Gå til innhold
Arkivverket

[#19957] Kristine Iversdatter fra Beidstad i n-trøndelag


Gjest Erik R. Sandnes jr
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Dette blir rene føljetongen, men jeg har studert denne Benjamin Sprautenplass litt nærmere, siden han 'toucher' borti noe jeg holder på arbeide med. Det er mye trolig at han og familien var i Sparbu i 1865, og disse barna skulle da bli Bendines halvsøsken. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik R. Sandnes jr

hmmm, mye interesant, dette er helt nytt for meg!!!Dette må jeg finne ut, har du noen kjennskap til etterkommerne til noen av disse?Hvor stor er sjansen for at det er samme Benjamin? stooooooooooor takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Da Bendine Oline ble døpt, var en av fadderne Maren Bostadhyllen. Den Benjamin som var i Sparbu i 1865, var gift med dattera til Maren, Dorthea Rebekka Henriksdtr. Det er mange som heter Benjamin i dette området (Sprova i Beitstad), men jeg har funnet bare en Benjamin Johansen. Jeg skal se på Benjamins dåp (1825?), konfirm. og giftermål. Henrik Benjamin Johansen er omtalt i Beitstadboka 1. s. 183. Der står det forresten at det ikke finnes opplysninger om Benjamin og Dorthea etter at de flytta fra hans hjemplass, Sprovbakken., en gang før 1865.Familien i Sparbu har flyttet til Nordland, for i 1875 er de her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71860&variabel=0&postnr=971&fulle=true&spraak=n>LenkeBenjamin er død en gang mellom 1875 og 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik R. Sandnes jr

Hei og nok en takk!!!!Hvis det er samme Benjamin har han jo byttet navn???hadde for en del år siden et papir der det sto fødselsdato til Benjamin, det har jeg ikke greid og oppsore igjen.Men jeg hvet han var dreng, og kalte seg i allefall en periode for Sprautenplads.Om noen oldebarn eller tippoldebarn av Benjmin lever kan jo de kanskje vite noe, hmmmm.Og Kristine som dro til Usa, føler jeg det håpløst og finne igjen. Kanskje jeg skal kontakte mmormonerne og høre om de har henne i sine register... Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har gjort en del undersøkelser i kirkebøker og folketellinger, samt lagt ut et spørsmål på digitalarkivet (se tema 20099).Henrik Benjamin Johansen var født 18. juli 1825 i Vestvigtrøen, Beitstad. Familien flyttet til en Sprautenplass, der faren var husmann.11. oktober 1847 giftet han seg med Pige Dorthea Rebakka Henriksd.Ved å lese innlegga i dette temaet, samt i tema 20099, ser du at Benjaminsdatter og Henriksdatter ble brukt varierende gjennom åra. Det med navn var ikke så formelt den gang. Det virker som om Benjamin ble brukt til daglig. Når så den som registrerte navna ved folketellinga fikk høre at faren het Henrik Benjamin, ble det skrevet Henriksdtr./Henrikss.Jeg har ikke funnet andre Benjamin med Johan som far i dette området, så jeg er ganske sikker på at det er den riktige.Og som du ser (20099), løste jeg et spørsmål for meg selv også mens jeg undersøkte dette!Men Kristine Iversdatter har jeg jo ikke hjulpet deg med - det som var ditt egentlige spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Fant tilfeldigvis vielsen til Bendine i kirkebok for Namsos 1874 - 1886: 4. mai 1875: Ungkarl Grbr. Ole Rolandsen Berg, f. 1841, Berg i Sandørdalen. Far: Roland Larsen. Pige Bendine Oline Benjaminsdatter f. 1845, Beitstaden. Far: Benjamin Johannessen Sprautenplads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Sandnes jr.

Men her står det igjen ingen ting om Henrik-navnet? Hmmm, litt forvirrende, puhh. Takk for sporet :) Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.