Gå til innhold
Arkivverket

[#19990] Farfar Ole Olsen fra Egersund


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Min bestemor fikk en sønn 26.11.1911. Det er min far. Som barnefar står oppført i kirkeboka : Ole Olsen Egersund, f.ca 1865, dagarbeider, bosatt i Kristiansund. Har undersøkt en del kilder, bl.a. inn-utfl. i Smøla. Og inn-utfl i Egersund. De fant bare et par stk. og de hadde oppgitt at de skulle dra til Amerika. Han kan jo være fra omliggende kommuner. Har studert noen mikrofilmer fra Egersundområdet, men ikke funnet noen som passer riktig. Er det noen som har tilgang til resurser enten i Kristiansund eller Egersundområdet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Ivar Tyrhaug

Ja, har nå ventet i 6 år etter dette innlegget flere etterlysninger på DIS-slektsforum, på Rogaland ukjent kommune og på Egersund, samt nå nettopp på Nordmøre- Kristiansund hvis noen føler behov for noe mer info om min leting. Ventet nå på ft 1910 som jeg hadde stor forhåpning på. I denne tellingen kommer fødselsdatoer fram. Og (glede) bestefar var mt. bosatt på Innlandet i Kristiansund, sedv. bosted Bergsøya (Gjemnes) f.30.9.1859 og fødested Egersund. Men har til tross for mange timers leting ikke funnet noen som er f. på denne dato, hverken i Egersund eller omliggende kommuner. Dessverre :((Nå har jeg jo oppdaget at tellingen har stor feilprosent for de personene jeg har sjekket (mot sikre data) Kanskje 20 % feil. på dato, og masse feil på navn. Så denne tellingen var en stor nedtur.Har jo prøvd å sjekke ut fødselsdata på noen som er mulige kandidater, men det blir for usikkert. Hadde jeg enda funnet noen m. 10 år feil f.år, men rett dag/mnd.Det positive som kom ut av denne tellingen ang. dette er som kirkeboka ganske riktig innførte 'midlertid bosatt Kristiansund' da far ble født i nov 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeEr denne kandidaten helt av veien? Har selv funnet personer i 1910-tellingen med feil både årstall og dato for fødsel, så datoen alene kan ikke være til å stole på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 6: Jeg er ikke trådstarter, men dette må være dåpsoppføringen for faren hans:Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Brattvær i Edøy, Klokkerbok nr. 582C01 (1909-1925), Fødte og døpte 1912, side 16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5316&idx_id=5316&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ja, jeg logga meg på nå og såg at det var masse meldinger her. Positivt det! Men Erling (5) sitt forslag har jeg fått tips om på Dis, under Rogaland, men da jeg søkte opp dåpen hans på de digitaliserte kirkebøkene i Rogaland, fant jeg ut at han var f. i 1862 (tror jeg), så da la jeg ham til side. Klart likevel at alle Ole Olsener her er mulige. Jeg har også hatt i kikkerten en familie som innvandra fra Fredrikstad ca i 1861-62 med en sønn Ole Olsen som er f. 1859 i Fredrikstad.Lenke Heter Ole da, men Oluf i 1875-tellingen, da er de flytta til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ja, jeg logga meg på nå og såg at det var masse meldinger her. Positivt det! Men Erling (5) sitt forslag har jeg fått tips om på Dis, under Rogaland, men da jeg søkte opp dåpen hans på de digitaliserte kirkebøkene i Rogaland, fant jeg ut at han var f. i 1862 (tror jeg), så da la jeg ham til side. Klart likevel at alle Ole Olsener her er mulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Det var denne jeg tenkte på i innlegg 8, som jeg prøvde å slette uten å lykkes. Men er ikke nå så sikker på at det er samme person som kommer til Egersund og senere Bergen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest erling t. endresen
LenkeHar du sjekket denne? Han i Glemmen er født 24. juli 1859, i Egersund/ Egersund og Egersund/ ogna finner jeg ikke født noen Ola med en dato som passer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.