Gå til innhold
Arkivverket

[#19980] Seglsten i Finnfjord. Opprinnelig fra Fjordgård på Senja


Gjest Gøran Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gøran Henriksen

Hei.Holder på å puske med bygdehistori i hjembygda mi Finnfjord og lurer på om noen av dere har noe info om Seglstenfamilien som drev handel på Finnfjordholmen til litt utpå 1900-tallet. SEglsten som drev handelen skal vistnok også ha vært hobbyfotograf og skal ha tatt dette bildet av Finfjord og Øyjord (Se vedlagt bilde). Bildet skal ha blitt solgt som postkort i butikken hans på Finnfjordholmen. Når bildet er tatt er jeg usikker på men jeg antar en gang rett etter århundreskiftet.All info mottas med takk.Har du noen andre oplysninger eller historier fra Finnfjordbotn, Øijord og Finfjord så ikk enøl med å kontakt meg :)Mvh,Gøran Henriksen, Finnfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ja, her var det jammen lett å hjelpe. Aron Pedersen Seglsten, som drev handelen (han hadde først drevet handel på Vestnesklauva på den delen av Senja som da hørte til Sørreisa), var nemlig oldefaren min. Sønnen hans, Petter, flyttet til Fjordgård (Lenvik), og drev handelen videre der. Det bor fremdeles en mengde Seglsten-er i Fjordgård, men noen har flyttet ut, og det finnes også etterkommere i Finnfjord-området. Slektens fremste genealog, Johan Seglsten, bor i Kongsvinger, og har laget en slektshistorie, som du sikkert kan få en kopi av dersom den ikke finnes på biblioteket på Finnsnes. Det kan stemme at Aron var hobbyfotograf. Sønnen hans, Petter, var det i alle fall. Desverre forsvant stort sett alle bildene hans etter at han døde i 1945. Selv har jeg et lite slektstre liggende på nettet her: www.troms-slekt.com/per.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Bare et lite apropos til tittelen på tråden: Aron Seglsten kom opprinnelig fra Segelstein i Sørfold kommune i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøran Henriksen

Hei Per HelgeI min søken etter Finnfjord-relatert stoff i gamle Senjens Blad på mikrofilm kom jeg over massevis av annonser fra handelen på Finnfjordholmen under navnet A. P. Seglsten.Vet du om det finnes noen bilder av butikken hans? Dersom jeg får e-mailaddresen din kan jeg sende deg bildet folk påstår Seglsten har tatt av Finnfjord. På bildet vises butikken godt.Gøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jo, det hadde vært artig å få se bildet. epostadressen min er per-xhelge@hm-media.no (ta bort x) Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med Johan Seglsten på Kongsvinger. Han har bedrevet mye mer slektsgransking på Seglsten-slekta, og kan sannsynligvis fortelle deg langt mer enn meg om Arons handel i Sørreisa og Lenvik. Du finner telefonnummert hans ved å søke på http://www.gulesider.no/gsi/whiteSearchFront.do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.