Gå til innhold
Arkivverket

[#19984] Nordre Mørk i Spydeberg. Samme slekt 1800-1900 ??


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Jeg har kommet borti gården Nordre Mørk i Spydeberg ved to anledninger - første gang tidlig på 1800-tallet og andre gang tidlig på 1900-tallet.Som en kuriositet lurer jeg på om brukerne i dette tidrommet er av samme slekt.Jeg kan uten videre se at det er samme personene på gården 1865, 1875 og 1900. Og vet fra andre kilder at de fremdeles satt der 1902. Men er de i slekt med brukerne Lars Eriksen og Gunnhild Olsdatter tidlig på 1800-tallet? (I hvert fall fikk de barn på gården 1806...)Er det noen som 'tilfeldigvis' vet? Og evnt kan fortelle noe mer om gården, som ser ut til å være usedvanlig sosialt engasjert...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved bruk av FS og FT kan jeg ikke finne noen forbindelse mellom Lars/Gunhild og Theodor/Elsine på Nordre Mørk eller Søndre Mørk. I 1801 var Lars og Gunhild på Rævoug og de fikk 2 barn Erich 1801 og Abigael i 1803. Finner ikke barna i 1865.Men moren til Elsine Regine Ellefsdt., Berthe Johanne Madsdt. 49 år og enke, bodde på Søndre Mørk i 1865. Ser ut som om Theodors far kan være Christian To®stensen fra Olasrud i 1801. Alt i Spydeberg.Så ut fra denne bakgrunnen ser det ikke ut som om det finnes en forbindelse mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk for forsøket, Berit.Kan godt hende du har rett. Men Lars var en Erikson, og fruen på Nordre Mørk ved FT1801 var en Eriksdatter. De kan ha vært søsken - og evnt forbindelse kan gå gjennom henne?En eventuell forbindelse kunne jo også tenkes gjennom denne datterdatteren med patronymikonet Christiansdatter, selv om det umiddelbart låter mer tvilsomt.- - -På den annen side er jeg glad for evnt annen kjent info om gården. Der tok de seg av hjemløse, gravide og holdt skole - sålangt jeg kan forstå. Det 'må' jo ha vært noen spesielle folk som drev denne gården dette hundreåret...?Nok en gang TAKK til Berit - og til alle andre som måtte sitte med den minste kjennskap til denne gårdens beboere.P.S.Vet noen noe om denne læreren på gården ved FT 1900 og hans slektsbakrunn? Hans kone var datter av lensmann (og stortingsmann) i Seljord Aasmund Larsson Grave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Askerøi

I debatt 20205 fremkommer det at 'fruen på Mørk' 1801, Kirstine Eriksdatter, var Lars Eriksens TANTE.Så da kan jeg kanskje vri spørsmålet til om det er noen forbindelse mellom folkene på Nordre Mørk 1801 og 1865/1900 - altså etterkommere/slektninger av henne eller mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tom Askerøi

P.S.Hele Mørk ble annonsert for salg av Spydeberg kommune i Aftenposten 16. mars. Til den nette sum av 15 millioner...(Noen som vil være med på et spleiselag?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tom Askerøi

Jeg 'måtte' jo sende en kopi av annonsen for gårdssalget til en bekjent i USA som også har forbindelse til denne gården.Men, som jeg fryktet, prøver han å finne ut hva det står. Så er det noen som kan hjelpe meg å 'oversette' 500 da og 7700 da til amerikanske mål? Acres eller hectares?På forhånd 1000 takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Omregning fra metriske mål, flatemål:1 ar (100m2) =ca. 119,608 square yards = 0,025 acres.1 dekar (=10ar =1 mål) = ca. 0,249 acres.1 hektar (=100 ar) = ca. 2,487 acres.K= Cappelen fakta engelsk/norsk norsk/engels ordbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Stubberud

Hei TomVil bare opplyse om at biblioteket i Spydeberg v/Eirik Juel (tror jeg det er) lager bygdebøker om Spydeberg. Det skal vistnok lages flere verk, og jeg vet ikke helt hvor langt han er kommet enda. Mulig du kan finne noe der om det du lurer på. Telefonnr. til kommunen er 69 83 35 00, sentralbordet der kan nok evt. hjelpe deg. Når det gjelder gården som var lagt ut for salg, tror jeg ikke det er gården du snakker om. Her i Spyderberg heter det Mørk både i nord og i sør, og den gården som var for salg ligger sør i kommunen. Noe av bygningsmassen leies nå bl.a. av kirkens bymisjon som driver med rehabilitering av rusmisbrukere der. Den gikk forresten for 20 millioner - så nå gjenstår bare å se om fylkesmannen godtar en slik pris....Ha en god dag :-)Gro Stubberud, Spydeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

1. TAKK til Berit for omregningsinfo. Jeg finner aldri sånt når jeg trenger det, jeg...2. TAKK til Gro for kommune-info. Jeg var på Deichmann og tittet løselig på to bygdebøker fra Spydeberg i går. Nå fant jeg lite slektsinfo i dem så jeg noterte ikke forfatter(e?) men minst den ene var skrevet av en Skulberg/Skuleberg. Den andre het (og handlet om) Søndre Mørk og i forbindelse med kommunens overtagelse nevnes Peter Herford som eier 1789-1832 og bruker 1791 (samme som FT1801) Jens Evensøn på Nordre Mørk. Begge disse ble i årene som fulgte overtatt av kommunen. I FT1900 heter brukeren Theodor Mørk og det er både skole og fattiggård - og alt er eiet av kommunen). Mener du at disse to ikke er samme gård? Eller at den solgte ikke er lik de overnevnte? Beklager, men nå forvirret du meg endel...?3) Er det noen som vet om denne Peder Herford være samme som Peder Colbjørnsen Herford (1738 - 1819) eller hvem Peder Herford er sønn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Stubberud

Hei igjen, TomJeg tror ikke dette er samme gård fordi - som sagt - vi har Mørk både i nord og sør her i Spydeberg. Så vidt jeg vet var det iallefall en skole nord i bygda. Nå kan det selvsagt hende at man hadde en Mørk nord og en Mørk sør i begge ender, men jeg skal forsøke å ta en tur til biblioteket i morgen og sjekke. Der ligger det som er gitt ut foreløpig av bygdebøker. Skal samtidig se om jeg kan finne noe på de navnene du oppgir. Forresten - det stemmer nok at en Skulberg har skrevet minst en av bøkene, men jeg tror det er Eirik Juel som har den hele og fulle oversikten...Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei igjen, GroDet er mulig jeg forstår litt mere nå: Ved søk på 'Mørk' i Spydeberg ved folketellingen 1900 får man 4 svar:Gnr 75 brn 3, 8 Mørk øvreGnr 48 brn 1 Mørk kommune og fattiggårdGnr 48 brn 2 Mørk skoleGnr 49 brn 1 Mørk nordreDu mener kanskje at det er gnr 75 som var til salgs, mens det er brn 48 og 49 jeg er interessert i - og som omtales i nevnte bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Stubberud

Hei igjen Tom :-)Nå har jeg vært på biblioteket og sjekket litt. Det er masse litteratur på Mørk-gårdene, og jeg kom ikke lengre enn til gnr.48, bnr.1 og 2. Den gården som nettopp er solgt, har gnr. 48, bnr.1, og er den som ble kalt Mørk søndre før kommunen kjøpte den i 1892. Da ble den hetende Mørk kommune og fattiggård. Kommunen kjøpte den på auksjon for kr. 80.000,- (et annet sted står det forresten at de kjøpte den for kr. 70.100,-) Den ble brukt som gamlehjem fra da av og til ca. 1975 da man bygde et nytt i sentrum. Det kan virke som om bnr.48 g.nr. 2 - Mørk skole tilhørte gården. Våningshuset på gården ble bygget i 1869 og restaurert i 1935, og er registrert som kulturminne. Stabburet er bygget i 1882 og har inskripten B.I.M.(Berthe Johanne Mørk)Det finnes masse mer på biblioteket, men jeg hadde dessverre ikke mer tid i dag. Om du har tid, anbefaler jeg deg å ta en tur en dag, men ring først og avtal med Eirik. Jeg fikk 'snoke' litt i hans papirer, selv om han ikke var der, men det er sikkert lurt å avtale med han. Han har bra oversikt, tror jeg.Jeg hadde dessverre heller ikke tid til å lete så veldig på hvem som bodde på gården når, og dessuten var mye av papirene håndskrevet på gotisk skrift, hvilket jeg ikke er direkte dyktig på...Om du ønsker, kan jeg se om jeg får tid til å stikke innom der en annen dag.Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men.... Jeg ble så fascinert av akkurat denne gården, at jeg ikke fikk lett etter den gården du kaller Mørk Nordre, med bnr.49 gnr.1. Kanskje neste gang...Med hilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det var slik med meg, også - jeg ble fascinert av gården. Så les gjerne mer for din egen interesses skyld (og meld gjerne igjen det du evt måtte finne...) MEN BARE HVIS DU SELV ER INTERESSERT! Mitt spørsmål kom bare fordi jeg håpet noen visste disse tingene - det var aldri meningen at noen skulle legge en masse arbeid i det for min skyld!!Men misfortå meg nå ikke dit at jeg ikke er takknemlig for det du har gjordt. Det ER jeg, nemlig! 10000 takk!!Men vi har altså fastslått at det var gnr 48 brn 1 (forhenværende søndre Mørk) som ble solgt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Stubberud

...gjorde det kun fordi jeg hadde lyst, jeg. Dessuten - det var jo virkelig fascinerende lesing etter hvert. Skal nok ikke se bort fra at jeg leser mer om Mørk en annen gang, nei... Synd jeg ikke kunne finne noe om disse menneskene du lurte på, forresten. Kanskje jeg kan svare på det en vakker dag også ;-)Ha en fortsatt god kveld Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tom Askerøi

Beklager at jeg tar opp igjen denne debatten, men jeg prøvde å finne dette her på kartet. Og siden Gro sa det er Mørk både sør og nord i Spydeberg og vi ble enige om at det var 48.1 som ble solgt, håper jeg en eller annen kan klargjøre beliggenheten av denne.På mitt kart (Cappelen: Landet om Oslofjorden) finner jeg i rimelig nærhet av tettstedet Spydeberg: En Mørk ved Skotbu (kanskje i Tomter?), en ved Øyeren (kanskje i Trøstad?) og en i nærheten av Trollerudåsen (må vel i hvert fall være i Spydeberg?). Er 48.1 en av disse - eller er det øynene jeg først har blitt blind på og 48.1 er 'enda en'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Har du sett gjennom dette her?LenkeI boka Norske gardsbruk - Østfold og Spydeberg (Utgitt 1965), finnes følgende Mørkgårder.Mørk gnr. 49, brn 1. Postadresse Spydeberg. Her står bl.a at gården har vært i ætten fra omkring 1825.Mørk gnr. 75 brn 3, postadresse Godheim. Far til eieren kjøpte gården 1923.Mørk gnr. 75 brn. 12, postadresse Godheim. Gården har vært i ætten fra omkring 1800.Mørk Kommunegård gnr. 48, brn. 1, postadresse Spydeberg.Jeg tar ikke med navn på eiere da det er for nær opptil vår tid.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk for innspillet, Liv. 1886-matrikkelen viser, ikke overaskende, at Nordre Mørk (49.1) hadde samme eier som i 1865 og 1900.Boken 'Norske Gårdsbruk' kjente jeg overhodet ikke til. Men den sier altså samme slekt fra ca 1825 til 1965. Så da var det vel en annen 1801-1810. (Synd...) Så da har jeg fått besvart 'utgangspunkt-spørsmålet'.Og, såvidt jeg skjønner, har vi nå plassert 75.12 ved Øyeren - og 48 og 49 må vel være det Mørk som ligger ved Trollerudåsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.