Gå til innhold
Arkivverket

[#19946] Mari Christensdatter på Eiker i 1815


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Er det noen som kjenner til denne damen? Hun er min tipp/tipp. Hun gifter seg med Knud Halvorsen 3 mai 1815 på Eiker.Jeg har lett nøye etter hennes fødsel/dåp/konf. på Eiker.Føler meg derfor nokså sikker på at hun må ha flyttet til Eiker.Hvor skal jeg starte søket? Knud og Mari fikk mange barn og bodde på Hedenstadeie i Vestfossen, er usikker på når de døde. Hilsen BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Har du sjekka fadderne til Knut og Mari sine barn. Kan jo dukke opp søsken av Knut og Mari der. Og dukker det opp det som kan være søsken blir det jo lettere å plassere dama. Forøvrig har jeg en mistanke om at denne Mari er reg. som Tyende hos Simon Stephensen (famnr 19)i Vestfossen i 1801. Da født omk 1786/87. Men dette er jo bare ett skudd i blinde.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

hei. Ja jeg var frista til å satse på hun som var registrert som tyende.Arnt Hole har leita i kirkebøkene på Eiker og han føler seg sikker på at dama ikke er født på Eiker.Plutselig en dag kommer en løsning? BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen. Har vel skjedd før det at det plutselig har dukka opp en løsning. Nå er det nok fler som er født/døpt på Eiker enn de presten har ført inn, men detta veit sikkert Arnt også. Men, jeg lurer fortsatt på om noen av fadderne til Knut og Maris barn kan være deres onkler eller tanter. Kan ligge mye godt gjemt blant faddere.mvh. Tor kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Christensen Vestfossen er fadder når Knud Halvorsen og Mari Christensdatter døper barna Halvor 1817, Peder 1819 og Barbro 1820. Når de døper Ole i 1826 og Karen Maria i 1829 er det en Anders Christensen Torberg blandt fadderne. Lars og Anders kan jo være brødre av Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og joda......det tror jeg nok....... For jeg finner nemlig at Lars Christensen Vestfossen og hustru Mari Andersdatter i 1819 døper de Anne Dorthea, 1821 Berthe Maria og i 1828 Anders.Og gjett hvem som er fadder ved disse tre tilfeller: Joda - Mari Christensdatter Hedenstadeie.-------Er nokså overbevist om at Lars Christensen Vestfossen og Mari Christensdatter Hedenstadeie er søsken. Og det skulle ikke forundre meg om de hadde en mor som het BarbroSkiftet etter Lars er her:Vestfossen Hus nr. 112 Skifte 20/12-1842Lars Christensen er dødEnke : Mari Andersdatterbarn 1. Anders Larsen 15 2. Barbro Larsdatter 19 3. Dorthea Larsdatter 10 4. Marthe Carine Larsdatter 9 5. Kristine Marie Larsdatter 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Christensen og Mari Andersdatter døper datteren Barbro i 1823. Knud Halvorsen er blant fadderne. Dette styrker etter min mening teorien om at Mari Christensdatter Hedenstadeie og Lars Christensen Vestfossen er søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Christensen Vestfossen sies å være 30 årig ungkar når han 14. nov 1816 vies i Haug kirke til 24 årige pige Mari Andersdatter Brekke. Altså er lars født ca. 1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellinga 1801 finner du i Vestfossen en 38 år gammel enke ved navn Barbara Pedersdatter. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10624&variabel=0&postnr=5404&fulle=true&spraak=n>Lenke Hun er enke etter en Christen. Og hennes yngste barn er sannsynligvis døpt etter at Christen er død, i og med at han har fått farsnavnet.Jeg ville undersøkt nærmere om det ikke er slik at enken Barbara Pedersdatter som nok ble viet Christen Larsen Stablum 1784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Har ikke nye momenter å komme med, men Jons resonnement virker veldig fornuftig. - Og som sagt det kan komme mye godt av forhistoriske faddere.....- dessuten kan det sies at det vel kryr av folk med Stablumnavn som døper på Kongsberg. Var 'veldig' mange fra Fiskum som gjorde det på den tida vi her er inne i.... Finnes ikke Mari døpt i Eiker, som du og Arnt antyder, kan Kongsberg være et godt alternativ.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen Larsen Ruudseie og Barbara Pedersdatter blir foreldre til sønnen Lars 24. jan 1785 - Lars døpes (sannsynligvis i Fiskum kirke) på Eiker 30. jan 1785. Faddere: Dorthe Larsdatter Skjelbredeie, Mari Olsdatter Ruud, Peder Henriksen Kortvedt, Ole Pedersen Kortvedt, Lars Eriksen Poule,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner heller ikke Mari Christensdatter døpt på Eiker (mulig jeg har oversett noe) Det er i såfalll slett ikke første gang et døpt barn ikke er ført i kirkebøkene. Dessuten har Tor Kenneth et godt poeng mht. ev. dåp på Kongsberg. Jeg føler meg likevel nokså sikker på på at 'din' Mari Christensdatter er født ca. 1787 som nummer to av barna til Christen Larsen og Barbara Pedersdatter. Dette bygger jeg på: Gjensidig og gjentatt fadderbruk. Gjentatt oppkalling av navnet Barbro. Christen og Barbara døper: Lars 1785, Karen 1789, Dorthea 1792, Anne 1795, Peder 1795, Christen 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp (Fiskum kirke?) på Eiker 8 nov. 1789. - Christen Larsen Pouleie og Barbara Pedersdatters barn KAREN. fød: 29. okt. Faddere: Mari Larsdatter Pouleie, Else Larsdatter Pouleie, Anders Hansen Kortvedt, Ole Pedersen Kortvedt, Anders Larsen Pouleie. Dåp (Fiskum kirke?) på Eiker 8 jul. 1792. - Christen Larsen Lundteigeye og Barbara Pedersdatters barn DORTHEA. fød: 29. jun. Faddere: Ma.... Larsdatter Teyeneie, Barbara Trondsdatter Mosnes, Anders Larsen Skaraeye, Anders Nilsen Skaraeye, Nils Nilsen Skaraeye,Dåp (Haug kirke?) på Eiker 1 feb 1795. - Christen Larsen Vestfossen og Barbara Pedersdatters barn ANNE. fød: 29. jan. Faddere: Rønnov Larsdatter, Birthe Axelsdatter, Lars (Amundsen?), Jan Olsen.Dåp Haug kirke på Eiker 9 jul 1797. - Christen Larsen Vestfossen og Barbara Pedersdatters barn PEDER. fød: 1. jul. Faddere: Ingeborg Christensdatter fra Westfossen, Ingeborg Jensdatetr Westfossen, Lars Amundsen Westfossen, Christen Gulliksen Westfossen, Christen Olsen paa Arneberg.Dåp Haug kirke på Eiker 31 aug 1800. - Avdøde Christen Larsen Vestfossen og Barbra Pedersdatters barn CHRISTEN. fød: 19. aug. Faddere: Rønnov Larsdatter Westfossen, Pige Johanne Olsdatter Westfossen, Baal Gislesen Westfossen, Rasmus Axelsen Westfossen, Ole Gislesen Westfossen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbra/Barbro Pedersdatter var født ca. 1763 (jfr. folketellinga 1801). Aldersmessig passer dette godt med den 17 årige konfirmanten Barbro Pedersdatter Stablum fra 1779. Lenke. Konfirmanten Barbro Pedersdatter Stablum var sannsynligvis datter av Peder Børgersen og Eline Hansdatter. Og det er jo tenkbart at siden hun var farløs i 1779, så vokste hun opp hos sin farsøster Ingeborg Børgersdatter som var gift på Stavlum. Et interessant skifte fra 1769 representerer en arbeidshypotese som kan avsløre Barbro Pedersdatters foreldre, noen besteforeldre og noen oldeforeldre. Men jeg understreker at dette kun er en arbeidshypotese. Det bør foretas grundigere undersøkelser før man med sikkerhet kan fastslå at Barbro/Barbra Pedersdatter som er 38 år i 1801 er identisk med den Barbro Pedersdatter som er nevnt på skiftet nedenfor: Skifte på Korsgården 14/2-1769Anne Hansdatter er dødvar gift med Claus Thoresen som også er død.Etterlatte:*1) Thore Clausen (død) var gift 1. gang med Marthe Nilsdatter (død) - Barn i dette ekteskap:a) Lars Thoresen Bakkerudeieb) Eline Thoresdatter (død) var gift med Hendrich Hendrichsen Ruud, Kongsberg. Eline Thoresdatter etterlater Hendrich Hendrichsen 18 år, skal reise til sjøs og Anne Lisbeth Hendrichsdatter 20 år, tjener hos Alhed RudThore Clausen var gift 2. gang med Lisbeth Olsdatter (død) - Barn i dette ekteskap:a) Marthe Thoresdatter gift med Gulbrand Nilsen Vestfossenb) Anne Thoresdatter gift Morten Andersen Solbergc) Christine Thoresdatter tjener hos Peder Andersen i Hokksund*2) Peder Clausen Røgeberg, fullmyndig*3) Hans Clausen Korsgaarden som er død, var gift med Maren Pedersdatter. Etterlater:a) Claus Hansen fullmyndigb) Peder Hansen fullmyndigc) Halvor Hansen fullmyndigd) Amund Hansen 23 åre) Anne Hansdatter gift med Anders Tollefsen Eknesf) Gunnild Hansdatter gift med Nils Tollefsen Solløs *4) Anne Clausdatter (død) var gift med Børger Breche - Etterlater:a) Claus Børgersen Brecheb) Peder Børgersen (død) var gift med Eline Hansdatter- etterlater: Ole Pedersen 8 år, Børger Pedersen 5 år, Barbro Pedersd. 6 år, Anne Pedersd. 4 år,c) Ingeborg Børgersdatter gift med Ole Knudsen Stavlumd) Maren Børgersdatter gift med Nils Hansen Vestfossen*5) Siri Clausdatter gift med Nils Christensen Steenberg*6) Barbro Clausdatter gift med Arne Nilsen Vestfossen*7) Ingeborg Clausdatter gift med Hermand Bentsen Vestfossen---------------Dersom det skulle vise seg at det er hold i arbeidshypotesen ovenfor (noe jeg tipper at det er), så er det et annet skifte som også kan brukes:Skifte på Kortvedt 25/4-1770Hans Pedersen er død - enke er Ragnild Larsdatter - Etterlater fra dette ekteskap:1) Barbro HansdatterHans Pedersen var gift 1. gang med Barbro Andersdatter - Etterlater fra dette ekteskap:2) Peder Hansen fullmyndig, Kortvedt3) Anders Hansen fullmyndig, Kortvedt4) Eline Hansdatter, enke etter Peder Børgersen Breche Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir heller ikke veldig forbauset om det viser seg at Barbro Pedersdatters ektemann Christen Larsen. Er å finne i nettopp dette skiftet:Skifte på Paule, plass Pauleplassen 8/9-1778Lars Olsen er død.enke: Marie Nilsdatter - etterlatte:1) Nils Larsen 24 år2) Christen Larsen 22 år, tjener på Kongsberg3) Dorthea Larsdatter 27 år gift med Engebret Nilsen Skjelbredeie4) Maria Larsdatter 15 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er hold i teoriene ovenfor så har det seg altså slik:1. Mari/Maren Christensdatter som vies 1815 er oppkalt etter sin farmor Maren Nilsdatter Pauleplassen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=eike1765&variabel=0&postnr=1910&fulle=true&spraak=n>Lenke2. Mari/ Maren Christensdatter hadde en eldre bror, Lars. Som er oppkalt etter sin farfar Lars Olsen Pauleplassen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei . Har vært på arkivet i kveld. Jeg kunne ikke finne Mari døpt på Kongsberg rundt 1785.Men Arnt ble ellevill og vil sjekke noen skifter på biblioteket på torsdag.Mari;s datter Anne Dorthea er Arnt og min felles(vi er firmenninger)Mysteriet fortsetter,,,,,hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.