Gå til innhold
Arkivverket

[#19892] Sökes: Augusta Camilla Eugenia Simonsson f. 21/11 1858 Kristiania


Gjest Björn Langels
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Langels

Jag söker upplysningar om min farfars mor Augusta Camilla Eugenia Simonsson född 21/11 1858 i Kristiania, vilket jag förstått är nuvarande Oslo.Finns det någon av er i norge som vet något är jag tacksam för upplysningar till langels@home.seMed vänliga svenskhälsningar /Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Langels

Simonsen eller Simonsson ska ha varit hennes pikenavn/flicknamn.Hon borde befunnit sig i Norge 1865. Släkthistorien säger att hon kom från en 'fin' släkt i Christiania men försköts ur släkten för att hon följde med en cirkus. Kanske är det därför hon hamnade i Sundsvall, för att hon reste med ett cirkussällskap?Jag vet inte om något av detta är sant eller om man hittat på det av någon anledning.Jag vet tyvärr inte heller om hon verkligen är född och uppvuxen i Christiania eller bara någonstans i närheten.Hon gifte sig Andersson (eller Langels) i sundsvall, Sverige, 5/12 1885 så någon gång mellan 1858 och 1885 flyttade hon från Norge. Förmodligen inte alltför långt före 1885.Jag har försökt leta via internet på de norska sidor som finns upplagda utan att hitta någon Simonsen som skulle kunna vara min anfader.Finns det något öppet arkiv i Norge där man på plats har tillgång till allt arkivmaterial på en gång?Tack på förhand. /Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg finner en Augusta Camilla Eugenia født 20/10 1858, 'uekte' datter av Anton Simonsen og Levine Mariane Jørgensen, døpt i Trefoldighetskirken, Christiania 15/3 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Langels

Tack för er hjälp.Dessa uppgifter låter ju onekligen intressanta. Inte för att födelsedatum stämmer särskilt väl men det har ju varit fel förr.Är dessa tre namn vanliga namn i mitten av 1800-talet i Norge? Är det vanligt att ha tre namn alls vid denna tid?Var kommer dina uppgifter ifrån Geir? Finns det möjligen fler uppgifter där om vad som händer denne Augusta senare i livet? Finns de tillgängliga på internet?mvh /Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kilde: Ministerialbok (Trefoldighet) I 1 1858-1863 2/12 f.15 no.39Det er ikke uvanlig med 3 navn selv om de fleste har to.Om hun blir boende i Norge, burde man finne henne konfirmert omkring 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Langels

Tack igen.Jag sparar uppgifterna och försöker se om jag kan finna nödvändiga bevis för att det är rätt eller fel Augusta.Många tack igen. Skriv gärna om ni hittar mer information. /Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En Levine Mariane Jørgensdt. ble iflg. Familysearch f.1/3 og dpt.6/10 1839 Bragernes, Buskerud, foreldre Jørgen Hendriksen og Marthe Jørgensdt. Disse ble gift 3/2 1839 Bragernes. Om det er rette Levine, som jeg heller ikke kan finne i 1865, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Langels

Hon står registrerad som född i Christiania och senast kommen till Sköns i Sundsvall från Torp 18/11 1879 men ingen notering om att det skulle vara från Norge. Kanske kom hon från Torp någonstans i Norge eller något av alla de drygt 600 'Torp' i Sverige. Finns det någon församling som heter 'Torp' nära Christiania vid denna tid?Det finns ett 'Torp' hyfsat nära Sundsvall som jag ska kolla nästa gång jag kommer till Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.