Gå til innhold
Arkivverket

[#19942] Hvor er 'Truslykken'? Voss? Eller er det ikke et 'hvor', men et 'hva'?


Gjest Carsten Berg Høgenhoff
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Berg Høgenhoff

Ved Henriette Margrethe Jægers dåp i Domkirken i Trondheim 27. januar 1839, står det skrevet 'Truslykken' i den originale dåpsprotokollen (jfr. film på Riksarkivet). Ordet er understreket, og står oppført etter moren, Antonette Larsdatters, navn. Det er ikke tydelig hva dette 'Truslykken' skal bety, men tanken på at det angir en gård eller plass er nærliggende. I Ryghs 'Norske gaardsnavne' finner jeg ikke noe 'Truslykken', og ei heller noe som opplagt minner om det - men hensikten med dette innlegget er altså å få det plassert på kartet. Hvis det nå er et sted, da...?Jeg har begrunnet tro på at det i så fall kan dreie seg om et sted i nærheten av Voss - men det er basert bare på mine ville gjetninger. Litt bakgrunn: Henriette var etter alt å dømme datter av Gjert Henrik Pantz Jæger (f. 1817 på Voss) og (helt sikkert) pike Antonette Larsdatter. I og med at Gjert kom fra Voss og såvidt var fylt 21 da Henriette ble født, er det nærliggende å tro at moren også var vossing. Gjert giftet seg et par år senere med en annen, og Henriette vokste opp i Herman Jægers hjem i Trondheim. Herman var født i Bergen, fetter av Gjerts far, ugift og i delt husholdning med sin eldre søster. Ved dåpen angis forøvrig samme Herman som far til Henriette - men med et spørsmåltegn fra prestens side. Opplysningen om at det er en 'Giert H. Jæger' som er faren, skriver seg fra kirkeboken for Flakstad i Lofoten, hvor Henriette giftet seg mange år senere - så her står vi med andre ord overfor primærkilder som motstrider hverandre.Se 'Jæger' på http://siec.winnem.com for flere detaljer. Jæger-slekten finner du via 'ABC' i venstre ramme. Jeg viser også til mitt innlegg nr 8699 'En Antonette Larsdatter fra Voss?' i dette brukerforumet.Alle tips tas imot med stor takk og interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Berg Høgenhoff

Takk for raskt svar, Aase - og tilgi litt senere respons fra min side. Det viser i det minste at det kan dreie seg om et gårdsnavn - eller en husmannsplass som det vel handler om, Trosløkken i Lom. Trosløkken kunne godt bli skrevet Truslykken, skulle en tro. For øvrig ser jeg at det finnes en mengde gårder med navn 'Lykken' i Trøndelag i 1801-tellingen, men ingen Truslykken.Fremdeles er jeg interessert i Vosse-sporet. 'Trus' fremfor 'Tros' er en uttale som lett kan knyttes til den kanten av landet, om vi skulle tenke oss at presten har latt seg påvirke av dialekten hennes for et for ham ellers ukjent stedsnavn.Men: Her står alle muligheter åpne, og jeg er fremdeles takknemlig for alle spor. Lom-sporet skal jeg følge så langt det lar seg gjøre, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.