Gå til innhold
Arkivverket

[#19957] Kristine Iversdatter fra Beidstad i n-trøndelag


Gjest Erik R. Sandnes jr
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik R. Sandnes jr

SØker Kristine Iversdatter født før 1820. Hun fikk barn med Benjamin Sprautenplads. Datteren het Bendine Benjamensdtr (gift med Ole Berg i Grong). Kristine emigrerte rundt 1860 +-. til USA der hun ble mormoner. Vi hvet ingen ting om henne i min familie ettersom forholdet til Benjamin var kortvarig og uten giftemål. Hvet noen noe vil det motas med enorm takk!!!! Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser nå at ikke alt stemmer med de opplysninger du gir ('datter av 1. ekteskap'), men det er den eneste Bendine Benjaminsd. jeg fant i 1865. Jeg fant henne i Grong i 1900 med fødselsår 1845, noe som ikke stemmer helt med alderen til den jeg fant i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I Beitstadboka I står bl.a. dette om Benjamin Olsen Glasø: F. 1808. Gift 1837 med Henrikka Dortea Jensd. fra Hundset. Hun døde i 1857. Benjamin giftet seg opp igjen i 1864 med husmannsenke Oline Nilsd. Det er oppgitt at Benjamin hadde fem barn i første ekteskap. En av dem er Bendikka Rebekka (ikke oppgitt fødselsår), som vel er den samme som i folketellinga 1865 er kalt Bendine R. Benjaminsdtr.Det kan jo tenkes at Benjamin som var gårdbruker på Gladsø nordre i 1865 er feil person, selv om navnet til dattera Bendine Benjaminsd. er påfallende likt. Benjamin ser ut til å være et ganske vanlig navn i denne grenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Ved folketellinga i Namsos 1865 finnes ei Berntine O. Benjaminsdatter, tjenestepige, f. 1845 i Beitstaden. Siden hun ble gift i Grong, kan jo Namsos være en mellomstasjon? Hvis dette er hun som ble gift i Grong, hva står bokstaven O for?Her er lenke til folketellinga: LenkeOm dette skulle være riktige dame, kommer en likevel ikke nærmere hennes mor (Kristine Iversdatter).Hva er kilden til navnet på mora, og at hun er født før 1820? Og hvor finnes hennes emigrasjon til Amerika? Dro hun fra Beitstaden?Hilsen Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg fortsetter heller på dette temaet. Bendine døde da hun var 96, forteller du, vet du hvilket år hun døde? Jeg har mulighet for å lete etter dåpen hennes i kirkebøkene, og da er det greit å kunne snevre inn søkeområdet. Eller har du kanskje funnet dåpen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Erik:)Jeg tror det er søsteren Bertha du finner i folketellingen 1900 i Trondheim.Hun bor i Wesselsgate 17. Bertha Antonie Mortensen f. 1861 Namsos. Gift med Skipsfører Hans G.S. Mortensen f. 1848 Bodø.Lykke til. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Du har kanskje funnet ut av dette selv, men jeg skriver det ned likevel.Bendine bor i FT 1900 i Føderådstuen som kårkone, på gården Berg i Grong.Hun opplyses å være født 1845, Beitstaden.Hennes mann Ole Rolandsen Berg er kårmann, og opplyses å være født 1841 Grong.En ugift datter Gusta Olsdatter f. 1885 Grong, bor også på stedet.Oles foreldre er Roland Larsen og Gunborg Pedersdatter. I FT 1865 bor de på gården Berg/Grong og er hhv. 63 og 53 år gamle. (Begge født Snaasen)Det sies som sagt at Bendine er født ca 1845 og dør 96 år gml. Da dør hun omkring 1941.En mulig kandidat til å være Kristine Iversen kan jo være henne jeg finner i FT 1865 N.Trøndelag på gården Bjørumsenget.Kristine Iversdatter 44 år f. Trondheim (Ca 1820/21) gift med Elias Andersen 40 år f. Stods prgj. (Ca 1824/25)De har barna: Karoline Eliasdatter 12 år f. Namsos, Petra Eliasdatter 9 år f. Namsos, Bertha Eliasdatter 5 år f. Namsos. (Kanskje den Bertha Antonie som i FT 1900 finnes gift med Hans G.S. Mortensen i Wesselsgt. 17 i Trondheim?)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik R. Sandnes jr

Hei, Stemmer at hun hadde tred døtre Karoline, Petra og Bertha. Bendine var en'lausunge' fra tidligere. Bendine er født 1845 (tror 16 april) og død 1941. om det går ann å finne ut noe om barn til Petra og Bertha er jeg overlykkelig. Samtidig som å finne ut hvor Kristine når og hvor Kristine dro til i Usa og hvem foreldrene var. Erik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Erik.På Familysearch finner jeg en Kristine/Christine som kan stemme med den du ser etter.Christine Cathrine Iversen f. 16 desember 1821 Trondheim.Far: Gunis Iversen (Skal kanskje være Gunders??) Mor: Emetta Christine Smith Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Noen forslag.Jeg finner 2 Petra født i Namsos som kan være aktuelle kandidater og 1 Karoline.(Husk at Petra og Karoline selvfølgelig også kan være døde i 1900 T)1.) Petra Eide på gården Kraakberg, Øksnes i Nordland. f. 1855 Namsos. Gårdbrukerkone, gift med Lars Eide f. 1865 Selø. Gårdbruker/fisker2.) Petra Kolbensen på gården Berlevaag, Tana i Finmark. f. 1856 Namsos. Enke. Husbestyrerinne.3.) Karoline Elnan i Namsegaden 68, Namsos. f.1854 Namsos. Enke. Vaskekone, oppvarterske.3 a) Adelsten Elnan. Sønn f. 1884 Namsos. Kontorist v/ bankforretning. Ugift3 b) Anna Marie Elnan. Datter f. 1887 Namsos. Ugift3 c) Johanne Karoline Elnan. Datter f. 1889 Namsos. UgiftDu burde kanskje prøve å få lånt deg en bygdebok på biblioteket. Kanskje det kan fortelle deg mer.Nå vet vi ihvertfall at om Kristine utvandret til Amerika, så må hun i tilfelle ha utvandret etter 1865, i.o.m at hun i FT 1865 for Vemundvik og Sævik sogn, Nord Trøndelag bor på gården Bjørumsenget med mann og barn.Hilsner og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I kirkeboka for Beitstad 1836 - 1848 fant jeg under døpte: Bendine Oline, født 16. april 1845, døpt 26. mai. Foreldre: Pige Christine Iversdtr. Østvigplads (usikker), Ungk. Benjamin Johansen Sprautenplads.Kjenner du til hvem Benjamin Johansen var? Det finnes en Benjamin Johansen i Sparbu i 1865. Han er født i Beitstad i 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøran Henriksen

Speaking of beitstad.E det nån som har nokk ainfo om en Hans Johnsen Lindgaard fra Beitstad sogn? Bodde i store deler av sitt liv i Sollidalen i Lenvik, TromsGøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Gøran.Jeg tror du vil ha mere lykke med deg på din forespørsel, om du legger inn/lager et nytt tema på de menneskene du selv er på jakt etter.Det forvirrer bare med ny etterlysning under en annens tema.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik R. Sandnes jr

har hørt om denne Benjamin Sprautenplads ja, men foreldrene til Kristine er helt ukjente for meg. Tror dere det er hun som er født Smith og han Andersen? Ellers er det rykter om at Petra er gift Kristiansen, Karoline er grei, hun er gift Kaspersen. har kontakt med hennes etterkommere, men også på den grenen er slektshistorien gått i glemmeboken. Det var en dame som hviste noe, men hun var 96 og døde en uke før jeg skulle besøke henne:( Veldig glad for all hjelp!!!!!!!!!!!!!! Erik (smil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Emigrasjonsprotokollene starter med året 1867. Kan hun ha dratt etter folketellinga i 1865, og før 1867? I så fall dro hun fra ganske små barn. Eller var det slik at var barna med, og kom tilbake senere? Hva med mannen hennes, Elias?Det var dessuten noen som dro med båter som gikk fra Namsos, og dette er ikke lagt inn på digitalarkivet. Navna på disse emigrantene er derimot gjengitt i et av årsskriftene til Nord-Trøndelag historielag (husker ikke hvilket år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Du kan f.eks. lage en ny debatt med overskrift: Bertha Antonie og skipsfører Hans G. S. Mortensen, Trondheim, og se om du får noen reaksjon på det.Du kan også gå til kirkeboka for Namsos for å se om Bertha også heter Antonie, for da vet du litt sikrere at du er på rett spor (i flg. Rigmors innlegg står det ved folketellinga i 1865 at barna er født i Namsos).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.