Gå til innhold
Arkivverket

[#19907] Søstrene Anne Hansdt. (1844) og Rønnaug Hansdt. (1852). Vågå/Sel.


Gjest Harald Rudiløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Rudiløkken

Er det noen som vet hvor det ble av disse to søstrene ? Foreldre var Hans Fredriksen (1816) og Marit Larsdt. (1822)De giftet seg 12.1.1845. Hans døde i 1865. Rønnaug er på Øverbøe ved Ft. 1875.Det var også fire brødre i søskenflokken, Fredrik og Hans kom til Lom, mens Ole og Lars kom til Dovre. Men hvor ble det av søstrene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Rønnaug Hansdatter.I FT 1865 finnes en Rønnaug Hansdatter født i Vågå hun er 18 år og er tjenestejente på Lindsøi Søndre.Kan det være 'din' Rønnaug.hilsen Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei !Takk for svar, men hun er ikke 'min'.'Min' Rønnaug bodde sammen med moren som nettopp var blitt enke, og 2 brødre i Grindstuen ved FT. i 1865.Hilsen Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Tar dem en og en her.For meg ser det ut som om Anne har kommet til Lille-Elvdalen i 1865 og har tatt seg tjeneste på gården Brandvold søndre. I tellingen finnes hun her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=F60438&variabel=0&postnr=254&fulle=true&spraak=n>LenkeDer kan det se ut som om hun treffer en kar som hun gifter seg med, og at de så reiser nordover. Jeg tror det er dem du finner på Bruvold i Målselv i 1900. Her: Lenke Det ser ut til at mannens foreldre og en del søsken også har flytta dit.Når det gjelder Rønnaug så tror jeg du finner henne på gården Odde i Lom sammen med mann og tre hjemmeboende barn i 1900. Her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Der gikk det for fort når jeg hadde alle de forskjellige tellingene framme, jeg beklager.Anne bor ikke sammen med sine svigerforeldre. Det er vel heller sønnen Anders Eriksen og hans familie som bor sammen med dem på gården Bruvold i Målselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Harald; jeg har stor tro på at det er verdt å følge de sporene som John Morten Malerbakken viser til i innlegg 5.Iflg utflyttingslista i kb for Vågå: Anne Hansdtr. Grindstuen f. 10.07.1844, til Lille-Elvdalen 31. mai 1866.Selv om det står 1866 i kb, tror jeg allikevel det er 'din' Anne som finnes i Lille-Elvdalen i 1865. Hun gikk kanskje i giftetanker på våren i 1866, og bestemte seg for å dra hjem en snartur og melde fra til presten at hun ble værende i Lille-Elvdalen...?Jeg ville forsøkt å få hjelp til å slå opp i vielseslista for Folldal i perioden 1866-1871 for om mulig å finne giftemålet mellom denne Erik Andersen og Anne Hansdtr. (Lag et nytt tema.) Da vil du forhåpentligvis kunne få slått fast om det er Anne Hansdtr. Grindstuen. Og i så fall, så hadde det også vært en fordel om de ble funnet utflyttet fra Folldal til Målselv, da skulle det ikke være noen tvil om hvor Anne ble av. Iflg utflyttingslista i kb for Vågå: Rønnaug Hansdtr. Grindstuen f. 15.09.1852, til Alstahaug 23. oktober 1882.Selv om måneden i fødselsdatoen er feil, tror jeg dette er 'din' Rønnaug.Jeg kan ikke finne Rønnaug i Nord-Norge i 1900. Men det var ikke uvanlig at folk ombestemte seg og ble værende i hjembygda, eller de reiste, men kom tilbake etter kort tid. Det er derfor stor sannsynlighet for at 'din' Rønnaug finnes i Lom i 1900.Jeg har sjekket vielseslista i kb for Vågå i perioden 1882-90, uten å finne Rønnaug gift i Vågå/Sel. Du får nok be om hjelp her også (i nytt tema), til oppslag i vielseslista i kb for Lom, i håp om at Rønnaug giftet seg i kirkesognet der ektemannen hørte hjemme, og videre håpe på at dette var Rønnaug Hansdtr. Grindstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

I Bygdabok for Lom 1 er det under Grindstugu s.312 en Frants Larsson f.1821 i Søre Sæterdalen gnr.101-2, d.1882. gift 1844 med Rønnaug Hansdotter f.1817 i Langøygarden gnr.5-10, d.1895 i Øverli. dei brukte tidlegare heimgarden hans og kom hit før 1865. Barn: 1.Rønnaug, f.1844. Sjå Systugu Øverli 2. Lars, f.1847, utfl.1865 til Øksnes 3. Rønnaug, f.1851. Brukar her frå ca.1904 Kan dette være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.