Gå til innhold
Arkivverket

[#19898] Julius Amundsen (f.1903), utvandret til USA i 1926


Gjest Vidar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

Jeg ønsker primært råd og vink om hvordan jeg skal gå fram for å søke etter emmigrerte personer, men gjerne også hjelp til å komme på sporet av disse personene. Julius Amundsen f. 24.03.1903. Hans far kom fra Eidsberg i Vinger. Julius emmigrerte til Dallas, Wisconsin, USA i 1926 sammen med en brordatter Anne Oline Karlsdatter f. 30.01.1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Vet du om de giftet seg? Jeg har selv sett at onkel/niese har giftet seg i norske kilder. Jeg tror absolutt ikke det var lovstridig, om enn kanskje ikke så vanlig.Finner i hvert fall følgende som jeg antar er riktig(e?) person(er?):Folketellingen 1930, Wisconsin, Baron County, Dallas Township, Dallas village, district 15, sheet 1B:Tellingsdag 2. april 1930:Adresse: 3rd Avenue N. Husnummer kan jeg ikke se oppgitt på noen her.Julius Amundson, 27 år, født i Norge av norske foreldre, giftet seg da han var 24 år gammel. Står som immigrert 1923 (kanskje han hadde vært i USA tidligere også?) og arbeidet som Laborer på noe som nesten ser ut som Drayline?Gift med Anna O. Amundson, 24 år, født i Norge av norske foreldre, giftet seg da hun var 21. Samme immigrasjonsopplysninger som mannen.Barn: Elise O. på 3 år, født i Wisconsin og Olga J. som jeg tror alderen opprinnelig har vært ført som 10/12 år på, men som senere har blitt endret til 0. Født i Wisconsin.Familien leide boligen der de bodde, og denne ble verdsatt til $6.Med hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Ser at det på Social Security Death Index (gratis blant annet gjennom www.familysearch.com) finnes en Anna Amundson (f . 30. januar 1906, d. mai 1984) som sist bodde i Dallas, Barron [sorry - glemte visst en r i countynavnet i sted], Wisconsin. Hennes sosialforsikringsnummer var 398-42-5555 og hun var blitt registert i Wisconsin i 1961. Jeg tenkte kanskje dette kunne bety at mannen døde dette året, men kan i hvert fall ikke se ham slik helt uten videre i en indeks over dødsfall i Wisconsn 1959- som også finnes gratis her på internett.Det er mulig du kan få noen til å lete opp en obituary for deg selv om du ikke vet dødsdatoen på Anna, bare måneden. Ta en titt enten på listene over frivillige på Rootsweb eller på www.raogk.comLykke til!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Mye spennende og nyttig her. Jeg har ingen bekreftelse på at Julius og Anne Oline giftet seg, - bare en vag hentydning om at de 'ble et par', hvilket dine opplysninger ser ut til å bekrefte.Jeg vil sette stor pris på råd og tips om hvordan jeg skal gå fram for å finne nålevende personer i USA. Julius og Anne Oline sine barn, - Elise O. og Olga J. kan være i live (74 og 77 år ?) eller deres eventuelle etterkommere.Finnes det tilgjengelige skipslister / passasjerlister for det tidspunkt Julius og Anne Oline emmigrerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Du bør satse på å få tak i kopi av dødsannonsen til Anna Amundson. Der vil du kunne få bekreftet mye, og i hvert fall sett om det er personen fra folketellingen 1930 samt hva dennes barn het til etternavn ved morens død. En amerikansk dødsannonsen (obituary) er helt forksjellig fra en norsk, og vil kunne bringe deg et godt stykke videre.'Problemet' er at du ikke har den fulle dødsdatoen. Det pleier frivillige hjelpere å ville ha, men det koster jo ingen ting å forsøke seg uten. Skrive noe om at dette betyr mye for deg med videre. På denne lenken: http://www.raogk.com/wisconsi.htm finner du et par hjelpere i Barron County, Wisconsin som kanskje kan være aktuelle for deg.Med hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Hei!Hjertlig takk for råd og hjelp. Jeg tok deg på ordet og kontaktet en hjelper via raogk.com og angrer slettes ikke på det. Dersom det er flere som har fulgt saken og har interesse av å følge dette videre kan jeg opplyse følgende :Julius Amundson death cert. Barron CO WI Vol 52 Pg 252 Julius born 24 Dec. 1903; died 8 Aug. 1986Anna Olina Amundson death cert. Barron CO WI Vol 50 Pg472 Anna born 30 Jan. 1906; died 22 May 1984Jeg har også fått opplysninger om barn og barnebarn, men det dreier seg da om opplysninger om nålevende personer, opplysninger som ikke skal ligge på denne siden.Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.