Gå til innhold
Arkivverket

[#19964] Gunder Olsen Bratlandsbakkens foreldre,Gausdal


Gjest Titti Blekastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Titti Blekastad

Gunder ble gift i Gausdal den 20.9 1804 med enken Karoline Bøhmer(1.3.1775-1864?) Har fått oppgitt at Gunder var soldat og født 1782, men har ikke klart å verifisere fødselsdato eller hans opphav. Antakelig er han husmannssønn og husmann er kan hende generelt vanskelig å etterspore?I folketelling 1801 fins på gården Bratland to Gunder som benevnes soldat (samme person?)og med alder:21(født 1780-81).Dette med alder i 1801 og fødselsår er selvsagt usikkert, emn har noen 'hørt om' fyren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

I folketellingen går det fram at den ene Gunder er sønn av Ole Gundersen, mens den andre er sønn av Abraham Gundersen. Gunder Olsen kan derfor ikke være sønnen til sistnevnte. Gunder var et vanlig navn i Gausdal, men det er vel ganske sannsynlig at det er Ole Gundersen og Anne Nielsdatter som er foreldrene til Gunder Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Denne Gunder Olsen var ganske riktig han som bodde på Bratland i 1801. Den andre Gunder på Bratland, Gunder Abrahamsen, var hans fetter.Gunder Olsen ble døpt 25.3.1781 (Midtenget, vel et plassnavn, som jeg ikke har fått lokalisert, men det kan godt være under Bratland).Foreldrene var Ole Gundersen Midtenget/Bratland, født ca. 1757, og Anne Nilsdatter Holen, døpt 29.4.1758. Dessverre har jeg ikke funnet når de to døde, men de bodde på Bratland i 1901.Ole Gundersen var sønn av Gunder Pedersen Krækan/Midtenget, f. ca. 1710, bg 23.11.1786 på Midtenget, og Kari Pedersdtr. Søndre Reistad, f. 1710, + 1757.Her kommer jeg ikke lenger tilbake, og er svært interessert hvis noen vet mer.Anne Nilsdatter var datter av Nils Knutsen Brettingen(1748)/Borregård/Holen/Sønstebø, dp. 18.7.1723, bg. 14.10.1798 og kona (g. 20.6.1748) Randi Olsdtr. Hage, dp. 25.5.1727, bg. 24.2.1811Her har jeg ledd tilbake, og kan gjerne bidra med mer, men det fører vel for langt å legge det her. Jeg har også en del om søskenflokkene.Du kan kontakte meg på jon.anjer@jbi.hio.noHilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Siden jeg er født og oppvokst i skolekretsen hvor Brattlandbakken befant seg (stedet er nedlagt for mange år siden)har jeg lyst til å gi et besyv med i saken. De siste folkene som bodde i Brattlandbakken var min mors onkel med familie. Har aldri før hørt om de folkene du spør etter, så de har nok ingenting med min slekt å gjøre. Midtenget er en plass lenger nord i kommunen (tidligere Vestre Gausdal), men jeg vet ikke hvilken gård den lå under, det var i alle fall ikke Brattland. Ellers kjenner jeg mange av navnene, Kræken, i dagligtale sies det Kræka, og Søndre Reistader i østre Gausdal,Holen finnes både i østre og vestre, Brettingen er i samme krets (Bødal)som Brattlandbakken i vestre Gausdal og Sønstebø er i Svatsum enda lenger nord enn Midtenget.Borregård er helt ukjent på de trakter. Ingen oppklaring i noe som helst , men en liten tilleggssak fra min side som jeg håper ikke blir tatt ille opp. Med hilsen fra Ruth Gaustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Titti Blekastad

Tusen takk alle. Jeg er overveldet over reponsen. Nå skal jeg gå hjem og se nærmere på dette--har ikke PC privat. Hilsen Titti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Hei Titti! Takk fo julekortet. Midtenget er etter hva jeg tror to forskjellige plasser i Vestre Gausdal. En lå opp mot nordenden av dalen og den er vel nå borte? Ellers kan det være litt diskusjon om hva som er de rette forfedrene til Gunder Olsen Bjørge. Jeg har sett flere forslag. Ole som her er nevnt er nok riktig. Det blir ofte litt diskusjon når det dreier seg om navn som er mye brukt i ei bygd. Men jeg har vel stort sett det samme som her nevnt. Rikart Fauskerud har også gjort noe på dette, men det er vel en annen gren av etterkommerene til Ole G enn det du og jeg tilhører og det ender med noe så fint som en professor borte i USA.Det jeg har, har jeg vel etter min bestefar vil jeg tro?Ellers er det mange med navnet Midtenget oppe i Gausdal. De finner du i telefonkatalogen og noen av dem vil kanskje være den rette til å svare på Midtenget?For øvrig er det ca min 3 menning som er gårdbruker på Bratland i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg har registrert Kari Pedersdatter Reistad og Gunder Pedersen Midtenget Olstad De giftet seg 29.10.1739 Østre Gausdal kirke Jeg har reistret en sønn Halvor Gundersen f 1745 Mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har også sett Gunder Pedersen Midtenget oppført med hustru Anne Gudmundsdatter Solset 1715-1786 i enkelte slektsregistere. Kan det bety at han var gift 2 ganger? Dersom Ole Gundersen er født i 1757 og Kari Pedersdtr. Søndre Reistad døde i 1757, så'betyr vel det at hun døde som en følge av svangerskapet? Eller mer korrekt - fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Karoline til daglig kalt Lena gav meg mye bry. Det sto Knutsen og jeg trodde ikke på teksten. Husmannskone med fast etternavn var vanskelig å fatte, så jeg lette etter en Knut som far. Men Knutsen stemte. Faren og bestefaren skrev seg også for Knutsen (Knudsen). Av og til ikke bare Knutsen, men von Knutsen. Når det gjelder Lenas første mann, så kan han ha vært gift to ganger uten at jeg har funnet det. Han var mye eldre enn Lena. I Årbok for Gudbrandsdalen ca 1952 eller 1954? 'Skulesoge frå Gausdal' står det at Bøhmer-familien kom til Norge 1730 - tror jeg det stod. Det stemmer ikke. Ref tidligere diskusjoner under dette forum. Samme legende lever hårdnakket i familien. Maurud på Helgøya blir ofte nevnt. Det blir litt feil. Regimentsalmaker Hans Bøhmer døde nok muligens på Helgøya. Han hadde neppe Maurud mere enn 4 år. Han var meget gammel da han kjøpte Maurud og i sitt andre ekteskap. Kone av første ekteskap døde nok i Stange. Kone av andre ekteskap , Berte Andersdatter, giftet seg andre gang med en gårdbruker i Stange.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Jeg ser du synes å ha data på Lenas farfar i og med at du sier han gikk under navnet 'von Knutsen'.Regner med at far til Lena er en som synes å være en offiser (eller av og til omtalt som kaptein), nemlig Christian Fredrik Knudsen (som må ha levd ca 1735 til 1789.Men hva vet du om dennes far og eventuelt dennes aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da ser jeg av tidligere notater at Gunder var enkemann da han giftet seg med Anne Gudmundsdatter, uten at jeg har hatt navnet på første kone. Hvilket jeg da fant på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Thor Bøhmer

Anne Nilsdatter Holen eller Hage, nevnt i innlegg 3 skulle være datter av Randi Olsdatter Hage. Er det noen som vet om Randi er søster av Eli Olsdatter Hage f ca 1719? Jeg har notert at Eli er dtr av Ole P. Hage og Else Pedersdatter Berge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har i hvert fall notert at Rannei (Randi) Olsdtr. er datter til Ole Pedersen Hage, men hans kone het Else Johannesdtr. Berge. De giftet seg i 1718. Elses foreldre var Johannes Syversen Berge og Rannei Olsdtr. Sejelstad.Jeg har mer både om Ole Pedersen Hages og Rannei Olsdtr. Sejelstads slekt bakover, for de som måtte være interessert.Ta evt. kontakt på: svbjorndKRØLLALFAonlinePUNKTUMno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.