Gå til innhold
Arkivverket

[#19918] Brudgommen afkrever attest......Hva betyr dette?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Kari har sannsynligvis rett da det var vanlig i forbindelse med ekteskap. Eventuelt, siden de var innflyttet fra Sverige, kan det gjelde en generell attest (med personlige opplysninger bl.a. om vaksinasjoner, konfirmasjon, kristendomskunnskap, dåp, eventuelle ekteskap, vandel etc.) til sognepresten i tilflyttingssognet skrevet av sognepresten i fra flyttingssognet i Sverige som innflytteren normalt hadde med seg. Slike er det oppbevart mange av i prestearkivene (statsarkivet) og kan være en fin kilde for slektsforskning på svenske innvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk skal dere ha begge begge to !Jeg har problemer med å finne ut hvor brudgommen kommer ifra.-Det var nytt for meg at jeg evt. kan finne ut mere i prestearkivene (statsakivet).Takk for tipset!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg A.Nilsen

Mine foreldre giftet seg i 1925, og da min far var svensk måtte de ha en ekteskapslisens fra den Kungl.Svenske Chargè d`Affaires, skrevet slik det står i attesten, som lyder:Åberopende Eder skrivelse den 21 sistlidne februari har jag âran hêrmed meddela, att det av Eder begârda âktenskapscertifikat før âktenskap mellan Eder och (navn)samtidigt hârmed øversendes Eder jâmte tvenne i ârendet hit øverlâmnade handlingar. Kostnaderna i ârendet utgøras av 17:64 n.kr.før kunngørelsen och 8,50 n.kr.før stâmpel eller tilhopa 26:40 n.kr.Då av eder førskott erlagts 20:n.kr., uttages 6:14 n.kr.pr postopkrav Svensk t.f. Chargè d'AffairesDet var ikke så enkelt med 'utlendiger' før heller. Annonsen sto i avisene mars 1925,100 år senere enn dine spørsmål. Det kostet også mye etter forholdene. Jeg har ikke vært på arkivet å fått kopi av annonsen derfor kan jeg ikke gjengi den. Med hilsen B.N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Bjørg.Det var ikke enkelt å gifte seg med en utlending,skjønner jeg.Det gjør det jo lettere å spore dem opp i ettertid da. -På bakgrund av Per B. Liljes tips,har jeg sendt en forespørsel til Statsarkivet,så er jeg heldig, får jeg flere opplysninger om mine svensker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.