Gå til innhold
Arkivverket

[#19917] Er det noen med tilgang til krk.bok for Holt, Tvedestrand: Marie Johnsdatter ?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei:)Jeg har tidligere søkt etter Marie (innlegg 19228)under navnet Marie Henriksen. (Dette navnet brukte hun senere, før hun ble gift.)Marie er født utenom ekteskap i September/Oktober 1886 Holt. Det foreligger en 'Ku-Koppevaksine' på henne fra 26 juli 1887, Holt, og hun opplyses da å være 9 mnd. gml.Her står det at hennes far heter JOHN ANDREAS HENRIKSEN, (På Familysearch finner jeg en John Andreas Henriksen f. 1847 Holt) og at hennes mor heter INGEBORG THEISEN.På RHD,FT for 1900 finner jeg på fattighuset Fjærklev for Tvedestrand,INGEBORG THORINE TORJUSDATTER HM. Ugift f. 1850 HOLT NED. (Lever av fattigunderstøttelse)MARIE JOHNSDATTER 'UÆGTE' f. 1886 HOLT NED. I tillegg står hun oppført med enda et barn Karl Olsen f. 1890 Holt Ned.Maries mor Ingeborg bruker navnet `Theisen´ når Marie får den nevnte vaksinen.Hadde vært utrolig fint hvis noen har mulighet til å hjelpe meg videre her, når det gjelder Marie og hennes mor. (Alt annet er også selvfølgelig av interesse.)Hennes far er meget sannsynlig den oppførte Andreas Henriksen f. 1847 Holt, som i DA`s FT 1900 for Holt bor på gården Østeraa med sin kone og barn. Han har i så tilfelle avlet datteren Marie med Ingeborg, mens han selv var gift.Glad for all hjelp.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Ingeborg Thorine er ifølge FS (avskrift av kirkebok) født 5.9.1850 og døpt 20.10.1850 i Holt. Foreldre Torjus Erichsen og Ingeborg Erichsdtr. Familien finner du her i 1865 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Odd:)Mange tusen takk for denne opplysningen fra deg på Maries mor. Det er jeg veldig takknemlig for.Jeg har funnet så lite søkbare resurser vedrørende Aust Agder, Holt, Tvedestrand. Intet søkbart på kirkebøker: dåp, konfirmasjon, vielse, begravelse. Ingen FT for området 1801, og ikke har jeg klart å spore opp at det er kommet noen bygdebøker for området.Derfor er det veldig supert med en hjelpende hånd:)Jeg tar imot alle råd og tips vedrørende Maries foreldre med stor takknemlighet. (Dåp, konfirmasjon, vielse, begravelse, forfedre.)Mange hilsner og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei igjen!Fødselsåret til Torjus (forrige innlegg) falt dessverre ut - skal være 1814.Ingeborg Erichsdtr. ble døpt 10.3.1811 i Holt - foreldre Erich Halvorsen og Aase Samuelsdtr.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Odd:)Tusen takk for ny informasjon fra deg om disse personene. Vet du kanskje noe om denne faren til Marie også, Jon/John Andreas f. 1847 Holt?Alle innspill mottas med stor takknemlighet.Mange hilsner og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - finner ikke Jon/John Andreas f. 1847, men derimot to Johan Andreas Henriksen født 1847 og 1849 i Risør - men det ser ut til at begge døde som barn.Erik Aanonsen - innlegg 4 - ble døpt 16.6.1782 i Holt - foreldre Aanon Simensen og Anne Ericsdtr.Aanon Simensen er trolig den som ble født 19.10. og døpt 25.11.1759 i Froland - foreldre Simen Aanonsen og Berte Gustavsdtr.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Odd:)Ja, her vokser det seg frem med aner! Helt supert!Det er nok den riktige John Andreas Henriksen du har funnet der. Skulle vært artig å vite hvem han er sønn av, og hvornår han eventuellt ble døpt.Han er ihvertfall født i Holt han også. Veldig trist at det ikke finnes noen FT for 1801 for dette området.Enda en gang hjertelig tusen takk til deg Odd:)Mange hilsner og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Rigmor! Jeg kom helt tilfeldig borti denne gamle etterlysningen. Kanskje er problemet allerede løst, men i motsatt fall kan jeg nok supplere litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Oddbjørn :o)Så artig at denne gamle debatten kom fram igjen.Nei, jeg er ikke kommet i mål her enda og har ikke jobbet noe mer med det siden sist heller.Jeg er selvfølgelig veldig takknemlig om du har noe å supplere med.Akkurat nå er jeg jo så opptatt med en annen debatt som du vet, at jeg vet ikke om denne maskinen jeg har på toppen av nakken er mottagelig for mer informasjon. He-he. Joda! Den er det ;o)Du skal ikke ut og rusle en tur idag da Oddbjørn? Tenkte på alt det artige du kom borti sist gang du var på tur, og at det finnes mye spennende på Statsarkivet i Kristiansand i privatarkiv 1140.Du treffer meg også på e-post adresse rig bindestrek mor snabel a online punktum no.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg snublet borti denne tråden fordi den (sannsynligvis litt perifert) berører min egen slekt.Jeg tror Jon Andreas Henriksen må være identisk med den gutten som blir døpt i Holt 25/4 1847 (f. 17/3). Foreldre: Inderst Henrik Henriksen Ouseleie og Inger Olsdtr. Blant fadderne er en Ole Jonsen Ouseleie, som sannsynligvis er guttens morfar.Henrik Henriksen og Inger Olsdtr. finner vi igjen som husmannsfolk på Auseleie i ft. 1865. Henrik er da oppgitt å være 66 år og f. i Bygland prestegjeld (altså i Setesdal). Inger er 59 år og f. i Holt.Inger er nok identisk med den Inger Olsdtr. som blir døpt i Holt 17/5 1807 - datter til Ole Jonsen Auseleie og Ane Olsdtr. Noen av mine slektninger er blant fadderne: Kari Sonesdtr. (min tipp-tippoldemor) og hennes bror Ole Sonesen Auseleie.Ole Jonsen og Ane Olsdtr. giftet seg i Holt 6/7 1800. Han er da oppgitt å være fra en plass under Åmli prestegård (Flatstøl??). Hun er fra Vassenden. Jeg må da opplyse at Vassenden var 2 (muligens 3) husmannsplasser under gården Ausel (derfor også ofte kalt Auseleie). På en av plassene bodde min 3xtippoldefar Sone Christensen Vassenden m/fam. Vassenden-plassene ligger i grenseområdet mellom Holt og vegårshei - og ikke langt fra den sørlige delen av Åmli.------------------Nå har du hendene fulle med Køhler, Rigmor - men her har du i hvert fall noen flere knagger å henge slektshatten på.Ellers innbyr ikke dagens vær til rusleturer i byen, men jeg kommer nok i nærmeste framtid til å rusle innom SAK for å titte litt i privatarkiv 1140 - men jeg vet ikke nøyaktig når det kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg legge til at det var en del gjennomtrekk av folk i Vassenden. Mange av dem som bodde der kom opprinnelig fra Vegårshei og Åmli og var periodevis knyttet til Nes jernverk som skogsarbeidere, kullbrennere ('køhlere'!) m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

He - he :o)Hjertelig tusen takk Oddbjørn.Jeg skal få det på plass ved første anledning, og jeg sier ja takk til alt som måtte finnes.Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og endelig - Ingeborg Thorine Torjusdatters dåp i 1850 (se nest øverst): LenkeTheisen må vel være feilskrift for Thorjussen/Thorjusdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Veldig flott Oddbjørn :o)Ikke så lett å tyde hva som står bak Thorines foreldre på oppholdssted. Er det noe med Dengis tro?Faddere: Malin Eriksdatter, Gunborg Guttormsdatter, Christian Madsen? Man....? Ola (?) MadsenFint å ha noe å jobbe med videre etter hvert.Stort Takknemlig *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det står nok Bergeeie/Bergeie - som antakelig er en plass i Fjærkleivene. Tvedestrand fikk ladestedsstatus i 1836, men besto fra først av kun av noen få gater ned mot havna. Resten tilhørte Holt (først og fremst gårdene Berge og Tveite ('Tveites strand')).Fjærkleivene ligger rundt den bratte bakken ned mot Tvedestrand sentrum når man i dag kommer fra E-18 - og var tidligere et typisk 'arbeiderstrøk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Så flott!Da kan jeg forestille meg sånn omtrent hvor det ligger.Vi var en del turer innom Tvedestrand når vi hadde hytte i Åmli.De hadde gode fiskekaker i en liten forretning på toppen av den bakken.Ja,ja, spist er spist!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg pøser på med litt mer, så får du jo titte nærmere på det når du får tid.Ingeborg Thorine Torjusdatters far er nok den Torjus Erichsen som ble døpt i Holt 27/3 1814 (født 17/3). Foreldrene var Inderst Erich Aanondsen og Odberg Evindsdatter BergeEje.Da Erich og Odberg giftet seg 25/6 1803 (også i Holt), ble de kalt Erik Aanonsen Kyland og Pigen Ebor Evensd. Krog Eje. Bare en forlover er nevnt: Even Krogseje (Odbergs/Ebors far).Kylland er på Vegårshei, mens Krogseie er en plass under Kroken ved Nes jernverk. Da ser jeg at min egen slekt er tangert, denne gang mer direkte. Even Krogseie kom opprinnelig fra Furland i Åmli, og hans slekt er diskutert her: LenkeDer vil det også gå fram at det litt avstikkende kvinnenavnet Odberg/Ebor også skrives Olborg og Udborg - og er et gammelt arvenavn i denne Åmli-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Du er kjempesnill Oddbjørn :o)Jeg kan jo nesten bare sette meg ned å føre inn med tid og stunder jeg nå.Takk og bukk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Oddbjørn :o)Nå har jeg endelig fått på plass dine opplysninger, og jeg er så takknemlig. Her har du spart meg for masse arbeid.Er Even Thorchilden Furland, den samme som Even Krogseje (far til Odberg/Ebor) og således sønn til Thorchild Knudson og Udbor Torgiusdtr., som du nevner i den andre debatten?Det jeg får finne fram nå er det tredje `uægte´ barnet Ingeborg Thorine fikk, Torstein Ingvald født 27.januar 1876.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.