Gå til innhold
Arkivverket

[#19956] Hjelp! Oppslag giftemål 9 mai 1834 i Vestre Aker


Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

Via FS finner jeg at pr 9 mai 1834 ble Ole Olsen og Kari Andersdr viet i Vestre Aker. Kan noen med tilgang til kirkeboken angi om Ole kom fra Nes/Næss og Kari/Karen fra Ullern sogn i Søndre Odal? Om så er, hva er navnet til Oles far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Ole Olsen sin alder er oppgitt til 36 år ved vielsen - far Ole Andersen. Kari Andersdatter sin alder oppgitt til 24 år - far Anders Arnesen.Dette finner du på FS (VRI) batch number M426256.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei igjen!Dersom du mener at Ole Olsen er fra Nes Akershus, så finnes det i folketellingen to aktuelle Ole Andersen med barn Ole i riktig alder i 1801.En på gården Westgard m/kone Karen Olsdtr. og sønn Ole Olsen 2 år.En på gården Walstad Øvre m/kone Kiersten Andersdatter og sønn Ole Olsen 3år.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Mange takk Ole Olsen og Kari Andersdr er mine tippolderforeldre. I den nye bygdeboka for Sørum er de omtalt på side 47. Karis foreldre Anders Arnesen og Mari Larsdtr. bodde i Sør-Odal. Ole Olsen og Kari kom via Vestre Aker og Oslo til Sørum. Han omtales i Oslo som Ole Olsen Næss. Ettersom navnet til bruden og brudens fars navn stemmer så er det overveiende sannsynlig at det er min forslekt som giftet seg i Vestre Aker. Pål Evensen, Kongsvinger fortalte i 2001 (se 4981) at to av døtrene til Anders og Mari var gift med nesbuer men jeg var da for kort til å spørre om Kari var en av disse to. I bygdeboka for Sørum brukes forøvrig ikke navnet Kari men Karen. Jeg har bedt det lokale bibliotek om å skaffe meg kirkeboken hvor giftemålet i Vestre Aker står. Registreringen av komfirmasjon og dåp for Ole har jeg forsøkt meg på. Men tydingen av de registreringene er vanskelig. Så langt må jeg takke for hjelpen med henvisningen til VRI. Man lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hvis du kan, skriv aldri bare Nes eller Næs. Her brukte jeg (forgjeves) en god del tid på å lete etter ham i Aker, men så finnes han (selvsagt) i Nes på Romerike. Nes er overalt ! Kan andre være så forsiktige de kan med å angi så nöyaktig sted/distrikt, som mulig. Da sparer vi alle litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Jeg må bare legge meg flat. For en som er født og oppvokst på Romerike så er det altfor lett å anta at 'alle' andre skal koble navnet Nes til det mer spesifike Nes på Romerike. Det er kanskje heller ikke entydig at en nesbu bor i Nes på Romerike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkebok for Aker (V.Aker finnes ikke så tidlig): Gift 9/5 1834 ungk. og Ba.....mand-umulig å lese- Ole Olsen f. Næs nu i Christiania, 36 år, far Ole Andersen og pike Kari Andersdt. f. Strøms prgj., nu på Grønland, 24 år, far Anders Arnesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Mange takk Berit. Jeg er nå overbevist om at brudeparet pr 9 mai 1834 er identisk med mine tippolderforeldre. Litt flaut, men først da jeg fikk tilgang på den nye Sørum Bygdebok (bind I) fant jeg ledetråden til tidspunkt for giftemål mellom Ole og Kari. Da barn nr 3 Martin ble døpt 17/4 1839 i domkirken er Ole anført å være ølbrygger. Var Bademann et yrke på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror nok ikke det sto bademand. Ordet begynte på Ba.. (Bager? og så var det skrevet et ord til ovenfor dette med 'pil' ned etter Bager. Det var veldig rart. Titlen til forloveren var også merkelig, noe lignende Byobist??? Jeg husker ikke helt riktig i farten da jeg ga opp å forstå det. Jeg regnet med at jeg hadde funnet de du lette etter og da fikk titler være, men det skulle vært gøy å visst hva det sto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Mange takk for hjelp. Norsk Historisk Leksikon angir; Hobøy, også hobo, d. e. treblåseinstrumentet obo. - - - Om jeg tolker det riktig så spilte forloveren obo i Borgerkorpset. Ved søking i Google fant jeg en henvisning til skifte etter en herre som ble titulert som Brennevinshandler og Borgerhoboist. I våre dager er det vel heller ikke hvem som helst som får spille i byorkesteret.? Om Odd i innlegg 3 har rett så er min neste utfordring nå å finne ut hvem av de 2 nesbuene ved navn Ole Andersen som er min tipptippolderfar. Som allerede nevnt er registreringen av hverken dåp eller komfirmasjon ført i et omhyggelig oppsatt skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Robert Chr. H. Skogly

Berit Knudsen er inne på det rette her, men innføringen lyder:'Ægteviede. (...) 1834. (...) 32, 9de Maii; Ungkarl og Bager/Bryggermand Ole Olsen og Pige Kari Andersdatter.- NB Kari Andersd. Han født i Næss; nu i Christiania; hun født i Strøms Præstegld; nu paa Grønland; 36; 24; Ole Andersen; Anders Arnesen; [faddere:] Borgerhoboist C. Jensen og Arbeidsmand Anders Olsen; begge paa Grønland. [tillysninger:] 13de; 20de og 27de April'.Ordet 'Bager' er ikke overstrøket, men 'Brygger' er tilsatt over. 'K' i Kari (1. gang) er plassert over en først innsatt og nå uleselig bokstav.(Kilde: Aker kirkebok nr. 71, fol. 433, nr. 32. [Egne notater: Hf 367, fil 156]).Mvh. RC - rc@ager.no - www.ager.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.