Gå til innhold
Arkivverket

[#19941] Cornelius Albrigtsen, Fana


Gjest Nina Mastberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mastberg

Min tipp-tippoldefar het Cornelius Albrigtsen og giftet seg i 1828 med Marthe Fredriksdtr. i Fana. Han var da bosatt på Nedre Skage. Han skal være født i Bergen i 1792, men jeg finner ingen med det navnet i Bergen. Jeg finner bare en Cornelius Petersen født i 1792, med ugifte foreldre Cornelius Petersen og Inger Marie Pedersdatter. Jeg finner en med samme navn som tjenestegutt på Nedre Skage i FT 1801, født i Bergen i 1792. Det er også en Cornelius Corneliusen som blir konfirmert i Fana i 1807, 15 år gammel, da på gården Sørås. Er det mulig at disse er en og samme person, og finnes det kilder som event. kan bekrefte/avkrefte dette? Hvis det er samme person, hvor kommer så navnet Albrigtsen fra. Finnes det noe register over navneskiftet fra den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Det var artig å se at han har vært etterlyst før, han er tydeligvis en nøtt.Henvisningen til Indre Hamre var interessant, for jeg har et slektstre, og der står det at han kommer fra Indre Hamre, men jeg har ikke funnet noen Cornelius eller Albrigt på den gården. Jeg har nok hengt meg litt opp i at Cornelius Petersen fra Bergen er den rette personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I overfattigkommisjonens arkiv, utdelingsbok for fattige i året 1801, finnes følgende innførsel blant 'De paa Landet til Opfostring udsatte Børn:Lars Olsen Skage af Fanøe Prstgl. for Enger (Inger) Marie Pedersdatters uægte Barn Cornelius Pedersen 9 Aar. Det er videre opplyste at han var 'antaget' (antatt) til oppfostring i 1795. Jeg har sjekket utdelingsboken for 1795, det er ikke flere opplysninger her.Det som da er klart, er at den Cornelius som befinner seg på nedre Skage i Fana i 1801, er den samme som ble født utenfor ekteskap i Bergen i 1792.All den tid det ikke synes å være noen annen Cornelius som passer inn, vil jeg tro at denne Cornelius f. 1792 i Bergen, utsatt til oppfostring på Nedre Skage fra 1795 hos Lars Olsen Skage er identisk med den Cornelius Albertsen som gifter seg i 1828 i Fana 36 år gammel. Hvorfor han i så fall har brukt navnet Albertsen ved vielsen, har jeg ingen formening om. Noe register over navnebytte på den tiden finnes vel ikke, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Kanskje det er mulig å følge Cornelius Petersen noen år framover i tid vha arkivet Marianne Herfindal Johannessen nevner? 'Fostermoren' på Skage døde i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANA1800&variabel=0&postnr=92&fulle=true&spraak=n>Lenke og 'fosterfaren' giftet seg på nytt året etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I Overfattgkommisjonens utdelingsbok for 1802, er Cornelius Pedersen fortsatt hos Lars Olsen Skage.I samme protokoll for året 1804, er han også samme sted. I merknadsfeltet står det nå: 'Udgaar for Aaret 1805, da Barnet skal i Tieneste paa Landet hos en anden Bonde'. Dermed forsvinner Cornelius Pedersen ut av Overfattigkommisjonens utdelingsbøker.Blant de konfirmerte i Fana den 24. april 1807, finnes en Cornelius Corneliussen Søraas, 15 år gammel. Denne Cornelius Corneliussen Søraas kan godt være identisk med den Cornelius Pedersen som var utsatt til oppfostring hos Lars Olsen Skage, da Cornelius`s far het Cornelius Pedersen. Cornelius kan jo ha tjent hos en bonde på Søraas etter at han utgikk fra Overfattgikommisjonens forpleining og derfor kalt seg for Søraas.Når det gjelder den Mons Corneliussen som ble viet i 1838, 27 år gammel, står følgende i kirkeboken for Fana under døpte i 1811:Mons, døpt 10. august 1811. han var født av ugifte foreldre, Brithe Nielsdtr Indre Hamre og Cornelius Albertsen Indre Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Det virker ganske sannsynlig at Cornelius Petersen på Nedre Skage og Cornelius Corneliussen på Sørås er samme person. Cornelius var tydeligvis et sjeldent navn, og begge er født i 1792. Dessuten finner jeg ingen flere spor etter Cornelius Corneliussen i Fana. Ang. Albrigtsen (Albertsen): Er det mulig at Cornelius kan ha vært i tjeneste hos en som het Albrigt/Albert, og tatt navnet hans som etternavn? Eller er det helt utenkelig utifra hva som var vanlig på den tid? Ellers mange takk for all god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Wilhelmsen

Flott at flere tar tak i Cornelius Albertsen igjen.Han er også min tipp-tippoldefar. Det er en nøtt jeg har strevd med i mange år. Jeg kan forstå at han kalles Cornelius Corneliussen ved komfirmasjonen og Cornelius Pedersen tidligere, ettersom far hans var navngitt som Cornelius Petersen. Men hva skjer fra han 15 år gammel i 1807 kalles Cornelius Corneliussen Søraas til han 19 år gammel i 1811 blir far til et barn utenfor ekteskap på Indre Hamre og kaller seg Cornelius Albertsen? Den eneste Albreth jeg finner er Albreth Pedersen som er 10 år i 1801 og tjenestefolk på Yttre Hamre. På Yttre Hamre er det også en kone på 51 år som heter Kari Albrethsdtr og som kommer fra Os. Vil det ikke være notert noe sted at man skifter efternavn på denne måten, eller er det fritt frem for hva man vil kalle seg? Jeg har sett litt på foreldrene til Corneliussen og har funnet Inger Maria Pedersdtr døde som Fattig Liig 4.juli 1806 St.Jørgen Prestegjeld 41 år gammel. Jeg finner under døbte i Bergen 6 juli 1766 Inger Marie Pedersen med foreldre drager Peder Ingebrichtsen og Marthe Hansdtr. Når det gjelder far til Cornelius, bortreist matros Cornelius Petersen, tror jeg vi finner ham som komfirmant i Domkirken 18 år gammel i 1771 med far Peder Mortensen og prest Hr. Cl. Arentz. Vi finner ham under seamen i Bergen, innrullert i 1771 og født i 1753 i Bergen. Han hadde maadelig status og hadde 3 reiser nordeffter i 1778, samt 1 reise i 1779. Cornelius Petersen giftet seg 22 okt. 1775 i Domkirken med matrosenken Dorthe Margrethe Lund. Han får en datter med henne 1777 som heter Johanne Marie. Det ser ut til at han får et barn til utenfor ekteskap i tillegg til 'vår' Cornelius. I 1801 blir bortreiste Cornelius Petersen far til Gurine Marie. mor er Anna Marie Andersdtr. Men det store spørsmålet er fremdeles: hvor kommer Albertsen-navnet fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Det fantes en Albrigt (Albreth) Olsen på Øvre Midttun (1764- 1837). Øvre Midttun er i nærheten av Skage gårdene der Cornelius Petersen var som barn, og Cornelius Albertsen bodde når han giftet seg. Jeg har som sagt vært inne på tanken at Cornelius har tjent hos Albrigt, og tatt navnet hans,men dette blir egentlig bare spekulasjoner, så lenge det ikke finnes noe register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.