Gå til innhold
Arkivverket

[#19958] Kristoffer Johannesen f.1659. Guttarsrud i Fet til Solberg i Enebakk.


Gjest Trond Kirkerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kirkerud

I Fet bb. III. s.36. Guttarsrud. Kristoffer Johannesen f. 1659 (Foreldere Johannes Gundersen Ramstad i Fet og Dorthe Guttormsdtr fra Lystad i Sørum)g.m. Torer Larsdtr til søndre Solberg i Enebakk.I Enebakk bb. II s.455.456 Solberg og s.568 Mysen. Ingeborg Willumsdtr d.1683 fra Krokedal. Enebakkneset (enke etter Hans Jacbsen Mysen Søndre i Enebakk f. omk 1643 d. før 1671) g.m. Kristoffer Johan(nes)sen fra Guttarsrud i Fet.Er disse to Kristoffer Johannesen fra Guttarsrud i Fet samme person?,og var da Kristoffer først g.m. Ingeborg Willumsdtr og senere g.m. Tore Larsdtr? Mvh. Trond Kirkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei Trond! Fint at du tar opp dette!Jeg tror kanskje at to personer har blitt til en person her, eller ar Solberggårdene har blitt blandet sammen,men egentlig har jeg ikke greie på det, har bare tatt ut opplysninger fra bygdeboka.1.Ingeborg Willumsdatter var på Solberg på Hammeren [Enebakk bb. II s.455.456 Solberg på Hammeren]og var gift med Kristoffer Jonsen, som døde ca 1700. Hans far het Jon Embretsen.2.Kristoffer Johansen f. ca 1655, d. 1728, var g.m. Tore Larsdatter på søndre Solberg i Kirkebygda [Enebakk bb. I s.443.444 Solberg i Kirkebygda]3. 'Ingeborg Villomsd. ble g. 2. gang m. Kristoffer Johan(nes)sen fra Guttarsrud i Fet.' [Enebakk bb. II s. 568 søndre Mysen.] Her er det åpenbart noe som ikke stemmer, og jeg er svært interessert i finne løsningen, siden min ane Hans Knutsen Solberg på Hammeren skal ha vært gift med enken eller datteren til den Kristoffer Solberg som er nevnt på Hammeren.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Litt hjelp kan vi få i kildene:Prestemanntallet 1666: Christopher Jonsen, 8 uker, sønn av Jon, bruker av Ungersnes og en tjenestekarl på 19 år på Omberg. Ingen Christopher Johan(ne)sen i dette manntallet.I Enebakkboka for Solberg på Hammeren står det at denne Kristoffer var sønn av Jon Embretsen. I skiftet etter Ingeborg Villumsdatter skrives hennes manns navn Christopher Joensen. Alle deres felles barn er født før Kristoffer Johansen og Tore Larsdatter fikk sine barn, så det utelater ikke at den Kristoffer som var gift med Ingeborg kunne ha giftet seg med Tore etter Ingeborgs død i 1683 (skiftet var 2. januar 1684). I Enebakkboka står det at denne Kristoffer døde ca 1700. Det første barnet til Kristoffer og Ingeborg er født ca 1672. Det utelater han som er 8 uker i 1666 og det er lite sannsynlig at han er født i 1755.Ser en på manntallet 1701 finne en 2 personer med samme lignende navn som vi også kan finne blant de begravede i Enebakk.Soelberg, Opsidder, Christof: Johans: 46 og Sand, Opsidder, Christofr: Joens: 46 år. Begge disse er født ca 1655.Begravelser: 29.10.1727: Christopher Johannesen, Solberg, 80 og 17.04.1732: Christopher Jonsen, Sand, 81I Enebakkboka står det at Kristoffer på Sand var sønn av Jon Kristoffersen fra Ungersnes. I 1664 var det både en Jon på Ungersnes og en Jon på Solberg.Så vidt jeg kan se har vi 3 personer:1. Kristoffer Jonsen, Solberg på Hammeren, sønn av Jon Embretsen Ungersnes (død ca 1900) gm Ingeborg Villumsdatter2. Kristoffer Johan(ne)sen på Søndre Solberg, født i Fet (død 1727)3. Kristoffer Jonsen, Sand, sønn av Jon Ungersnes (50 år i 1664) død i 1732.Et evt skifte fra 1700 vil kunne gi endelig avklaring. Ingebor Villumsen og Hans Jacobsen på Mysen er mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.