Gå til innhold
Arkivverket

[#19978] Fredrik Fransen født 1850 Kornstad sogn. Bosatt en tid i Finfjord i Lenvik


Gjest Gøran Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gøran Henriksen

Hei alle sammen.Søker informasjon om Fredrik Fransen født 1850 i Kornstad sogn. Jeg finner han i folketellinga for 1875 på gården Skogen i Lenvik. Senere vet jeg han var bosatt i Finnfjord men er usikker på når og hvem han var gift med. Finne han ikke ved folketellinga i 1900 og antar dermed at han døde før 1900.Gården jeg bor på her i Finnfjord har navnet 'Kornstad', et navn jeg antar Fransen ga gården da han bodde her (siden han selv var født i Kornstad sogn i Trøndelag)Hadde også vært interessant å få vite noe om Kornstad sogn.På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Stemmer bra med FamilySearch:Fredrik Mathenius f 06.08.1847, døpt 26.09.1847 Kvernes. Foreldre: Frantz Jensen og Marith Olsdtr, som giftet seg 06.07.1834 Kvernes. Frans jensen døpt 09.09.1810 Kornstad, foreldre: Jens Fransen og Eli Larsdtr. som giftet seg 13.07.1806 Kornstad....og da er vel Jens her i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Nå skal man jo ikke stole blindt på FS, men der oppgis at Ragnild Jensdtr og Frands Sivertsen ble gift 02.07.1769 Kornstad. Frands Lund Sivertsen døpt 08.11.1744 Kornstad, foreldre: Sjur Kornstad og Gunnill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

...og til slutt (også fra FS):Fredrik Fransen død 20.02.1910, gift (1894?) i Finnfjord, Lenvik med Martine Olsen, født 24.05.1859 Finnfjord, død 10.01.1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøran Henriksen

Tusen hjertelig takk RønningSelvsagt er Kornstad på møre. Jeg som blingsa litt. Fredriks kone Martine Olsen var datter av Ole Israel Ananiassen og søstera til min oldemor Edianne I. A. Olsen.Edianne og hennes mann Henrik Klæbo Johannesen kjøpte gården av Martine Olsen (eller Fredrik) rundt århundreskiftet. Det sies at de ikke klarte med skylda på gården og måtte selge.Min bestefar har fortalt meg at det var brann hos Martine (og Fredrik) rundt 1900. Finnes det noen branntaktsarkiver som kan ha mere informasjon om dette?mvh Gøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.