Gå til innhold
Arkivverket

[#19969] Sykdommer


Gjest Kine Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kine Andresen

Hei. Tusen takk for svarene jeg fikk forrige gang. Det hjalp meg masse, men jeg har ett nytt, vanskligere.Hvordan finner jeg dagens betegnelser på sykdommer som f. eks: Wattersot, barselseng vanhilsig, forstoppelse, vanfør og andre sykdommer??????Og hva finns det er sted hvor gamle yrker står, som bøygde skrædder og en del andre?????Finnes det ett sted hvor sånne ting står eller er det bare gjettninger, fellesbetegnelser for ting de egentlig ikke visste hva var og ting som har gått i glemmeboken?????På forhånd tusen takk.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vatersott = unormal oppsamling av væske i kroppshuler og kroppsvevbarselseng = det samme i dag, en kvinne som føder ligger på barselsengvanhilsig ? Kan det være det samme som vanhellige (krenke)?forstoppelse er det samme som obstipasjonvanfør = bevegelseshemmet / funksjonshemmetAlt dette finner du i en vanlig norsk ordbok.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Barsel er tiden etter en fødsel, og da ligger man i barselseng. Man føder barnet på en fødeavdeling og blir deretter overført til en barselavdeling. Disse benevnelsene brukes den dag i dag.Forstoppelse heter det samme i dag.Vanfør er ingen sykdom.Bøygde skrædder kan vel kanskje være bygde-skredder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg mener (og min ordbok òg) at det å 'ligge i barselseng' er det samme som å 'skulle føde'. I gamle dager døde jo ofte kvinner i barselseng, og det før barnet var kommet til verden enkelte ganger. Og så har vi barselskrampe, f. eks - akutt krampetilstand i slutten av svangerskapet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Vanhilsig betyr sikert vanhelse-klein helse syklig-svak.Mener at i de gamle Amerikabrever som regel var skrevet hvordan det sto til med hilsen, eller om hvilke sykdommer som herjet. Hilse =Helse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mange kvinner døde av såkalt barselfeber etter fødselen, fordi det gikk infeksjon i sår i fødselsveiene som oppsto i forbindelse med fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel like mye rot med disse 2 begrepene som det er med amme og die. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt noen si at man dier barnet sitt, og det er jo helt feil. Kan grunnen til at det er feil i de skrevne kildene være at det har vært menn som har skrevet dem. Akkurat disse begrepene er vel ikke akkurat deres sterke side. Men dette er vel en avsporing fra temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nå må jeg be Berit klargjøre disse 2 begrepene amme og die,og det så klart at en stakkers utgave av skapningenes herre forstår det. (.) (.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Barselperiode, barselseng: perioden etter fødselen,ca.6-8 uker (Damms Store Leksikon 1985), altså:tiden etter fødselen.Moren ammer og barnet dier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Begrepet barsel er vel helst tilknyttet tiden etter forløsningen. La oss se på hva etymologisk ordbok sier om det:Barsel, æ. d. barnsøl 'barselgilde', sv. barnsøl og barsøl. Fra betydningen 'gilde ved et barns daab' har ordet ogsaa gaaet over til at betyde 'barnefødsel' (t. eks. 'lave til barsel'). Sml. mnt. kindelbêr 'barsel', (egentl. 'barneøl, holl. kinderbier, samt gravøl og eng. bridal 'bryllup' (egentl. 'brudeøl').I sammensætningerne barselseng og barselgrød er 'barsel' traadt istedenfor det ældre forkortede 'barn'; sml. æ. d. barseng, n. dial. bar(n)seng, oldn. barnsæng, t. kindbett, eng. childbed; og æ. d. barsgrød 'gilde efter barnefødsel.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.