Gå til innhold
Arkivverket

[#19932] Christian Peter Killengren 1746- d 1817 Ervik, Trondenes,Troms.Hvem var han.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Christian Peter Killengren var angivelig født i Flensburg rundt 1746.Han var gift tre ganger og tilbrakte en del av sitt liv i Finnmark, før han slo seg ned på Ervik i Trondenes og endte sitt liv der i 1817.Kan noen fortelle meg mer om denne mannen? Hvor og når var han født , og hvem var foreldrene hans? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Noen hevder også at Christian Peter kom fra Sverige, og at navnet hans da ble skrevet Kihlgren el.l.Jeg vet at mange har vært på jakt etter opphavet hans tidligere.Er det noen som har funnet sikker informasjon om han var svensk eller tysk? Håper noen kan bidra med nye opplysninger. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I 1801 befant han seg på gården Hasvig i Loppens prestegj. Lenke Han var handelsmann og kjøpmann.Måtte man ikke ha borgerbrev for å drive handel på den tiden? Om så var, hvor kan han ha fått det?. Har noen forslag til hvor man kan finne ytterligere opplysninger om Christian Peter Killengren? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

De militære ruller 1801, for Loppen i Finnmark kan kanskje gi deg svar på hvor Killengren kommer fra. De finnes på statsarkivet i Tromsø. De inneholder opplysninger om alder , fødested , sivilstand, barn og utseende.Jeg ikke hvordan listene for Finnmark er lagt opp, men for Nord-Troms finnes de for 1789 , 1796 , 1801 , 1804 (2st.) og 1821.Du kan sende mail dit , men de svarer bare pr. brevpost.Mvh. Britt D. Hjeltnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for gode forslag Britt.Jeg skal som tidligere følge rådet ditt.Noe merkelig tross alt at ingen har gjort det før.Har vel inntrykk av at navnet har vært oppe både her og i andre debattforumer, så vel i Norge som i Sverige.Hadde håpet at andre som har søkt etter ham tidligere hadde kommet på banen med det de måtte ha av opplysninger. Mvh og ønske om en fortsatt strålende søndag Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Glømte å si at det er lurt å ta med opplysningene du har om alder og bosted , gard, ved henvendelse til statsarkivet i Tromsø. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På FS sine sider finner jeg Kristian Peter Killengren f. 1748 i Flensburg. Gift ca. 1783 i Hasvik Finnmark med Birgitte Calvine Aasen f.1760. Der finnes også en datter Marie Cesilie f.1784 i Hasvik d.04-07-1847 og gift ca. 1810 med Johannes Tennfjord. Vet ikke om dette var til noen hjelp. Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget Carsten, men dette hadde jeg registrert tidligere.Jeg er på jakt etter en bekreftelse på hvor han ble født og hvem foreldrene hans var.Hasvik ble overdratt til Christian Peter i 1789, men han hadde vært ansatt i Hammerfest siden 1783.Da brukte han navnet Kilgren, som kanskje kunne indikere at han kom fra Sverige.Etter angreåpet på Hasvik i 1809, dro han til Ervik i Trondenes hvor han slo seg ned. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det er mulig du finner noe i disse bøkene : 'Folk og slekt i Trondenes' , bind 1 og 2 av M.Jensen og B. Holte Bjørkenes .Det kan jo også hende at her er noen som kan gjøre et oppslag for deg. Ellers er det jo mulig å låne de via bibliotekene.Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk begge to.Jeg er mye på reise i forbindelse med jobben for tiden, så det må vente til jeg får litt bedre tid, medmindre noen er villig til å gjøre et oppslag i boken for meg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Siden jeg sitter med boken foran meg og skal levere den i dette øyeblikk, skriver jeg fort av det som står på side 433. Har ikke fulgt helt med i diskusjonen. Kristian P. Killengren født i Sverige 1748 - 1817, død i Ervik gift ca 1755 med NN ?- 1780 oppført en datter Sara Elisabeth født i Finnmark, gift 1813 med Johannes Hansen Berg 1765 - 1840, Selset Astafjord. gift 2, Bergitta Åsen 1755 - 1797 gift3, Anna Teilmann 1773 - 1826, ErvikEr det interesse for mer? Har det litt travelt. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fortsettelse på innlegg 12. Kristian Peter Killengren gift 2 med Bergitta Katarina Åsen, født i Gamvik, Finnmark Barn: Maria Sesilia 1784 - 1847, født i Hasvik død på Staksvold,Tjeldsund utenfor ekteskap med Johannes Tennfjord, Bergitta Elisabeth født i Ervik, død i Steinsvik, Tjeldsund 1892, gift to ganger. Killengrens 3. ekteskap med Anna Kristianna Teilmann 1773-1826, død i Ervik Barn: Bergitta Katrine f 1799 gift med Klaus Lampe Karolina Andrea 1801-1874, to barn utenfor ekteskap med forskjellige menn, gift 1813 med Daniel Olsen, Ervik Andreas Petter, 1802- 1888, gift 1833 med Ellen Olsdatter, Ervik Anna Kristianna 1811-1881 gift i 1834 med Hans Østring og gift 2.gang med Ole Taraldsen, begge Møkkeland. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gisle Olaussen

Hallo Rune, Kan jeg spørre hvordan du konkluderte? Er Christian Peter svensk eller tysk? Og har du foreldrene hans óg? Ref. www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=68107 Mvh Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Gisle.Nei, jeg kom dessverre ikke videre på spørsmålet om hans opphav. Det virker mest sannsynlig med Sverige som fødested, bl. a. fordi etternavnet finnes der med ulike skrivemåter. Jeg henvendte meg til Statsarkivet i Tromsø ang. de militære rullene, men kan ikke erindre at jeg fikk noe svar.Så om andre som leser dette nå, vet noe mere om denne mannens opphav har det fortsatt stor interesse. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar spurt om denne familien før men har ikke noe om hans foreldre.Legg merke til at han kalles Petter Christian når han blir gift 1787 i Hammerfest. Sponsorene er begge av familier fra Slesvig-Holsten og Danmark. Buch-sleklten kom jo til Hammerfest og Loppa etter anmoding fra Kongen. (se slekten Buch) LenkeBergljot Bjørkenes mente at han kom fra Sverige, men hun sa aldri hvor. Om hun notete det noen steder før hun døde vet jeg ikke (medforfatter i Folk og slekt)Selv heller jeg til den teori at han er fra Danmark, og kanskje kom til Loppa sammen med Buch-slektenHar en del etterslekt hvis det er av interesseSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Bortsett fra Finmark, finner du to andre:I 1324 finner du Elisabeth Killingren Yeo i England, og Kristian Petter Killengren født i 1748 Flensburg, Schleswig-Holstein, Preussen. Kilden er jo usikker da :o) Surenamenavigator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ble nettopp (fra annet hold) gjort oppmerksom på denne interessante tråden.'Tror' jeg har noe om KILLENGREN/KHILGREN, men det er lenge siden jeg arbeidet med STRUVE-slekten. Uansett så ser jeg notert en - Prestefru Sara Elisabeth (RASCH) KILLENGREN 1780-1861 g. STRUVE, f. i Hammerfest. Dette ifm giftermålet til Lensmanns-sönnen Claus Samuel C:sön STRUVE 1844-1907 i Loppa og Lorentze Elise Michaelsdtr. (KURAAS) KONST 1844-1892.Kan samtidig avlese at Fru KILLENGREN STRUVE hadde en datter som var gift HJORT STUWITZ i Bergen. I farten ser jeg både GAMST og BUCH omtalt.Imidlertid må jeg först se på en del gamle notater om jeg overhodet kan bidra med noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Sara Elisabeth Killengren f ca 1782 var datter av Peter Christian Killengren og trolig fra hans ekteskap med Bergithe Calvine Aasen. Hun var i alle faLL svært ung da hun giftet seg i Hammerfest 01.02.1797 med Claus Struve. Da jeg ikke har funnet Saras fødsel er jeg noe usikker på hvem som var moren hennes. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Rune's innlegg # 21;Hva tolker du teksten i kirkeboken av Hammerfest til? - jeg har litt problemer med å lese den skriften.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har litt problemer selv, men tolker det som om barnet ble født i mai, og døpt 16 uker og 6 dager gammel (rundt oktober) dom 18 trinit, som vel var søndag 18 oktober. Foreldrene er (tittel) Christian Killengren og Bergitha Catrina Aasen. Men her må gjerne noen med bedre evnet til å lese gamle kirkebøker tre hjelpende til. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg tror de reiste endel.Jeg har jo jobbet med egen slekt, og kom overJohannes Vangen gift med Margretha Henchel. De får en datter de kaller Anne Maria Vangen 01 OCT 1782 Katholisch, Grosskampenberg, Rheinland, Preussen.Henchel holder vel til i Hammerfest?Johannes Schvenckers gifter seg 24 NOV 1788 Katholisch, Grosskampenberg, Rheinland, Preussen med Anna Chatharina Vangen.På grunn av klokkeren i Alta som var fra Svencherud på Vang kom jeg over disse. Svenche er et litt uvanlig navn.Wang i Troms:Sirena Elisabeth Jørgensdatter Wang inngår i 1757 Kastnes, Dyroy, Troms, Norway ekteskap med Thomas Friis Rosenvinge, født på Selbu 1740 sønn av Peter Rosenvinge.Hans Jørgensen Wang er gift med Birgitte Malena Hvedingmed flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Et forsøk på tyding av kirkebokinnførsel:2.hujus blev ??datter Sara Elisabeth Rasch jordsat Æt:(alder) 16 uker 6 dager.Dom.18 a Trinit. Gudstjeneste på Hammerfest. Døbt bødker Christian Killengreen og Bergitha Catrina Aasens pigebørn Nom. Sara Elisabeth Rasch. Vidnene kjøbmand ?? kjøbmandens kone, jomfru Ide Sophia.Det er altså snakk om to piker med samme navn, og den siste er oppkalt etter den som døde. De tilhører nok samme omgangskrets i byen, men er neppe i familie.Til innlegg 24. Fogden Jørgen Hansen Wang bodde på Kastnes i Dyrøy sogn, Tranøy prestegjeld. Han er far til Sirena Elisabeth og Hans Jørgensen Wang. Fogd Jørgen Wang giftet seg i Hordaland med Sirene Wind og deres eldste datter Maren er døpt i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.