Gå til innhold
Arkivverket

[#19905] Blå mor og svart kallemanke?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen her som har kjennskap til kåper. Jeg har kommet borti kåper laget av 'blå mor' og 'svart kallemanke', og lurer derfor på hva slags stoff eller skinn dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Calamanco er eit slag ullstoff. Mor er ein skrivemåte for mår, og ein blå mår er vel omtrent like blå som ein blårev - det vil seie nærmast svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Berit -Vi fåt ty til Norsk historisk leksikon som sier følgende om Kalemank:Atlaskvevd stoff av ren ull eller ull blandet med silke eller geitehår. K. var oftest ensfarget med blank og stripet overflate, men forekom også med flerfarget blomstermønster. Stoffet ble bl. a. brukt i vester.Og om Mor:Glatt, stripet eller blomstret stoff av silke eller kamelull, av og til med innvevde metalltråder (gull-m., sølv-m.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk både til Aase og Arne. Jeg ser dere er enig i Kallemanke, men mor ser ut til å bli vanskeligere.En kåpe laget av bare mårskinn høres nå veldig flott ut, og silke og kamelull osv. tror jeg ikke kan være riktig i dette tilfellet da det gjelder skifter rundt 1800 etter leilenninger i Norland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nei, det høres litt for flott ut for 'vanlige' folk. Leksikonet nevner en garntype som kalles Blågarn eller Blårgarn, en betegnelse på garn spunnet av stry, dernest på et grovt og toskaftet tøy til laken o. a. vevd av slikt garn.Men om dette ble brukt til kåper, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.