Gå til innhold
Arkivverket

[#19911] Dødsfall innan baptistkyrkjelyden i Bergen


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Overpolitikonstabel Peter Joakim Rasmusson Skare (1842-1912) var gift med Gjørond Pedersdotter frå Lærdalsøyri i Lærdal, fødd i Lærdal 1848.Paret var baptistar og budde i Bergen. Gjørond levde i 1891, men var død før 1900. Eg kan ikkje finna dødsfallet i databasen over avlidne i Bergen. Kvar skal eg leita?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her vil nok menighetsprotokollen være en god kilde. Baptistmenigheten i Bergen har ikke avlevert sin.Alternativet er å gå til skifterettens register, og der ser vi at 'Jørund Skare', 51 år gammel, døde i Bergen 19. desember 1899.Hun bodde da i 'Klaus Ockens Smug 11', og etterlot seg 'Gjl. Mand og 5 Fællesbørn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk, Yngve, for fine opplysningar. Eg trudde alle dissenterkyrkjelydene etter kvart hadde avlevert til Statsarkivet...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

I og med at kirkebøkene skal leveres til arkivet 80 år etter siste innførsel, vil jeg ikke tro det er så mange frikirker som har kirkebøker å levere inn. Jeg er selv i Den Evangelisk Lutherske Frikirke. Den første kirkeboken var svært tykk. Den ble tatt i bruk i 1892 - og har sin siste innførsel i 1971. Så i 2051...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Mange menigheter har en protokoll som er eldre enn 1892, og det viser seg dessverre at papiret i 1892-protokollene er så dårlig at bøkene for lengst er i ferd med å falle fra hverandre. Mange menigheter har derfor valgt å levere inn til oss også de nyere, mot at de får innbundne kopier. Det er sannsynligvis den beste ordningen for menigheten, publikum, oss - og ikke minst arkivsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.