Gå til innhold
Arkivverket

[#19988] Holmen i Lier 1706 ?


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Rolf Holmen i Lier nevnes i skifte 1706 (ref. skiftelister her på DA). Finnes eller fantes det et sted kalt Holmen i Lier (eller Bragernes eller Drammen ?) eller hva er det idag ? Jeg venter ikke svar for Holmen er et jo et meget alminnelig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det finnes tre gårder ved navn Holmen i Buskerud, og ganske riktig en i Lier (Sylling sogn). Det bør også nevnes at Stillesholmen og Bikkjeholmen (begge i Frogner sogn), og Gutteholmen (i Tranby sogn) også er gårdsnavn i Lier.På jakt etter gårdsnavn er ofte Oluf Rygh kjekk å ha: http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hjertelig takk for hjelp, Kristian ! Jeg er godt kjent med Rygh, men det er ikke så greit når man sitter permanent i London ! Jeg var ikke klar over at Rygh også er å finne på nettet - dog: på 7 varierte sök idag fikk jeg stadig svar: 'ingen tilslag'. Men nå har jeg fått det svaret jeg trengte av deg. Takk igjen, og hilsen fra Helge Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan være nødvendig å studere lenka om enkle søkeråd (finnes på søkesida). Spesielt trunkeringstegnet % er viktig, dersom du ikke skriver hele navnet. Søkesystemet skiller også mellom store og små bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Holmen, ligger ikke det midt i Drammen pt. Om det var egen matrikkelgård på noe tidspunkt, eller om det hørte til Lier på 1700-tallet har jeg for liten lokalkjennskap til å uttale meg om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.