Gå til innhold
Arkivverket

[#19903] Sjulsen i Lardal, Vestfold


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg tillater meg å lage et nytt eget innlegg om Sjulsen i Lardal, Vestfold. Min oldemor var fra Lardal. Hun var født 2. august 1864. I følge Aurskog bygdebok var hun 'Elise Halvorsdatter Gaasserudeidet'. Jeg vet at hun brukte familienavnet 'Sjulsen' som pike. Det står i Aurskog kirkebok. Hun døde i Blaker, Akershus, 2/11/1945. Jeg har funnnet under folketellingen 1865, 'Gaasserud Myre', denne familien, men det passer jo ikke. (Hun er ikke Andrine)Det er nok likevel trolig at det er riktig familie. 'Halvorsdtr' tror jeg beror på en feil. LenkeJeg vet selvsagt at Hans Mathisen, Porsgrunn forsker på 'Sjulsen' Lardal, men det må være noen andre. Kanskje det er fjerne slektninger ?Jeg har forsøkt å tyde kirkebøkene på Riksarkivet uten hell. Kan det være feil i folketellingen ? Bygdebøkene for Lardal gir samme opplysninger. Jeg tror ikke at mine olforeldre giftet seg i Aurskog eller Lardal, men i Kristiania. Hvis noen har tilgang til kirkebøkene, og kan identifisere min oldemor og hennes foreldre villle jeg være takknemlig. På forhånd takk Kåre Petter Hansen Idrettssvingen 9 1923 Sørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant en mengde barn på FS, deriblant Else, det må være din, ellers så er det en familie til med de navna.ELSE SIVERTSEN Birth: 26 APR 1861 Lardal, Vestfold, Norway Father: SJUR HALVORSEN Mother: ANNE MATHISDR Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C423425 1861 - 1875 1282548 Film NONE.......... For noen av barna sto hun - moren - opsatt som Anne SohpieAlle barna står som Sivertsen, men faren er Sjul Halvoresen.Her er de som jeg fant for dette paret :Hans Christian f. 27.4-1846, døpt 31.5-1846Maren f. 28.6-1847, døpt 5.9-1847Anton 18.9.1851, døpt 3.12-1851Anne Marie f. 17.9-1851, døpt 28.9-1851Karen f. 19.8-1849, døpt 4.11-1849Martin f. 1.6-1856, død 7.6-1856Martin f. 10.5-1857, døpt 2/8-1857Martin f. 5.10.1848, døpt 21.1.1849Even f. 3.9-1859, død 1859Det stemmer jo ikke med året du har, men det kan være at den første er død.Skal kikke litt mer.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant ikke flere barn i denne familien, men det er jo andre i FT 1865, så det vil ikke si noe.Dette paret Anne Sophie Mathisdt og Sjur Halvorsen ble gift 23.6-1846Hans far : Halvor Larsen Hennes far : Mathis SjulsenUtdrag fra kirkeboka.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for hjelpen, Jeg tror som deg at det er den riktige familien. Du vil også finne en ELse SJUUL, 5. august 1862. Det er mer en merkelig.Hun var født på dagen 2 år før min oldemor(!), og det står ELSE Sjuulsdr, 5.august 1862 i kirkebøkene/klokkerbøkene for Svarstad. Det klarte jeg å lese. Da er nok det riktig , og vedkommende er ikke ELISE Sjuulsdr. Med mindre min oldemor endret navn og slo av på alderen da hun kom til Aurskog. Jeg var på Riksarkivet, men året 1864 er uleselig på mikrofilm. Takk igjen så langt. Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Navna ble skrevet så ymse. For min oldemor har jeg funnet Sissele/Cecelie/ Seselia - om samme person.Da har du vel og funnet Sjul Halvorsen? Fant en f. 14.12-1819 døpt 22.12-1819 i Svarstad, Vestfoldmen her står far : Halvor Siulsen (ikke Larsen) mor : Sophia Mathisdtr.Håper du finner ut av det-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Merkelige greier, jeg fant enda en annen! Og hun var født 2. august - dersom du ikke skrev 5. ved en feiltagelse, for du skrev først at din oldemor var født 2. augustJeg vet ikke hvor Styrvoll er i forhold til Lardal da.ELSE SIVERTSEN Birth: 02 AUG 1862 Christening: 21 SEP 1862 Styrvoll, Vestfold, Norway Father: SJUIL HALVORSEN Mother: ANNE MATHISDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Det er ikke noe rart at jeg roter litt.(!?) Det var nok i kirkeboken for Svarstad sogn, jeg så den 5. august og ikke på Ancestry. Mvh Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hyggelig at man husker min interesse for etterkommere etter husmannsfolkene Sjul Mathisen og Marthe Tollefsdatter på plassen Orebråten under Undersvold i Hem sogn i Lardal. Den Sjulsen-familien Kåre er interessert i, er neppe i slekt med 'min' Sjulsen-familie.Kirkeboken for Lardal: Sjur Halvorsen og Anne Mathisdatter døper datteren Else 21.04.1861. Familien bodde da på plassen Svartangen under Gåserud i Styrvold, som er det sydligste sogn i Lardal prestegjeld. Denne Else døde antagelig snart etter, for familien døper en ny Else 21.08.1862 (ikke 1864). Hun ble født 02.08.1862 på samme plass under Gåserud. Da kalles faren Sjuul. Det forekom mange varianter av dette navnet. Til og med Sivert og endog Sylvester (!) har jeg støtt på (i Trøndelag). Bygdeboken for Lardal har en lang liste over Sjul Halvorsens barn på side 656 (Svartangen under Gåserud). Sjuls foreldre var Halvor Sjulsen og Sophie Mathisdatter. De er nevnt som husmenn under søndre Asmyr i hovedsognet Svarstad i Lardal. De fikk en datter Marthe der i 1817. De er også nevnt som husmannsfolk under Kråkemo, også i hovedsognet, uten nærmere angivelse av når eller av hva plassen het (Bygdeboken side 55 og 98).Siden jeg sitter med både bygdebøkene og kirkebøkene for Lardal, hjelper jeg gjerne til videre så langt jeg evner, om så ønskes.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for hjelpen igjen, Det er spennende å stamme fra småkårsfolk. Det er der det dukker opp overraskelser. Nye slektninger dukker opp, ikke minst i USA. Jeg trenger med andre ord, nå å vite om Else Sjulsen fra 1862 er identisk med min oldemor, Elise, fra 1864. Det står 02.08.1864 på gravstøtten, og hun het Elise. Min oldefar traff henne i Kristiania. Der han den gang var 'kjørekarl'. Han var også sagmester, og overtok siden et gårdsbruk etter en onkel. Jeg må nok 'tråle' kirkebøkene i fra Oslo. Hva med konfirmerte i Lardal ? De har ikke jeg sett på. Ha en fortsatt god søndagskveld. Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det skal ikke være lett, som kjent. Det ser ut til at bygdebokforfatteren for Lardal har blandet sammen to personer som begge het Sjul Halvorsen. Den ene var fra Sjulstad, født ca 1814, sønn av Halvor Larsen Sjul giftet seg med Anne Sophie Mathisdatter fra Nordre Asmyhr. Hun døde i 1852 og Sjul flyttet som enkemann til Sandar, iflg. bygdeboken. Men boken opplyser også at den samme Sjul var en tid på Gjetrang og på Gåserudeie. Sjul Halvorsen på Gåserudeie var imidlertid en helt annen person, født på Kråkemoeie 1819, sønn av Halvor Sjulsen og h. Sophie Mathisdatter. Denne Sjuls kone var Anne Mathisdatter fra Grini, og det var dette paret som fikk datteren Else i 1862 (se tidligere innlegg). Navnelikhetene her har nok forvirret forfatteren, ser det ut til.Ellers har jeg lett i kirkeboken etter Elise, som skulle være f. 2.8.1864, uten å finne henne. Men for denne tiden er iallfall min kopi av kirkeboken (fiche) omtrent utvisket og svært vrien å få noe ut av. Kanskje originalen på Riksarkivet kan være redningen?Lykke til. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Et lite tillegg: Else, datter av Sjul Halvorsen og Anne Mathisdatter på Svartangen under Gåserud ble konfirmert i Styrvold i 1877. Da angis også fødselsdatoen til 02.08.1862. Noen Elise fant jeg ikke blant konfirmerte i Lardal i årene 1877-1880. (Men også her er mine ficher ganske dårlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gravstøtter er ikke alltid etterrettelige! Jeg kjenner til et eksempel der årstallet var tre år galt, mens datoen etter alt å dømme var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Det er merkelig. Noen Else Sjulsen finnes jo ikke i FOT 1865, f. 1862/64, og ingen Elise. Men det er vel helst slik at min oldemor slo av på alderen ? Hun sa i hver fall at hun het Elise, min mor heter det ettter henne. Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen to år etter. Jeg har vært på Riksarkivet og sett i kirkebok for Aurskog.(AURSKOG MINI I 8 1878-1937)Der fandt jeg at Else Sjulsdatter giftet seg med Kristian Olsen Enerud, 24.08.1893. (Dette er kort nr 8/11-1893-Nr. 9)Navnet er altså Else og det står at hun er født i 1862 ogikke 1864. Faren er Sjul Halvorsen, Gaaserudeidet. Det står videre at hun er konfirmert 30.09.1877 i Lardal som Hans sa. Det virket som om Orebråten var nevnt, men så galt kan det vel ikke være rotet til ? Kirkebok for Lardal sier at Sjul Halvorsen og Anne Mathisdatter var foreldere til konfirmanten og bodde Svarangen(LARDAL MINI 7 1861-1880, KORT NR. 5/9-1877/NR. 36) . Kjellaug fant mange Sjulsenbarn, og jeg har i ettertid fått vite at min oldemor var i slekt med noen som het Steinsholt eller Stensholt i Lardal. Det må være eterkommere etter Karen som Kjellaug også fant. Lenke Jeg er takknemlig for synspunker. God helg ! K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.