Gå til innhold
Arkivverket

[#19932] Christian Peter Killengren 1746- d 1817 Ervik, Trondenes,Troms.Hvem var han.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hei Aase.Jeg tror du har rett ang innførselen i kirkebok for Hammerfest 1781 (lenke innlegg nr.21). Og jeg tolker teksten som om det er prestens datter det er snakk om. Det er jo presten som skriver i kirkeboken, og han skriver ' vores datter '. Dermed er det Christian og Bergithas datter Sara Elisabeth som ble døpt 18.10.1781. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Om jeg forstår det seneste innlegg i tråd nr.: 56.252 korrekt så er den 2. datteren til Christian Peter KILLENGREN som blir döpt, Sara Elisabeth RASCH, i 1781! Jfr. mitt innlegg her # 19 hvor navnet RASCH er med.Hvilke andre barn finnes oppfört i dette ekteskapet til Christian Peter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, du har oppfattet meg korrekt. Sara Elisabeth Rasch blre dlpt 18.10.1781 av foreldre Christian ( Peter Christian/Christian Oeter) Killengren og Bergitha Catrinaa Aasen. De giftet seg i januar 1781 i Hasvik.Jeg har registrert to barn til i dette ekteskapet.1. Marie Cecilie født 1784 i Hasvik, Finnmark død 04.07.1847 i Staksvold, Tjeldsund, gift første gang rundt 1810 med Johannes Rasmussen Tennfjord og andre gang gift med Hans Andreas Gregussen 28.12.1819 i Troms.2. Johan Andreas født 10.06.1791 i Hasvik, Finnmark- død 02.01.1865 i Tromsø. Han giftet seg i Tromsø 17.02.1824 med Jensine Maria Holmboe, født 25.04.1805 i Harstad.Nå er der jo et sprang på 7 år mellom 1784 og 1791, så sannsynligheten for at det ble født flere barn i denne perioden er stor. Men jeg har i alle fall så langt ikke funnet flere. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner ikke dåpen til Maria Cecilia, men hun ble konfirmert 22.09.1799, 15 år gammel i Loppa/Hasvik, Finnmark.Se venstre side, venstre kolonne på midten. LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vet ikke om det har så mye å si, men siden Sara Elisabeths dåp lå i lenke (21)mener jeg det står (av og til kan detaljer hjelpe):døbt Bødker Christian Killengrens og Bergitha Catrina Aasens pigebarn nom: Sara Elisabet Rasch ,vidner: Kiøbmden,Skipper Falk,min kone, Kiøbmandens kone, Jomfr Ide Sophie Heyde.Formening om hvem 'kjøbmanden og Skipper Falk er i forhold til barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet ditt terje.Det er ikke umiddelbart noen klokker som ringer hos meg når det gjelder fadderne du nevner. Og da dette er 20 år før 1801-tellingen, er det ikke lett å finne dem der heller. Men som du selv sier, fadderne kan utmerket godt være viktig å følge, da man ofte brukte slektninger som faddere. Så jeg skal grave litt mer rundt disse personene så få vi se hva jeg kan komme opp med. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Så i kirkeboken at presten Johan Rasch Jentoft og kone Marie Hveding (hans kusine) dukker opp i Hasvik 1780. Og da står det en del om 'de' i Benkestokboken. Trur jeg vet hvem 'Kjøbmannen' er og. Andreas Falk g m Birgithe Marie Røst Rasch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Enig med Terje, - fadderne kan vaere av interesse å spore videre på.Har en del om HEYDEs via SCHELDERUP, - men skal se naermere på Skipper FALK/FALCH m.m. Dessuten noe data om BUSCH/BUSK som Steinar refererer til i innlegg # 17.Imidlertid har jeg fölgende barn hva angår Sara Elisabeth C:dtr. RASCH (AASEN) KILLENGRE(E)N og Presten Claus STRUVE;- Johan Martin f. 1798- Christian Pet(t)er f. 1799- Nils Ferdinand f. 1801- Birgithe Cathrine f. 1803- Ole Tidemann f. 1806Undrer samtidig på om noen har ytterligere data om Claus STRUVE 1762-1807 (årstallene varierer noe) fra Kristiansand.Ekteskapet mellom Sara Elisabeth og Claus ble visstnok inngått den 1.- Februar 1797 - stemmer dette? Jfr. Rune's innlegg # 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har nu funnet :1779 17/10 Peter Christian Kilengrens bødkerens og Else Magrethe Hundslunds barn nom: Else Margrethe. Test: Kjøbmand Peter Christian Buchk,Hr Christen Krog,klokker Rasmus Hundslund,Mad. Rosing,Mad.Buchk,Jomfr Norager (moderen død).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for nye interessante innlegg. Klokker Rasmus Hundslund var far til Else Margrethe Hundslund, som tydeligvis døde i forbindelse med barnefødselen. Hennes mor var Anders Pedersdtr. Basse 1716-1799. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Stemmer det Rune.I 1756 er det dåp for Rasmus Hunslunds barn.(antagelig tvillinger) Johan Petter og Else Margrethe.Faddere: Sr Petter Chr Buch,Sr Christian Rasmussen Sandbye,styrman Peder Sørensen,Ole Isachsen,Peder Christophersen,min kone,Fredericha Margrethe Kielstrup,Susan Jacobsdatter,Maria Christophersdatter,Karen Michelsdat, Ingebaar ...ikke etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Regner med at Peter Christian Kilengren er kommet til Finnmarken ca 1778 ? da som bødker. Har observert noen andre 'bødkere' i området. Bødker Niels Medelgaard og bødker Jørgen Medelgaard. Disse er ofte faddere sammen med Rasmus Hundslund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hvor fant du denne dåpen Terje? Jeg skulle gjerne hatt en dåpsdato å føre inn på Else Margrethe. Her fant jeg konfirmasjonen hennes i Hammerfest 1773, se øverst på høyre side.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Terje. Da kommer jeg frem til at det må være søndag 22.08.1756 som er dåpsdagen (Dage). Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Olaussen

Suverent hva som er kommet frem i denne reaktiverte debatten! Jeg tenker kontakte Statsarkivet i Tromsø i morgen, ang. Christian Peter Killengreen sine militære ruller, om ingen av dere i denne debatten allerede har sendt en henvendelse til dem da? MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Gisle.Det må du gjerne gjøre. Det er såpass lenge siden jeg hadde denne debatten oppe (2004), at jeg ikke husker hva jeg gjorde den gangen.Men jeg har i alle fall ikke notert meg noe svar. Finner vi noe av interesse underveis, får vi legge det inn her slik at alle som har interesse av det kan bli oppdatert. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk Terje, - for henvisningen (jfr. innlegg # 44) til vielsen av Sara Elisabeth og Claus i 1797.Om jeg ikke tar helt feil så formoder jeg at kretsen i denne tråden berörer mange sentrale Bergen-slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mange takk Steinar for kjempefin informasjon om etterslekten til Hr. Killengren.Jeg ser du skriver at datteren Sara Elisabeth var fra første ekteskap. Men det er vel ikke korrekt. Tråden her har vist at hun ble døpt i okt. 1781, altså etter at han giftet seg andre gang med Bergitha Catrina AasenSelv styrer jeg på med datteren Else Margrethe som ble gift med Borin. Else Margrethe døpt 17.10.1779 - død 04.09.1814 i Hasvik giftet seg 23.10.1803 med Anders/Andreas Gustav Borin f. 13.06.1777 i Marby, Jamtland, Sverige av foreldre Sven Gustav Borin og hustru Eva Eleanora Von Nandelstadt - død mars 1818 i Fagervik, Finnmark.De fikk seks barn, men i følge skiftet etter faren i 1818 levde bare to av barna opp. 1. Andrea Gustava Borin 21.03.1803- 09.06.18722. Eva Eleanora Nandel Borin 08.08.1804 - død før 18183. Bergithe Catrine Borin 11.05.1805 - død før 18184. Svend Gustav Borin 01.09.1808 - død før 18185. Peter Johan Fredrik Borin 16.11.1811 - død før 18186. Justine Euphrosyne Velder Borin 03.09.1814 - 23.03.1892 Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hva kan være opphavet til mellomnavnet 'Rasch' på Christian Peter Killengren's datter Sara Elisabeth Rasch Killengren f.1781 ? Og hva het CPP's første kone ? ('Rasch' ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror årsaken til at Sara Elisabeth har fått mellomnavnet Rasch, skyldes at presten het Rasch til etternavn. Hun ble da faktisk kalt opp igjen etter prestens datter Sara Elisabeth Rasch som døde tidligere samme år (1781). Det første ekteskapet jeg har registrert på Killengren er i 1779 med Else Margrethe Rasmusdtr. Hundslund- Hun var datter av klokkeren Rasmus Nielsen Hundslund (trolig fra Danmark) og Anne Pedersdtr. Basse. Hun igjen var datter av Peder Christensen og Annichen Nielsdtr. Basse. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Steinar. Det var en grei oversikt du hadde kjørt ut.Jeg stusset litt i ditt pkt 14. Der skriver du .sitat: vi. Alexandrine Caroline Jensdtr, f. 28 apr 1858 i Fiskøy, Lødingen, NO, d. 1931 i Fjelldal, Tjeldsund. Gift 26 jul 1889 i Hol, Tjeldsund, med Christopher Grønbech Jakobsen, f. 10 jul 1859 i Fjelldal, Tjeldsund, (sønn av Jakob Berthelius Amundsen og Martha Marie Christophersdtr Dreyer) d. 1946 i Fjelldal, Tjeldsund. - sitat slutt.Her skriver du: 'Martha Marie Christophersdatter Dreyer' . Jeg har selv tatt vekk Dreyer navnet i mine egne 'samlinger'. Har ikke funnet at de benytter navnet noen steder. Min mor sa alltid at 'de var av disse Dreyerne' i Hårvika, men hvem av Martha Maries foreldre bærer navnet ? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Olaussen

Suveren oversikt, Steinar.Sikkert vel kjent alt dette, men om CPKs sønn Johan Andreas (person 4 i Steinars innlegg (46)) [url="http://www.arkivverket.no/webfelles/sato/arkivkataloger/Privatarkiv_056_Firma_J_A_Killengreen_Tromso.pdf>LenkeAng. Jens Eilert Gregusen, person 14 i innlegg (46), så har jeg registrert tretten(13) barn. De lista pluss Emelia Jensine f1845, Jacob Andreas f1847, Kristian f1854, Anna Mathilde f1858, Therese Kaspara f1862 og Ellerine K f1864. Ref. bl.a. FT1865 Lenke og FT1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.