Gå til innhold
Arkivverket

[#19916] Tilgang til kirkebok for Hole ca 1745-1750?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Lurer på om noen kan sjekke om min ane Goro Torsdatter ble døpt i Hole i ca 1746. Da hun ble trolovet med Gunvald Bendiksen 25.10.1788 i Norderhov, var begge forloverne husmenn under Sørum i Hole. Det er derfor jeg mistenker at hun kan være født i Hole. Må vel tilføye at da hun fikk sønnen Bendik døpt i 1791 heter hun Goro Pedersdatter, men ved FT-1801 heter hun Goro Torsdatter igjen. Så det var sikkert en feilskrivelse av presten i 1791 når det gjaldt etternavnet.Det hadde også vært ønskelig å vite om Gunvald Bendiksen og hans første kone Ane Maria Jacobsdatter fikk barn i Hole fra 1762 og utover. Kan jo bestille kirkeboka på mikrofilm, men det tar jo en del tid for å få den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har omsider fått fjernlånt mikrofilm med kirkebok for Hole. Har vel ikke kommet noe sikkert videre, men nå er mitt spørsmål om aner på en av forloverne i 1788 til Gunvald Bendiksen og Goro Torsdatter:Ole Ingebrigtsen var husmann i Sørumsand i 1788, men i ved folketellingen 1801 er han å finne som husmann med jord i Pjaakerud i Hole, og han er da gift med Maria Thommesdatter på 46 år. Han er da oppgitt å være 42 år. Barn av disse funnet som døpt i kirkeboka:1)Kari døpt Dom. 13.p.trinit. 1787.2)Maria døpt 15.p.trinit. 1789. Begges far: Ole Ingebrigtsen Sørum .Finner ingen Ole Ingebrigtsen døpt i Hole 1755-1863, men 3 i Nordrehov: Ole Ingebrigtsen døpt 11.07.1756, en som ble døpt 13.02.1762 og en som ble døpt 09.10.1763.Jeg tror at Ole Ingebrigtsen kan være en slektning av Gunvald Bendiksen og Goro Torsdatter eller Pedersdatter, og derfor ønsker jeg å vite aner på Ole Ingebrigtsen med de nye opplysningene jeg nå har. Kanskje kan det være aktuelt med Maria Thommesdatters aner også. Mitt håp er selvfølgelig at de skal bli en brikke videre i puslespillet, for å finne aner til Goro Torsdatter el. Pedersdatter, og aner til Gunvald Bendiksens far Bendik Hansen og morfaren Bottolf Olsen.Som døpt i 21.p.trinit. 1745 finner jeg en Goro Pedersdatter, og hennes far var Peder Larsen. Hun føyer seg jo inn i rekken av aktuelle Goro Pedersdatter(de andre fra Nordrehov). Ellers er ingen Goro Torsdatter eller Goro Pedersdatter funnet døpt i Hole 1742-1752(mulig jeg så til 1755?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.