Gå til innhold
Arkivverket

[#19947] Johanne Malene Hansdatter , Horgen på Eiker


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei . Håper noen kjenner denne dame.Hun ble født på Eiker ca.1815.Hun gifter seg med Anders Thommesen 25 mars 1843, da som 28 åring.De får barna Hans Theodor i 1845,Anne 1844,Maren og Andrine 1849,Thea 1852 og Johan 1857. Johanne Malene er død da hennes bror John Hansen dør i 1885, men jeg klarte ikke finne hennes dødsdato? Jeg tror denne familien eller deler av den kaller seg siden Strøm, noen forklaring? Johanne Malene er født på gården Lilleby og det er i nærheten av Horgen.Jeg skulle gjerne funnet sammenhengen med Anna Malene Strøm, hun er født i 1895, og gifter seg i 1918 med Karl Hansen i Hokksund. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen i 1918 står det at Anna Malene Strøms far var elvearbeider Johan Strøm. Ved samme vielse sies det at hun er konfirmert i Haug 1909. Konfirmasjonslistene for Haug 1909 sier at Anne Strøm er f. 7.nov.1894 og døpt 26.des 1894. Hun sies å være født og bosatt på Horgen (samme sted som hun bor ved vielsen). Foreldre ved konfirmasjonen er elvearbeider Johan Strøm og hustru Grete Marie f. Olsdatter.Hun er faktisk IKKE døpt Anne Malene. Ved dåpen kalles hun Anne. Faren er Johan Andersen Strøm og moren er hustru Grete Marie Olsdatter – begge født 1857.I 1900 er de vel her:Lenke Familien i folketellinga på Eiker i 1891:Johan Andersen Strøm gift 1857 elvearbeider, leiemand, dagløn, om vinteren intetGrete Marie Olsdatter gift 1857 Johanne Malene Johansdatter datter ugift 1882 Anders Johansen datter ugift 1884 Ragnhild Johansdatter datter ugift 1884Ole Johansen sønn ugift 1888 --------Den 11. sept. 1881 vies i Haug kirke på Eiker (begges første ektekap) Johan Andersen Strøm – elvearbeider bosatt på Horgen – f. 9(?) april 1857 – far: Snedker Anders Thomassen og Grethe Marie Olsen f. På Gunhildsrudseie 5.feb. 1857- far: Husmand Ole Olsen.Og dermed er vel en liten del av ditt spørsmål besvart, Bjørg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Arnt Hole

Selv presten kan gjøre feil. Her har han blandet sammen to med navn Anne Strøm. Anne Malene gift Hansen er ikke datter av Johan Andersen Strøm. Hun er født 21/8 1895 og er datter av Adolf Antonsen Strøm, elvearb. og hustru Marie Jensen bosatt på Horgen. De er viet 29/1 1893 og deres foreldre er oppgitt å være sadelmager Anton Pedersen Eng(Strøm) og smed Jens Jensen (Solløs). Sofie Marie er født 12/9 døpt 29/10 1871, foreldre smed Jens Jensen og Karen Sofie Guliksd. Adolf (Adolph) er født 8/12 1866 og døpt i Haug 10/2 1867. Foreldre er pige Anne Andersdatter Horgen (en eldre søster av Johan Andersen Strøm) og ungkarl Anthon Pedersen Eng (fra Drammen)Barnemorens far Anders Thomassen Horgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Takk Arnt, jeg trodde du hadde sommerferie.(?) Jeg har kikket litt på denne Strøm-Horgen historien igjen. Men jeg må nok ta for meg den greina for alvor en dag(eller mange) på arkivet. Men jeg noterer litt ned av mine opplysninger så langt. Fra DM.:Ungkar John Hansen Lilleby i Haugsund 69 3/4 år ,22 sep. 1885. Bror 1:Nils Hansen i Haugsund. Søster 1: Maline, død, barn i ekteskap med Anders Thomasen Horgen,a) Hans Andersen b)Johan c) Anne,d)Andrine e)Maren f)Thea, alle myndige. Søster2: Ingeborg Hansdatter g.m.Peder Knudsen Teigeløkken i Vestfossen(dette tror jeg er vår felles-slekt, Arnt) Søster 3:Kirstine g. m. Lars Solberg(mine tippoldeforeldre) Fortsatt fra DM. Eiker: Johanne Malene Hansdatter Horgen, 68 år død 11 mars 1882 BARN:Hans Andersen 36 i Drammen Johan 25 Horgen Anne Andersen gm. Nilsen Drammen Andrine gm.Stener Larsen Berskoug?DM,EIKER. Enkemann Anders Thomassen Horgen 76 1/2 år død 3 nov 1890 BARN: Hans Andersen 44, Laurvig, Johan A. Horgen 33,Anne gm Christian Nilsen, adr. Peter Ltz. Aas, Drammen. Maren A.Horgen 43, Andrine gm. Stener på Myhre pr. Drammen, Thea 40 på Horgen Det som blir litt usikkert er Anton Pedersen Eng fra Drammen, men ved litt grundigere undersøkelser blir det nok noen svar. ps. Jeg skulket ikke arkivet siste uken før sommerlukkingen---jeg var på Hamar, nyt sommeren, Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.