Gå til innhold
Arkivverket

[#19913] Tateren Stor-Johan og hans familie/slekt


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Sitter her og ønsker å vite MYE om Stor-Johan og hans familie/slekt... Han skal ha 15 barn skriver Tater-Milla i sin bok, skrevet av Grønoset. Det hadde også vært interesant å vite hvor de var forskjellige år, altså kartlegge noe av reiserutene deres.Også barnas barn er av interesse. Nå kan jeg også fortelle det at jeg har ca.500 personer registrert som etterkommere av Stor-Johans og hans kone Lena Ulrikke. (Lena hadde fra før en sønn kalt Lill-Fredrik. Hans far skulle være fra Trøndelag står det også i en bok. Har også regnet denne Fredrik med som en av etterkommerne)...Takk for all informasjon dere vil legge fra dere her. Så skal jeg legge inn når jeg får tid jeg også!Ønsker noen kontakt via e-mail kan jeg nåes på kailarsen2@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !!Har ikke selv fått satt meg inn i slekten Stor-Johan men jeg lurte på noe ang navnet.Kanskje et dumt spørsmål, men..Er det noen som vet hvorfor han gikk under navnet Stor-Johan.Jeg har funnet flere med etternavn Storjohan som kommer fra Bergen, og en Ferdinan Storjohan født 1797 i Altona (Tyskland), som ser ut til å få disse barnene i Bergen med etternavn Storjohan.Lurte bare på om dette hadde en sammenheng ??Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mest sannsynlig er det nok bare tilfeldig. Stor-Johan er vel bare et kallenavn han hadde fått fordi han en stor og kraftig kar. Det var ikke bare omreisende som gikk under kallenavn, men for andre mennesker har vi bare ikke like gode kildebelegg for det.Men for all del; det kan godt være en sammenheng likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !!Takk for svar !!Synes det spennende med de omreisende slektene, og allerede fått lest noe, men ikke så mye ennå, men det kommer etter hvert.Det er nok kanskje et sammentreff, men kanskje ikke dumt å få sjekket, da det brukes noen navnlikheter også, kanskje også en tilfeldighet?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Stor-Johan fikk dette kallenavnet fordi han var en stor grepa kar, som også Kristian Hunskaar skriver litt lenger oppe. Mener han ble hetende dette etter han på et sted (muligen en Martn) lettet på en hest, du så den var over bakken!!!En link til samme diskusjon på Ambytarforum, en svenk debatt side: http://genealogi.aland.net/discus/ når du så har kommet deg inn på denne linken følger du bare på så du kommer inn på etniska grupper, deretter velger du resande (tattare). Her inne vil du finne en side som heter Stor Johan... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tom Berberg

Jeg etterlyser om noen kan være meg behjelpelig med opplysninger om min ukjente familie. Johan Johansen født på Ringsaker i 1831, og gift med Berte som var født på Toten i 1838. Det er en del barn i ekteskapet, og det er som følger; Polla, Mina, Bertrand, Alberg, Otto, Carl, Alfred og Minna (Vilhelmina).--Mitt navn er Tom Berberg. Dette er min slekt på morsiden. Lurte på om du kunne finne ut noe om min slekt som tidligere het Schwarts. Den tidligst kjente i slekten het: Olaf (Oluf) Schwarts. Han dukket opp i en plass kalt Sauherad i Telemark i slutten av 1600 tallet. Olufs sønn, Hans Olsson Schwarts gift i 1665 med Christen Nilsdotter. Han var smed og døde i 1700. Hans Olsson's sønn het Olav Hansson Schwarts (1672-1720). Sønn til Olav Hansson var Johannes Olsson Schwarts (1704-1737). Jeg har hørt av Schwarts slekten er stor i Sverige og Finland, særlig blant tatere og sigøynere. Kan du finne noen forbindelse med disse og min slekt i Norge?På forhånd takk.Tom Berberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lillian Stålenblad

Lurer på om det er noen her inne som kan hjelpe meg å finne ut av hvem min olderfar 'Lill Fredrik'Karl Johan Fredrik.var gift med,vet bare hun het Amanda... Karl Johan Fredrik var sønn av en Lindemann.Trolig Karl Fredrik det også... 'Lill-Fredrik var sønn av Ulla som var gift med Stor Johan.Hadde han fra tidligere... Hadde vært moro om foreldrene til Amanda og videre slekt ble funnet.Likeledes Fått konstatert hvem som var far til Fredrik var og dennes foreldre igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Etter mine notater var Karl Johan Fredrik g.m. Anna Kristine Johansdtr Lysgård f. 1875. De hadde bl.a. sønnen Fredrik Johansen f.1899Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Karl Johan Fredrik, 'Trehatt-Fredrik' Johansen var også gift med Amanda Aleksine Karlsdatter f. 1866. Hun var datter av Karl Gustav Fredriksen Hartmann og Hedda Sofie Ström. Besteforeldrene til Amanda het Johan Fredriksen Hartmann og Kajsa Hermanssdatter.Jeg har litt om etterkommerne til Johan og Kajsa, litt mye å legge ut her, men send meg en meil om du vil ha det.mvh Åse Hansen a-ha@tele2.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Celvin Ruisdael

Jeg og noen andre er i gang med et prosjekt Norges eldste personer, der vi prøver å finne alle i Norge som døde i høy alder.Jeg ser etter fødselsdatoen til Karl Johan Fredriksen (kjent som taterhøvdingen Stor-Johan) fra Våler i Østfold. Dødsdato 20. feb 1946. I de opplysningene som jeg har står det 'trolig født 3. okt 1844' (evt 1847 eller 1848).Hva er hans korrekte fødselsdato ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Stor-Johans sønn Petter bodde i Våler i Solør og gikk under navnet Lus-Petter. Selv om navnet kan virke nedsettende, var Petter godt likt av bygdefolket, og jeg hørte aldri noe nedsettende om ham. Han var gift med Lotta som hadde struma - en stor klump på halsen som ble lagt merke til av en liten gutt. Husker også hun imponerte ved å drikke det jeg den gang trodde var kokende vann. Petter og Lottas barnebarn er den Frans Johansen vi av og til ser på fjernsyn i arbeid med gatebarn i Romania.Huset der Petter og Lotta bodde står ennå, bare litt forandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

rettelse til # 12 : Stor-Johan, Karl Johan Fredriksen ble født i Høbøl, Østfold og døde i Våler i SOLØRAvisen *Glåmdalen skrev denne artikkelen den 22. feb 1946 (gjengitt hos romanifolket.no) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! En liten hilsen fra en Bekkefaret-gutt i Nairobi. Alderen til Stor-Johan er omstridt, ettersom - så vidt jeg vet - ingen har funnet ham døpt ennå. Derfor varierer aldersangivelsene ganske mye (jeg har angitt 1848-1851). Men vi kan nok være enige om at han var rundt 100 år da han døde. Også opphavet hans er ukjent. Hvis vi bare kunne ha funnet dåpen hans... :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.