Gå til innhold
Arkivverket

[#19961] Peter Jessen, den første toller i Hammerfest


Gjest Frode Jemtland
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Jemtland

Hei.Jeg søker mer informasjon om en Peter/Peder Jessen.I boken 'Tollvesenet i Troms og Finnmark - Arkivkataloger', står det: 'Den første tolleren i Hammerfest, Peter Jessen, ble ansatt 13.12.1787, og ankom om våren året etter. I 1788-89 ble tollboden bygget.' Peter Jessen var Tollstedssjef 1787-1805.Han var, så langt jeg har funnet ut, den som tok med seg slektsnavnet, for min kones slekt, fra Danmark til Norge.Jeg har følgende info, som jeg ønsker å vite mer om:--- Ifølge folketellingen i Danmark i 1787 var han 37 år, Enkemand, Hosbonde, Pensionist. Han hadde i sin hustand 3 barne, Lorns(10), Anna(9), Peter(5); og en husjomfru, Christiana Klimt(38). --- Ifølge folketellingen i Danmark i 1801 var han 52 år, og Toldkontrollør. Han hadde i sin hustand en hustru, Christiane Frideriche Klempt(53), og 3 barn, Ane Dorothea Jessen(23), Peter Krog(19), Christian Friderich(14). --- Hans elste sønn Lorenz Peter var i Hammerfest under denne folketellingen. ---Dette vil si at han har vært gift tidligere, og hans barn Lorns, Anna og Peter sansynligvis ikke har Christiana som mor.Dette er det første jeg lurer på. Hvem var hans første kone ?I følge et søk på Familysearch.org giftet Peter og Christiana seg 9. april 1788, i Gentoft, Kjøbenhavn. Dette er funnet i en kirkebok for Gentoft. I kommentar feltet står det 'Husband previously married. Additional data in original record'. Er det noen som har tilgang til denne kirkeboken, som kan finne ut hva den ekstra informasjonen er ?Er det noen som vet noe om fødsel sted og dato for noen av disse personene ?Utifra disse informasjonene er Peter født i ca 1750. Men jeg klarer ikke å finne ut hvor, eller hvem som er hans foreldre.Er det noen som har noen bra linker/forslag til steder å lete ?-Frode frode_jemtland(at)email.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ifølge Osv. I. Melbye: Tollere gjennom 300 år 1563-1886 (Norsk slektshistorisk forening, Oslo 1977-1982), s. het han Peter Jensen. Før han kom til Hammerfest (utnevnt 13.12 1787, tiltrådt våren 1788), var han bokholderassistent i den østersjøiske og vestindiske handel. Flyttet ved uvisst tidspunkt til Arendal, der han 25.5 1804 ble utnevnt til tollkasserer.Døde i Arendal 20.3 1814, 66 år gammel. Dvs at han var født omtrent 1748. Han kunne godt være registrert i folketellinger for København 1787, men ikke under den registreringen som nevnes ovenfor - som må være for en annen person. Også 1801-registreringen er av en annen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Hei Frode! Jeg har dessverre ingen opplysninger å komme med. Men jeg har en tippoldefar som var toller i Vardø. Lurer på om han er nevnt i den boken du nevner. Kan jeg be deg om å gjøre et oppslag? Hans navn var Johan Marcus Aas, f. 01.11.1824.Jeg skulle også gjerne ha nøyaktig tittel og forfatter for eventuelt å kunne låne boken på et bibliotek. Med vennlig hilsen Greta Voigt Nesbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Jemtland

Hei Tore.I begge registreringene over er han sammen med flere av sine familie medlemmer. Disse stemmer, og da blir jeg litt mer usikker på toller koblingen.I den boken jeg har som kilde er det ikke nevnt noen som heter Peter Jensen. (Se link som svar på Greta's innlegg)Litt usikker på hvilke kilde jeg skal lene meg på.-Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Usikker på tollerkoblingen? Du mener, at ditt valg av overskrift var feil? Ja, du må bestemme deg for om det er tolleren du vil vite mere om, eller om det er den familien i København 1801 som du vil vite mere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Jemtland

Beklager at dette ikke kom tydligere frem, men som jeg skrev i mitt første innleg: 'Jeg søker mer informasjon om en Peter/Peder Jessen'Jeg valgte overskriften i den tro at dette er samme person, og at hans kobling til Finnmark var hans jobb der. Dette var min første post, og jeg var ikke klar over at overskriften var så viktig.Men utifra det dokumentet jeg støtter meg til ser dette ut som samme person. Etter som det i folketellingen i Danmark står at Peter er 'Tolder' , og hans sønn Lorentz Jessen er oppgitt som 'Constitueret kongel. controleur' i Hammerfest, ved folketellingen i Norge for 1801, trodde jeg at dette var riktig.Men jeg skal få lånt meg boken: Tollere gjennom 300 år 1563-1886 og se på dette. -Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nå bringer du jo inn nye opplysninger. Står det i folketellingen 1801 for København at tolleren Peter Jessens sønn, Lorentz Jessen, er kontrollør i Hammerfest?Isåfall så har du muligens funnet riktig familie allikevel. For Melbys tollerbiografier (som jeg siterte ovenfor), har: tollkontrollør i Hammerfest, Lorentz Jensen, f. 1776 (uten angivelse av tjenestetid).Løsningen kan være at Peter Jensen (Jessen) reiste tilbake til København og overlot tjenesten til sin sønn, inntil han i 1804 reiste til Arendal. Er dette rett, så har du nå fått Peters fødselsår, dødssted, og yrke før han ble toller i Hammerfest. Men 1787-registreringen din virker gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Jemtland

Så bra... Står det noe mer om Lorentz Jensen (Jessen). Du nevner fødselsår 1776. Står det noe om sted, eller hvem som er hans mor ?Informasjonen om Lorenz Jessen er i folketellingen for Norge i 1801 her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f12001.wc2&variabel=0&postnr=5&fulle=true&spraak=n>LenkeInfomasjonen om Peter Jessen og hans familie fra Danmark i 1787 er her LenkeOg informasjon om Peter Jessen og hans familie fra Danmark i 1801 er her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Jemtland

Står det i folketellingen 1801 for København at tolleren Peter Jessens sønn, Lorentz Jessen, er kontrollør i Hammerfest?Svar: Nei.Informasjonen om at Peter Jessen er Toldkontrollør , står i folketellingen i Danmark 1801 for København.Informasjonen om at Lorentz Jessen er Constitueret kongel. controleur, står i folketellingen i Norge 1801 for Hammerfest.-Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nå ser jeg det: det er denne Lorns i Ft 1787 som skulle være identisk med Lorentz Jessen i Hammerfest 1801. Jo, det er jo mulig. Da har Peter reist våren 1788 til Hammerfest, og snå snart hans eldste sønn ble gammel nok, byttet plass i Hammerfest med Lorentz (Lorns), for så å vende selv tilbake til Kongens by, og siden til Arendal.Melbys tollerbiografier opplyser ikke mere om Lorentz enn det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei,Et lille tips til en mulig løsing, på Rigsarkivet i Kbhvn. finnes:På RA's læsesal findes V.Richters håndskrevne: 'Den Danske Toldetat 1750 - 1896'Mulighet for å finne ansøgninger samme sted i:Generaltoldkammeret en journal med (hovedsagelig) ansøgninger, og sagsakterne skulle også være bevaret.Les om det her:[url="http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/rasaml/foer1848/generaltold/b0365.htm>LenkeDu kan jo be om hjelp til oppslag på RA i ovenfornevnte Arkivalier her på Markedspladsen i DIS-Danmark (ikke kun for medlemmer):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Se innlegg 16713. Kan det tenkes at det er slektskap eller annen forbindelse mellom disse to - bergdirektøren Peter Jessen og tolleren Peter Jessen. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Jemtland

Ja, jeg har sett denne før, og det er mulig det er noe slektskap, men dette er personer som levde nesten 100 år før denne jeg søker informasjon om ble født.... :)-Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Du har jo også mulighet for å tjekke hva det står i kirkeboken Hammerfest ved denne vielse (foreldre? fødested?)så du får Lorentz på plass:Family Group Record Search Results | Download--------------------------------------------------------------------------------Husband LORENTS PETER JESSEN Pedigree Birth: Christening: Marriage: 04 NOV 1800 Hammerfest, Finnmark, Norway Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------Wife BIRGITHE ANDREA GRONBECH TEGELMAN Pedigree Birth: Christening: Marriage: 04 NOV 1800 Hammerfest, Finnmark, Norway Death: Burial:Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Inger Eide

Se denne Lenke og denne Lenke og kanskje flere som du finner ved å søke på Jessen her på debattforum.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.