888.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Sønnen Carl finner jeg igjen i 1930 indeksert som Corl E. Wigre. Familien bor i Main Street 1356, Bridgeport, Fairfield, Connecticut.Rørleggeren Carl er da gift med Ruth M., 36 år gammel, født i CT av far født i CT og mor f. i England. De har døtrene Hazel 18, - Dorise 10 og Mildred på 5.Connecticut Death Index: Carl E. Wigre død 03. okt. 1968 som enkemann, 79 år gammel. Bridgeport, Fairfielf, CT.SSDI: Carl Winge f. 10. juli 1889, død okt. 1968. Siste oppholdssted Trumbull, Fairfield, CT.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Stor takk til Solveig og Arne. Det er nesten forbløffende hvor mye det er mulig å finne. Siden jeg har flere spørsmål vedr. Danbury, Camilla og andre, tillater jeg meg å spørre om kilder som US census, Ancesty Com og Connecticut Death Index er søkbare uten abonnement/betaling. Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Frank -For å søke i folketellingene 1920 og 1930 m. v. hos Ancestry må du betale for et abonnement. Tellingene for 1900 og 1910 finnes hos Genealogy.com. Også her kreves abonnement. Disse to databasene kan du selv gå inn på for å gjøre deg kjent med priser på de forskjellige 'pakker' som blir tilbudt.Jeg tviler på at du vil finne Connecticut Death Index søkbar uten et abonnement hos f. eks. Ancestry, men sikker er jeg ikke. Mulig du kan finne den gratis et eller annet sted på nettet.Det kan være lurt å bruke en søkemotor som f. eks. 'Google' i søk etter amerikanske kilder, og det virker som det er rikelig med lokale historielag i de fleste (alle?) stater. Her kan du ofte finne nyttig info, samt folk som er villige til å hjelpe.Ellers så finnes det jo en anseelig mengde slektsrelatert info på nettet som er gratis. Noe vil du finne om du går inn på 'Nyttige lenker' nederst på denne siden. 1880- Census er grei å søke i hos mormonernes FamilySearch osv. osv.Om det ikke er så mange du skal finne i USA, så kan du jo også spørre om dem her, så sparer du deg for abonnementet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Hei Arne og mange takk for ditt siste innlegg. Mens jeg starter søk med Googles m.m. kunne jeg tenke meg å spørre om hjelp til å finne når Camilla (se innlegg 6)døde. Hun het Hansen(?) i 1920 men ble gift 2 ganger til, hvorav het av dem het Olson. Hennes datter Elsa f 1914 ble gift Outz. Elsa fikk en datter Sandra og en dattersønn Hva kan vi finne om disse personer? Elsas søster f. ca 1925 het Jane. Kan en finne noe om at hun hadde barn. Jeg mener bestemt at de bodde i Connecticut hele tiden. Vel, dette ble mye. Det er litt rart med familie! mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Frank -Jeg må nok skuffe deg, Frank. Har ikke klart å finne noe om de du nevner. Har også søkt med fornavn i 1930-Census, men uten hell. Det døde en Elsie J. Outz i Nebraska i 1996, men hun var født 4. juli 1913. Kanskje Solveig kan gjøre et forsøk, det er jo godt mulig at jeg kan ha oversett noe. Du har ikke noen flere opplysninger å gi?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Det er ikke lett å bruke søkbar informasjon. Jeg har søkt bl.a. på flere opplysninger om Ferdinand Wigre som immigrerte 1887 (som hvem skulle han reise til). Men jeg klarte ikke å finne ham hverken i digitalarkivet eller Ellisisland. Jeg har også gått inn på www.raogk.com men er litt usikker på opplegget! Hvis Arne eller Solveig vil bidra enda mer, kan jeg si at det skulle være fint å undersøke antatt nålevende familiemedlem(mer). Camillas datter nr 2 f.ca 1925 hadde en datter som ca 1957 fikk en datter. Søsteren Elsa hadde en datter Sandra som igjen hadde en sønn som i 1950-årene skulle være på West Point. Hele slekten bodde i Danbury, visstnok i Fairfield Avenue. Jeg er redd at dette blir som nåla i høystakken, men.. En liten sak til. Jeg har sett at det er tilgang til census opp til 1930. Hva med senere år? Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Frank -Jeg renger med at 1930-Census er den siste som er tilgjengelig, derfor blir det vanskelig å spore personer født senere kun ved bruk av Ancestry.com., om man da ikke kan finne dem registrert som død i SSDI. Om du bruker søkeord som 'Danbury Genealogi' i 'Google' vil du få mange treff. Her bør du kunne finne lokale historielag med folk som kan hjelpe deg.Nålevende personer skal vel helst ikke nevnes ved navn i dette forum, men søker du på f. eks. 'Switchboard.com', så kan du selv lete etter dem i USA. Ellis Island-databasen starter med registreringer fra 1892, så der kan du ikke forvente å finne Wigre. Her har du en lenke til gravsteder i Danbury-området, du får se om der finnes noen av 'dine' gravlagt der. LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hei Fant en familie Ouzts (Navn skrives på mange måter) i 1930 Census,Fairfield,Danbury ConnFred Ouzts,Head 31 år f.South Carolina Georgiana Wife 41 år Benjamin Brother 17 år Alice Sister 24 år Gladys Sister 18 årDette er de eneste jeg finner i Connecticut Kan det være Benjamin som ble gift med Elsa Georgianna døde juli 1973 i Danbury (SSDI Index) En obituary her ville muligens gi noen svarVed søk på Rootsweb.Com Obituary Daily Times finner jeg en Sandra Outz Brown Mcintyre død 8 sept 1998, 53 år, i Spartanburg South Carolina Kan dette være datteren til Elsa (mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Hei Solveig. Takk for nytt innlegg. 'Din' Sandra er født ca 1945. Elsa født i 1913, altså aldersmessig sannsynlig. Kan vi finne mer om denne Sandra? Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hei Det finnes kanskje en obituary på Sandra. Siden du har nøyaktig dato og årstall for dødsfallet,8 sept 1998, bør det være lett å finne denne. Da kan du sikkert få svar på om dette er 'din'SandraPrøv en mail til avisen Spartanburg Herald-Journal SC(har ikke adr.)Den bør vel finnes et sted ved søk på 'Google' Eller et bibliotek i Spartanburg kan sikkert også hjelpe Rootsweb.com har en mailingliste på navnet OUZTS Der er det en som i 2002 etterlyser en familie Ouzts fra Danbury CT (!?! )Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.