Gå til innhold
Arkivverket

[#19925] Eleonora Christensdatter f Bindal ca 1780 - hvor er hun i FT 1801?


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Jeg leter etter min tipp-tipp-oldemor i FT 1801. Eleonora Christensdatter ble døpt i 1780. Hun var datter av Christen (Chresten)Ingebrigtsen og Marit Olsdatter (Christens kone nr 2) på Skarstad i Bindal. Christen hadde masse barn, jeg har funnet tolv barn med tre forskjellige kvinner - det var elleve døtre og en sønn. Mange av døtrene hans finnes som tjenestejenter rundt på gårdene i Vassås sokn i 1801-tellingen. Selv var han da 80 år gammel kårkall.Men hvor er Eleonora? Hun giftet seg som 30-åring med Johannes Pedersen, men jeg har ikke funnet noe som tyder på at hun var gift før. Jeg vil tro at hun også gikk som taus et sted i 1801, men har ikke klart å finne henne, til tross for de mest fantasifulle søk på mulige skrivemåter av navnet.Hvis noen kan hjelpe meg, hadde det vært fint! Jeg forsøker å finne ut så mye som mulig om denne nordlandsgrenen av familien før et planlagt besøk der oppe til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg fant henne heller ikke. Det kan skyldes flere ting. Et av navnene hennes kan være feil - det skjer ikke så sjelden i 1801. Videre kan hun av en eller grunn være 'avglemt', slik som en av mine aner.Det er en Eleonora 21 år på Garstad i Nærøy, gift med en mye eldre mann (49). Rent geografisk er ikke det så ille i forhold til Bindal - men hennes farsnavn er Michelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Er det din Elenora som gifter seg 15.7.1821 i Sømna - ifølge FS ble da ekteskap inngått mellom Eleonora Kierstina Christensdtr. (30 år) og Johannes Pedersen (40år) ?Dersom dette er den riktige Elenora, så er hun født ca. 1791.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Følger med interesse din jakt på Eleonora, hennes søster, Andrea, er min tipp-tippoldemor. Jeg har bare to ektefeller for Christen, Marith og Berethe med tilsammen 14 barn. Skal lete herfra også. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Det er nok 'min' Elenonora, men jeg stusser på dato og årsangivelse. Min kilde er kirkebøkene for Bindal som ligger på nettet under Bindal Bygdebok. Der finner jeg Eleonoras dåp i 1780. Giftermålet er oppført med Johannes 40 år da hun selv var 30 år, men det er ikke angitt noen dato eller år for giftermålet i denne databasen, kun brudeparets respektive aldre.Eleonora har en masse hel- og halvsøsken. Hun er eldst av helsøsknene og født i 1780, deretter får hun søstre i '83,'84, '85, '86, '88 og '90. Når den yngste søsteren blir født i 1790 er mora ca 45 år gammel. Jeg kan derfor ikke skjønne at Eleonora skal være født i 1790.Dersom hun er født i 1780, vil hun ha vært 40 år da hun giftet seg. Kanskje hun løy på alderen...? Hun fikk en sønn i januar 1824, da ville hun altså vært 43 år.Jeg har selv ikke brukt Family Search, og er usikker på hvor sikker kilde dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Hei John, det var da virkelig spennende å treffe på en slektning! Jeg har funnet ut at Christen også hadde et barn før han var gift. I 1755 fikk han datteren Ane Sophie med Olava Johansdatter Wibe. De øvrige barna jeg har funnet er: Bodild f 1760, Brønild f 1762, Berit f 1765 og Christopher f 1766 med Berethe Christophersdtr. Eleonora f 1780, Berethe H. f 1783, Olava f 1784, Elen f 1785, Andrea f 1786, Abel (!) Maria f 1788 og Ingeborg E. f 1790. Men det skal altså være tre til - jeg vil gjerne ha navn og fødselsår på dem.Har du funnet foreldrene til Christen Ingebrigtsen og Marit Olsdatter? Jeg har bare funnet ut at de er født ca 1731 og 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Foreldre Christen: Ingebrigt Christensen Aune f. 1696, Guro Fredriksd. Tosdal f. 1690. Foreldre Marith (f.1747): Ole Pedersen Gautmoen 1720-1765, Ellen Bårdsd. 1720-1800. Jeg finner også Eleanora Christensd. Skarstad gift som enke 19.7. 1841 (52 år) med Johannes Hansen Øyen (50 år). Mine opplysninger om Christen har jeg fra ett nå avdød søskenbarn av min mor som bodde på Terråk. Barn: Jacob 1761,en ny Bodil 1764,Ingebrigt 1781. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Christen Ingebrigtsens barn: 1755 Anne Sofia (uekte) 1760 Bodil, 1762 Brynhild, 1765 Berit (d. for 1780), 1767 Christoffer, 1780 Eleonora (d. ung!), 1781 Ingebrigt, 1783 Berit Henrika, 1784 Olava, 1785 Elen, 1786 Andrea, 1788 Abel Maria d. 1825ug., 1790 Ingebor Elisabet. Skifter: 1802 Chrisen Ingeb. Skarstad, 1795 Mikal Cp. Horstad, 1780 Berit Cp. Skarstad. Christen ikke barn til Ingebrigt Christensen og Guro Fredriksdtr., se skifter for Ingebrigt C. Barstad 1733. Marit f. ca. 1748 dtr. av Ole Pedersen og Elen Baardsdtr. Gautmoen (skifte 1801) Jeg vet ikke foreldrene til Christen. Jeg vet kike foreldrene til Eleanora. Kanskje kom henne fra Nord Trondelag? robert_d_miller@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Så vidt jeg forstår mener du Margaret at 1) Min Eleonora IKKE er datter til Christen Ingebrigtsen. Christen Ingebrigtsens datter Eleonora døde ung. Har du noen kilde til opplysningen om at hun døde ung? Jeg finner ingen Eleonora Christensdatter under 'Begravde' i kirkebøkene på nettet.2) Foreldrene til Christen Ingebrigtsen som John oppgir er ikke korrekt. (Men hvis Christen Ingebrigtsen ikke er faren til min Eleonora, er jeg jo heller ikke så interessert i ham.)Dersom dette ikke er den riktige Eleonora, kan jo det forklare uoverensstemmelsene med at hun skulle være 30 år i 1821, mens jeg trodde hun var født i 1780. Skjønt jeg blir i tvil om det er den riktige eller 'falske' Eleonora som gifter seg her?Jeg har nøstet meg fram til Eleonora og mannen Johannes Pedersen fra deres sønn, Christian Manasse Johannessen, født 1824. Dette er det eneste barnet deres jeg har funnet. Christian var min mormors morfar. Mormor visste hva han het og at han døde ung, men hun visste ingenting om familien hans. Jeg har ikke hørt at foreldrene skulle komme fra en annen bygd, men det er meget mulig. Jeg finner ikke Christian døpt i Vassås/Solstad sokn, men han konfirmeres der i 1839.Selv om jeg tar høyde for at Eleonora er født ca 1790, finner jeg henne ikke i FT 1801. Dette ble skikkelig vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kirkebokskjemaene fra 1820 inneholder rubrikk for fedrenes navn ved vielser. Dette skjemaet var neppe tatt i bruk da Eleonora giftet seg i 1820, men da hun som enke giftet seg i 1841 bør de nye skjeamene ha blitt tatt i bruk. Sjekk derfor ministerialbok og klokkerbok for å finne farens navn.Skiftet etter Christen Ingebrigtsen i 1802 vil vise om datteren Eleonora f. 1780 fremdeles var i live da (og dermed også ved FT-1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskaper i 1841. 3 161 V 19.07.1841 Johannes Hansen Hesimarka gbr Øyen 50 Hans Nielsen Eleonora Christensdtr Hesimarka e Skarstad 52 Christen Ingebrigtsen Hun var altså 52 år i 1841 og faren var Christen Ingebrigtsen Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Eleonoras sønn Christian Manasse Johannesen giftet seg i 1856, og da bodde han på Hesimarka. Dette stemmer jo bra med at mora giftet seg der. Men da virker det jo som det er riktig at Eleonora ER datter til Christian Ingebrigtsen likevel?På Hesimarka (Hesemark) i FT 1865 bor det ingen igjen. Christian Manasse døde i 1862, og enken hans var i 1865 gift på nytt og flyttet til Skotnes med barna. Antagelig har både Johannes Hansen og Eleonora Christensdatter dødd før 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da er det vel henne som dør 13.09.1881 90år gammel. K2 250 V 13.09.1881 Elen Kristensdtr Helstad legdslem f 90 Her er hun i 1875. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Rune, jeg tror du kan ha funnet henne i FT 1865 og 1875. Det er nok sannsynligvis også riktig at hun dør i 1881, som legdslem (stakkars!). FT1801 er jeg mer usikker på om stemmer.Jeg er imidlertid ikke ferdig med Eleonora ennå. De to folketellingene, begravelsen samt dateringen av giftermålet hennes på Family Search tyder på at hun er født ca 1791. (Vel, i tidsrommet 1787-1791.)Men den eneste dåpen jeg finner, er datteren til Christen Ingebrigtsen som døpes i 1780. Margaret Miller mente at dette var en annen Eleonora, som døde ung, men hva er kilden til den opplysningen?Er det noen som kan hjelpe til mer? Dette er virkelig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Ja, Eleonora hadde en søster Elen født i 1785. Det er kirkebøkene som Bindal Bygdebok har lagt ut som er min kilde til disse opplysningene. Jeg har forsøkt å se om Elen og Eleonora er 'blandet sammen', men kildene er motstridende. Ved sønnens dåp er hennes navn oppgitt som Elen, ved hans konfirmasjon som Eleonora.Jeg finner bare den Elen Kristensdatter som du nevnte i et tidligere innlegg som død i kirkeboka på nettet. Ingen Eleonora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Foreldre Christen Ingebrigtsen Skarstad. Kan bekrefte at de foreldrene jeg hadde fått oppgitt ikke var riktig. Tok kontakt med kulturkontor i Bindal som sier at bygdebokforfatter Håvard Sylten har anslått fødselsår til 1721. Foreldre ukjent, beklager. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

OK, naa er jeg sikkert paa svaret! Din Elen/Eleanora var f. 1785 dtr. av samme Christen Ingebrigtsen. Hun kalles Elen ved daap og konf., men Eleanora ved giftermaalet. Hun var paa Ovre Strand i 1801. Giftermaalet er ogsaa skrevet inne i kirkeboka for Solstad. Her er henne Eleanora og 31 aar. Bindal bygdebok har rett foreldrene, se bind II s. 114, Skjelsvik 1:4. Jeg har kirkebokene her hjemme, barna: Petrika d. 9 feb. 1823, 17 dager Skjelsvik (faren nevnt) (Solstad kirkeboka) Christian Manasse f. 7 jan. 1824 Skjelsvik (Solstad kirkebok) Iver Elisaeus f. 4 mai 1827 Solstad (Vassaas kirkebok) Saa foreldrene var rett hele tida, bare en forskjelig Elen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Tusen takk for all hjelp, alle sammen!Jeg tror Margaret må ha rett, det er den eneste forklaringen at dette faktisk er Elen f 1785. Jeg lurer litt på om Eleonora f 1780 da var død, slik at Elen var oppkalt etter henne, men har ikke klart å finne noe om hennes død.Det var også fint å få sikkerhet i at Christens foreldre er ukjente, John! Jeg har nå fått lånt Bindal bygdebok bind 1 og 2 på biblioteket, og her var det allerede en del interessant, men jeg må nok vente noen år før de får beskrevet alle gårdene jeg er interessert i. Kanskje jeg kan henvende meg til kommunen jeg også. Jeg sendte en mail til dem for å si at linken til FT 1891 ikke virket, og da fikk jeg hyggelig og raskt svar.Igjen - tusen takk til alle som har bidratt med hjelp i dette innlegget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei Marianne! Jeg har en god del informasjon fra Bindal/Velfjord , men dette er jo knyttet til etterkommere av Andrea og John Rønning som er mine forfedre. Dog med sidegrener noen steder. Hvis du kommer inn på disse grenene kan du si fra om jeg kan gi deg noe du har bruk for. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.