Gå til innhold
Arkivverket

[#19897] Milling, Moss


Gjest Rolf Egil Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Egil Pedersen

Min 4xtippoldefar het Peder Milling. Han fikk sønnen Samuel Pedersen (f.1765, Moss).Jeg har forsøkt å finne mer om navnet Milling. Noen som har kjennskap eller tips om dette navnet og hvor det evt. kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er ihvertfall det jeg fant på familysearch: PEDER MILLING Marriage: 05 AUG 1738 Moss Wife: MAREN KROG mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Egil Pedersen

Hei Berit!Ja - har funnet ut det og har forsåvidt funnet mer om Margrete Thrane, men med Peder har det liksom stoppet helt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Peder Iversen Milling var fra Danmark, død 1765 i Moss. Gift 1. gang i 5-8-1737 med Maren Krog (muligens Krog i Hobøl?)som døde i 1765 da hun fikk sønnen Holger. Hun kalles som regel Madselle Krog, Fruens pige på Werket. (Fru Husch, eieren av Moss Jernverk). De hadde 5 barn.Gift 2. gang 24-10-1748 med Margrethe Thrane ( datter av Samuel Holgersen Thrane og Karen Pedersdtr. som han hadde 11 barn med.På bytinget i Moss 17-3-1738 ble det publisert ' Byfoged Schiøts Vocation til Klokkeren Peder Milling at være dansk Skoleholder udi Moss.Peder Milling var klokker i Rygge og Moss og fra denne tid også skoleholder på fattigskolen i Moss.Mvh Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest knut fasting

Rolf Egil:Det er vel Samuel med kone du finner her LenkeHvem er Cathrine Margrethe Thrane ?Kjenner du til etterkommerne til Peder Iversen Milling og Margrethe Thrane ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Leif Salicath

Hei Rolf Egil!Jeg vet ikke om du får dette, tråden er jo ganske gammel, men jeg forsøker først her.Jeg har nettopp jobbet mye med Milling fordi Thrane er en viktig anefamilie for meg. Når jeg ser på opplysningene ovenfor, så virker det som om jeg har flere data. Hos meg:skoleholder Peder Iversen Milling død 1765 i Moss. Han ble ganske riktig 2. gift med Margrethe Samuelsdatter Thrane f. 1729 i Moss (datter av kjøpmann Samuel Holgerson Thrane 1682-1753 og Karen Pedersdatter -1763 i Moss).Hans sønn Samuel Milling født 1764 i Moss ble 1787 i Asker gift med Cathrine Margrethe Thrane f. 1750 (datter av tolder Paul Rasmussen Thrane 1714-1772 og Ragnhild Høyer 1722- 1785).Ragnhild Høyer er trolig datter av tolder Peder Høyer i Moss, Son og Kråkstad som døde 1726 i Moss.Det finnes en Iver Milling fra Hjørring i Danmark som var gift med Marie Sophie Pedersdatter Høyer 1743- , men jeg har faktisk ekskludert disse fra å være i familie, pga alder.ER DET NOEN SOM HAR OVERSIKT OVER DE MANGE BARN TIL PEDER OG SAMUEL ?mvh LeifPs. Maren Krog kan vel ikke dødd i 1765 som det er nevnt ovenfor. Hun må være død før Peder ble gift med Margrethe Samuelsdatter Thrane i 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Pettersen-Dahl

Hei,Peder Milling og Maren Krog gifter seg 1. gang 5. august 1738 i Moss (ikke 1737). Peder er på denne tiden preseptor.Peder og Maren har følgende barn:Iver, døpt 16. juni 1739 i Moss.Erik, døpt 2. august 1740 i Moss.Hans, døpt 5. februar 1742 i Moss. (Hans er antagelig tvilling, da en dødfødt sønn av Peder Milling begraves 1. februar 1742.)Carl Ferdinand, døpt 23. august 1743 i Moss.Holger, døpt 26. juli 1745 i Moss. (Muligens også tvilling.)Maren Krog begraves sammen med sin dødfødte sønn, 24. juli 1745 i MossEn sønn begraves 20. oktober 1745 i Moss.Peder Milling og Margrethe Thrane gifter seg 24. oktober 1748 i Moss.Peder og Margrethe har følgende barn:Maren, døpt 31. juli 1749 i Moss.Hans Thrane, døpt 30. november 1750 i Moss.Cathrine Elisabeth, døpt 5. august 1752 i Moss.(Kirkeboken for Moss har en lakune for dåpsinnføringer i årene 1753 og 1754.)Elen Margrethe, døpt 7. august 1755 i Moss. Gift 23. oktober 1780 i Moss med controllør Andreas Bloch.Frederikke, døpt 27. november 1756 i Moss.Anne Malene, døpt 19. januar 1758 i Moss.Charlotte Christine, døpt 5. oktober 1759 i Moss.Samueline, døpt 24. november 1760 i Moss. (Her er Jens Milling en av fadderne.)Maria Sophia, døpt 8. mai 1762 i Moss. Antagelig den datteren som begraves 31. juli 1762 i Moss.Samuel, døpt 11. november 1763 i Moss. Begraves 4. april 1764 i Moss.Samuel, døpt 5. august 1765 i Moss.Og da er vi fremme ved Peders egen begravelse 3. september 1765 i Moss. Han er da nevnt som klokker.Margrethe Thrane begraves 14. mai 1796 i Moss. (Død 10. mai.) Peder Jensen Milling og Anne Pedersdatter får også barn i Moss på denne tiden:Maren, døpt 20. april 1741 i Moss. mvh. Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Når det gjelder Samuel Holgersen Thrane og Karen Pedersdatters barn har jeg følgende:Et barn begravet 12. juni 1725 i Moss.Elisabeth, døpt 3. mai 1726 i Moss. Muligens den datteren som begraves 28. mai 1727 i Moss.Hans, døpt 16. september 1727 i Moss.Margrethe, døpt 26. september 1729 i Moss.Samuel selv begraves da 30. april 1753 i Moss.Karen Pedersdatter (Samuel Thranes enke) begraves 8. juni 1763 i Moss, 79 år gammel.mvh. Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Terje, dette var veldig bra.Men, hvem er dette:'Peder Jensen Milling og Anne Pedersdatter får også barn i Moss på denne tiden:Maren, døpt 20. april 1741 i Moss.'Kan det faktisk være feilskrift for Peder Iversen Milling ? (Jeg har tidligere sett eksempler på sammenblanding av Iver og Jens - kanskje pga oversettelse fra latin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Hei, igjenDet er ikke feilskrift Jensen for Iversen. Dessuten skal det godt gjøres (selv om det muligens er mulig) å få plassert et barn inn i rekken på dette tidspunktet). Derimot er det mulig at det ikke står Milling, men Mielløs. (Det ser ut som en g til slutt, men kan være a'em på linjen under som blander seg inn.)mvh. Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Peder Jensen Melløs er en annen person. Han giftet seg i Rygge 3-10-1734 med Anna Pedersdtr. Han drev øltapperi sammen med Jens Olsen i 1723 nede på Værlen hvor han eide hus og brygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.