Gå til innhold
Arkivverket

[#19906] Anne Lisbeth Larsdatter SANBECH, v. i Bergen 1725 - fra Geitung i Bømlo?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Min formor Anne Lisbeth Larsdatter Sanbech giftet seg 1725 i Nykirken med Sven Gunnersen.Fra Døypte med fadre i Nykirken vet jeg, at hun er sannsynligvis i nær slekt med bergensborgeren Lars Hansen Sanbech, født i Bagholmen / Finnås (nå Austevoll). Han døde 1777 i Bergen, NK, 83 år gammel.Via Google fant jeg en privat hjemmeside med opplysninger om en Bent Michelsen Sandbech, født 1601 i Bakholmen, død i Sønstabø, Bomlø. Han og sin kone Anna Lauritsdatter hadde 5 barn: a) Hans, b) Lars Bentsen Sanbech, g. Geitung, c) Maren, g.m. Mikkel Olrich i Bakholmen, d) Anna Cathrine, g. i Sønstabøvågen, e) Jannike, g. i Sønnstabø.Trolig er Lars Hansen Sanbech sønn av Hans Bentsen, som 'styrde garden og handelen i Sønstabøsvågen i 1692, seinere handelsmann i Bakholmen'. I 1701-manntalllet, på Vester Bagholm, ser vi sønnen Lars H. (4 1/2 år) og hans mor Anna Larsdatter, 'husmann, Strandsidderenche fattig'.Anna Lisbeth Larsdatter Sanbech kan våre datter av Lars Bentsen Sanbech. I 1701 og 1704 (Sjømilitært manntall i Hordaland) er Lars og sine sønner Hans Larsen og Lars Larsen å finne på garden Geitung respektive 'Gejtang'.Noen som kan bekrefte at Lars Bentsen hadde en datter Anna Lisbeth og som vet hvem han var gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dessverre finner jeg ikke ut om Anne Lisbet er datter til Lars Hansen Sanbech i Bømlo bygdebøker, men det står en god del om denne familien i bygdebøkene og jeg har dem i min data da de er forfedre til en venn jeg har hjulpet.Kan sende det som står i bygdebøkene, litt mye å poste her kanskje. Han hadde ihvertfall to sønner en Lars og en Hans : B II, s. 459/460 : 61 Lars Bentson Sandbech, f. ikr. 1671, d. 1704, son til Bent Mikkelson Sandbech på Sønstabø. (Sjå Habbestad, søre nr. 18.) G. m. Ingeborg Lauritzdtr. Macitzen, Engesund, Fitjar, f. 1674. Born: a. Hans, f. 1691. b. Lars, f. 1696.Det står og en del i en bok jag har om handelsstanden på Bømlo, 'Meir enn Sirup'. mvh Kjellaugkelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Kjellaug, tusen takk for info om Lars Bentsens kone!Det var forresten din vakkre hjemmeside jeg rammet via Google (Hans Sandbech Bakholmen). Jeg fant noen fine 'General notes' i din Pedigree Chart og tok utskrift av følgende sitater:BB I, s. 643 (under Bent Michelsen Sandbech)BB II, s. 407 og BB II, s. 418 (under Michael Bentson Olrich fra Lübeck)BB II, s. 408 (under Michael Michaelson Olrich)Om Bakholmen fant jeg dessuten noen opplysninger (med foto) hos LenkeHvis du har noe mer du kan sende, skal jeg ta det imot med takk.Mvh. Barbarabaelose@web.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tenkte meg det at du hadde havnet på min side-:)Jeg tror det er Erling Utne som står bak sida for Austevoll, skal ta kontakt med han og høre om han vet noe mer. Sender deg straks utdrag av det du ikke har fått med.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

At Lars Berntsen Sanbechs kone het Ingeborg passer bra med oppkallingstradisjonen i Anne Lisbeths Larsdatters familie. Hun og Sven Gunnersen hadde en sønn Lars og en datter Ingeborg (dessuten en sønn Gunner og to døtre på navn Dorthe, oppkallet etter Svens foreldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det er utrolig hva man kan finne via Google: Prøvde søkeomgrep Engesund og fant The Landmark Family Genealogy Project (Overskriftet hos Google var 'Notes for Lauritz Madssøn ..... Borgerskap i Bergen 12/21673. Handelsmann og gjestgiver i Engesund ...'. http://home.no.net/mikegl/fam02419.htm Da er det mulig å klikke seg videre tilbake gjennom Ingeborg Lauritsdatter Madsen's anerekken. De fleste informasjoner er hentet fra Henning Sollied i Norsk Slektshistorisk Tidskrift IX, side 169 m.fl.Lars Bentssøn Sanbechs barn er dessverre ikke nevnt i denne lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det er Ingeborgs søster Anne Lauritsdatter, f. 20.3.1672, som giftet seg 20.6.1693 1. gang med Hans Berntsen Sandbech. I 1701 er hun 'Strandsidderenche' på Vester Bagholm.Hun giftet seg 2. gang med Morten Bryning fra Wismar i Tyskland. Om Morten står der: Han overtok handelen i Bakholmen, men flyttet senere til Bergen, hvor han ble beskikket som stadsmegler.Nå er jeg ikke lenger forbauset over at navnet Brynning dukker opp i sammenheng med Lars Hansen Sanbech - Morten Brynning var hans stefar.Under døde i Bergen (1777) er han oppført som Lars Bryning Sanbech, hans hustru døde som Inger Bryning, self om hun er født Inger Aasmundsdatter Holbech.Lars Hansen og Inger Bryning er å finne som faddere til Anne Lisbeth Larsdatter Sanbech's barn. Det er derfor at jeg tror Lars og Anne er cousin og cousine.Blant disse faddere ser jeg også en Bent Larsen eller Bent Larsen Sandbech - kanskje en bror til Anne Lisbeth (og Lars + Hans) som ble evtl født ca 1704 ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da står det igjen å finne ut om Lars Bentsson Sanbech og Ingeborg Lauritzdtr hadde flere barn enn Hans og Lars.Jeg var og innom denne siden, men fant ikke mer der heller om Sanbech slekta.Skal kikke igjennom Bømlo bygdebøker igjen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hans Larsen og Lars Larsen var 10 og 5 år gammel i 1701 respektive 13 og 7 år i 1704. En slik aldersforskjell mellom søsken er svært påfallende i denne tiden. Sannsynligvis hadde Lars Bentsen flere barn - døtre som ikke er med i manntallene, barn som døde før 1701 eller evtl. en sønn til, født ca 1704/O5.Å bevise det er kanskje umulig, hvis det finnes ingen skifte etter Lars Bentsen Sanbech eller Ingeborg Lauritsdatter. Jeg har ikke funnet noen skifteregister fra Finnås hos DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har heller ikke funnet noe mer.Men det er jo mulig at det er noe mer fra Bakholmen, vi får se hva Erling Utne kan finne der, dersom det er noe da. Det er jo liten tvil om at disse menneskene var i slekt med hverandre, men på hvilken måte??Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Til KjellaugHjertelig takk for all hjelp, her og via privat e-post! Mvh. Barbara Til Erling UtneMange takk for svar og tavlen om Laurits Madsens etterslekt. Jeg prøvde å svare på din e-post adressen, men fikk dessverre denne meldingen: 'Message rejected because mailgate ..... is ..... blacklisted at bl.spamcop.net ...' Beklager.Bare et spørsmål: Du skrev at Hans Berntsen Sanbeck var gift med Anna Lauritzdatter fra Engesund (ifølge Austevollsboka). Det er også det som jeg fant hos 'The Landmark Family Genealogy Projekt'. Men i tavlen din er det faren Bent Michelson Sanbech som var Anna Lauritsdatters ektemann. Er det kildene som spriker?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bent Michelson Sanbech var gift med Anna Lauritzdtr eller Anna Andersdt Brose står det i Bømlo bygdebok. Jeg vet ikke hva som er rett.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det ser ut til at jeg fant den forbindelsen mellom Anna Lisbeth og Lars Bentsen Sanbech jeg var ute etter:Lars B. Sanbechs kone Ingeborg Lauritsdatter fra Engesund i Fitjar var 2. gang gift med Søren Domenicussøn Nagel http://home.no.net/mikegl/fam02502.htm - et morsomt, påfallende navn.I dag kikket jeg på faddere til Anne Lisbeths barn en gang til og fant: Hr: Dominikus Nagel, Raadmand Christen Nagel, Raadmand Nagel. Nå er jeg overbevist om at Ingeborg Lauritsdatter er Anne Lisbeth Sanbechs mor.Hun døde forresten 1739 i Bergen (NK) som Ingebor Larsdatter Nagel; en Søren Nagel døde allerede 1707 i Bergen (NK), gravlagt med 'alle kl. og l.p.'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har sikkert rett i det. Hvorfor skulle ellers disse folka være faddere?Det var mest sønner som kom med i etterhistorien på den tiden, dessverre.Jeg skal og notere meg dette.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.