Gå til innhold
Arkivverket

[#19896] Samepresten Gustav Fritjof Lund


Gjest Harald Bunes
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Villy Ovesen

Gustav Frithjof er født 18-apr-1862 som uægte sønn til skrædder Peter Jonsen Lund, Alten og pige Sofie Grethe Nerhøla, Talvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Takk for svarene.Ser at mor til Gustav Frithjof heter Nerhøla. Videre blir Gustav F. oppfostret hos Johan Eriksen Nerhilla, 57 år gammel. Det ser ut som om dette kan være bestefar til G. F.Kan ikke finne hverken mor eller far til G. F. i 1865-tellingen. Er det noen der ute som kan ha noen opplysninger om foreldrene til Peter Jonsen Lund?Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan få undersøkt eventuelle svenske og finske aner da det ser ut til at bestefar til G.F. kommer fra Finnland og bestemor fra Sverige.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Jeg kan iallfall bekrefte dine antagelser hva angår Johan Eriksen Nerhilla, for jeg fant konfirmasjonen til Sofie Grethe 23/9-16855 i Talvik. Her er hun 14 år og foreldre er Johan Eriksen Nærhila?? og Britha Gaisa L?? Du finner også dåpen til en søster av Sofie på RHD, link: Lenke Det er mange stavemåter på etternavnet til Johan Eriksen (Nerhilla, Nerhøla, Nærhila, Næri, dette kan jo gjøre det litt vanskelig å finne han på f.eks HISKI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Ikke så veldig vanskelig å finne i Hiski. Ifølge kirkeboken for Nedertorneå blir Johan Eriksson Närhi og Brita Kaisa Lidström, begge fra Nedre Raumo, gift 1. november 1829.Johan Eriksson Närhi ble født i Nedre Raumo 13. aug. 1809, og var sønn av Erik Johansson Närhi og Magdalena (Malin) Henriksd. (hun var da 33 år).Erik Johansson Närhi og Malin Henriksd. Tapanheikki ble gift 26. feb. 1801 - han var fra Nedre Raumo og hun var fra Övertorneå.Erik Johansson ble født i Nedre Raumo 18. juli 1774, og var sønn av Johan Eriksson og Margareta Johansdotter (hun var da 29 år).Gårdsnavnet Närhi kalles også Närhila og Närki i kirkebøkene. Kirkebøkene for Nedertorneå finnes på Hiski-prosjektets sider: http://www.genealogia.fi/hiskiMvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Nettstedet Troms-slekt har et kvensk forum, og der dukket det opp et spørsmål ang. Brita Caisa Lidstrøms søster, se: [url="http://www.troms-slekt.com/kven/posts/1111.html>http://www.troms-slekt.com/kven/posts/1111.htmlHvem denne Peter Jonsen Lund egentlig er, er vanskelig å si, men under FT1875 finnes iallfall en Peder Johnsen Lund i Målselv se:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Ifølge et skrift jeg har om Frikirkens Finnmarksmisjon, døde faren til Gustav F. Lund på sjøen før Gustav ble født, og 'hans mor døde mens han ennå lå i vogga. I sine første sju år fikk han en god heim hos sine besteforeldre, men så falt også de fra, og den vesle gutten stod alene i verden. Han vokste nå opp hos fremmede i trange kår.' Han var strengt talt ikke prest, men arbeidet som forkynner på Finnmarksvidda, som forstander i en Frikirke-menighet i Vesterålen, og som grunnlegger og utgiver av et samisk blad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Takk til Odd Villy og Leif Erik.Det var nyttig informasjon Odd Villy.Og det er riktig som du Leif Erik sier at nevnte hefte forteller at faren druknet før Gustav ble født. Det merkelige er imidlertid at i samme hefte står det at faren var skredder. Og så dukker nå skredder Peder Johnsen Lund opp i Målselv. Kan han ha stukket av fra det hele? Vi greier ikke å finne dødsfallet hans i Alta.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hvorvidt Peter Jonsen Lund druknet eller bare forsvant, er ikke lett å si. Har heller ikke funnet ham blant døde i Alta. Derimot har jeg ganske riktig funnet pige Sofie Grete Johansdatter, 23 år, som døde 12. mars 1864 og ble begravet 20. mars s.å. i Talvik, men det visste du kanskje allerede hvis du har gått gjennom døde i Alta i aktuelle periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.