Gå til innhold
Arkivverket

[#19993] Adressebok for Ålesund 1919 og 1925


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Ellingsen

Ja takk! Jeg har tre personer fra FT 1900 som jeg ikke vet hvordan «det gikk med». Kan du finne dem i adresseboka? Ålesund 2 Stenvaagveien Vaaningshus n 2 6 722 Anders Elingsen m b     hf g Bryggearbeider 64 Hasel sogn Vesterålen Nor 723 Karen Elingsen k b     hm g Raafiskarbeider 71 Vestnes sogn Rom 724 Kjerstine Elingsen k b     fl ug Raafiskarbeider 72 Hasel sogn Vesteraalenmvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Til Torbjørn Ellingsen, Jeg finner ingen i Ålesund med disse navnene i 1919 eller 1925. Heller ikke i skatteligningen for 1909. Kunne de ha brukt et annet etternavn? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér savjord

Jeg har lenge lett etter Peder Olsen Kvamme som flyttet til Ålesund med familien i 1907.Peder var født 4/ 2-1876 var gift med Petra og hadde barna Dagny,August og Kaspara.Finnes det andre med etternavnet Olsen Kvamme i den tiden du nevner? Er takknemlig for opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hei! Jeg er ute etter å finne ut mer om Kristian Olsen som finnes i denne lenken: Lenke Kanskje tvilsomt at han fortsatt var på samme adresse/by, men det ville være greit å få det undersøkt. Hilsen Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Til Eva Kalmér Savjord:* I ligning for 1909 finner jeg følgende Kvamme i Ålesund: Sigvald, skomaker og Kristian, kokk.* Adresseboken 1919: Kristine, tj.pike i Storgt. 21. Marie O., tj.pike, Langeberggt 3. Oline, vaskekone, Grimmergt. 6. Se.E., skomaker, Borgundv. 12.* I adresseboken 1925 - 26:Johanne, tjenestepike, S. Bullsgt. 7. Oline, vaksekone, Storgt. 31. Sigvald E., skomakersvenn, Grensegt. 16.Altså ingen av de du nevner, - men er disse navn jeg nevner kjent - evt. i samme slekt? Men hvor kom Peder O. Kvamme fra? Jeg finner noen Peder Olsen, men dette var jo et vanlig navn, - men kan de ha brukt Olsen som etternavn?mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Til Eldbjørg Lyngstad: Ligningen 1909 - der finner jeg kun en Kr. Olsen, fuldmektig. En Lina Olsen er sypike og en annen Lina Olsen er butikkdame. I denne ligningen er der ikke adresser så jeg får ikke sett om de har samme adresse.I 1919 er en Kristian Olsen, bankbud bor i O.Devoldsgt. 3. Og en Christian Olsen, disponent, Einarv.gt. 14. Ingen Lina Olsen.I 1925 er der en K. Kristian E. Olsen, St.Olavspl. 1. Ingen Lina Olsen.Så vidt jeg finner ut brente husene i Apotekergt. i 1904. Mange flyttet nok fra byen da, mens andre kom til. Her er om bybrannen: http://www.bybrann.no .Ser at Kristian Olsen var bestyrer av kolonialforretning, da eide han den kanskje ikke? Ingen Kristian Olsen som eier av kolonialforretning eller fruktforretning i 1925. Men en Anna Olsen hadde fruktforretning i Apotekergt og Kirkeget. Også en Elise Olsen i Kirkegt. og en Olai Olsen i Løvenvoldgt.I matrikkel 1908 0g 1912 var der ingen Kristian Olsen som var huseier i Apotekergata, men det var jo ingen nødvendighet for å ha en forretning.Hadde Kristian og Lina barn som bodde i Ålesund? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Til Marianne. Ingen av de du nevner med navnet Kvamme gjenkjenner jeg som kan være i slekt med min Peder Olsen Kvamme. Peder kan ha brukt etternavnet Olsen.Peder arbeidet som steinarbeider eller var veiarbeider. Han kom fra Kvamme gård i Sunnfjord.Tusen takk for at du var så snill å så etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hallo Aase, kan ikke finne Martinus Martinussen i ligningen for 1909, kanskje for gammel til det? I adressebøkene er han ikke. Har denne Martinus noe med Madsbruket å gjøre? (tenker på Rye-slekta).Ang. Nils Nilsen som vi snakket om tidligere, der er flere Nils'er, i 1919 en Nils Bernhard er maskinist og bor i Aspøgt. 9 og i 1925 en Nils Nilsen som er maskinist og bor i Giskegt. 25. (adressene er i samme området av byen/'rundt hjørnet'). Finner ingen andre Nilsen på de samme adressene. (Det var sjømann han var?)mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marianne Sulesund

Har lånt bøkene på Lokalsamlinga ved biblioteket i Ålesund.Ang. Nøstdal 1919 - 1920 i Aalesunds adressebok: - Adolf, blikkensl.sv., do. - Andreas, styrm., Kippervikgt. 9, - Elias, baker, Bjergveien 23, - Eline, enke, Kippervikgt. 9, - Marie, Husjælp, do. - Martin, skomakersv., Kvennanesgt. 7, - Olav, kontorchef, Grænsegt. 16, - Olav Ingv., Bjergv. 23.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

I skatteligningen for 1909 finner jeg en Elias A. Strømmen, fisker. Den eneste Strømmen i Ålesund. I 1919 bor en Elias Strømmen, fisker, i Holmegaten 2. Der bor også en Lauritz. I Kongensgate 22 bor en Anna Strømmen, tj.pike, og i Kongensgt. 16 en annen tj.p. Petra Strømmen. Ingen Nikoline Rørvik i 1909 eller 1919, men i 1925 er de der begge, Elias A. M. R. Strømmen, fisker i Holmegata 2 og Nikoline Strømmen, hustru, i Holmegata 2. (Det står alfabetisk i lista så hvem Nikoline er hustru til står det ikke.)Andre som bor i Holmegt. 2 og heter Strømmen: Erling, smed, og Lauritz som er fisker.Om de bodde senere i Hatlane så var det i Borgund. Jeg forbinder etternavnet Strømmen med Skodje kommune, men der er jo også mange andre steder. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei Odd, - kan det være flaks å være denne du leter etter? Lenke Elias er kanskje på frierføtter på Vigra i 1900!? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Tusen takk til deg Marianne!Jeg kommer foreløpig ikke videre, men har selv funnet samme paret som i din lenke. Kanskje kan det være disse - hun er i tjeneste på Rørvik - og bar senere dette navnet.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Hei Marianne.Om du har tid kan du sjå om du finner noko om følgende personer i desse adressebøkene.Følgende er sakset ifrå folketellinga for Ålesund 1901Bernhard Anderson,Fisker, Jægteskipper, 1859 Sverige Josefine Olivia Ols. Hustru 1862 Aksel O. B. Anders. Søn 1885 Bartel O. Anders. Søn 1887 Bernhard Anders. Søn 1890 Adolfine B. Anders. Datter 1896 Laura Marie Nelly Anders. Datter 18.05.1900Alle opplysninger om desse tas imot med takk.Mvh Ingmar Seth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hallo Ingmar, i Ligningen 1909 finner jeg ikke andre Anderson enn Petter, stenarbeider og Carl, fiskehandler.I 1919 er der ingen Anderson i Ålesund. Men finner følgende: Aksel Andersen, Stenvaagv. 30, Laura Andersen, fabr. arb.ske, Stenvaagv. 30, Olivie Andersen, vaskekone, samme adresse.|I 1925 er Aksel Andersen, løsarb. Stenvaagv. 32, Olivie Andersen, vaskekone, Stenvaagv. 32. Disse to er de eneste jeg finner som Andersen i Stenvaagv. 32. En Laura R. Andersen er hustru og bor i Kippervikgt. 30 (men dette er vel trolig en som er gift Andersen?).Det er hva jeg finner! :o) mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei Jan Frode, det er bare adresseboken for 1900 som inneholder Sunnmøre. De andre er kun Romsdalsregionen slik vi kjenner den i dag. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Har du mulighet for å sjekke om Paul Bernhart Jensen og familie som i 1900 bodde Kippervig gade Lenke fortsatte å bo der i 1909 og 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

I ligningen 1909 finner jeg P. B. Jensen, reisende. Har inntekt på kr. 1800 (rundt det doble av vanlig arbeiders inntekt - eller vel så det.)I 1919 bor Paul B., handelsreisende i Stenvaagv. 52, der bor også Nils S. Jensen, kontorist og William, hdls.betj. Der bor også en Karen A. Kvalsvik, tj.pike i huset.Ellers er der en A. Jensen, maskinsætter i Hellegt 5, Jens Alb. Jensen, tapetsersv. i Røisegt. 3, A. Jensen, møbelsnekker i I. Aasensgt 37 og Anna Jensen, oppvarterske i Brunholmgt. 4. Ingen andre fra FT 1900 er i adresseboken for Ålesund.I 1925 bor Paul B. Jensen, handelsreisende i Stenvaagv. 52 (tror det er den adressen, dårlig trykk), Lina K. Jensen, hustru, bor i Stenvaagv. 52. Også Haakon Jensen, arb. bor der, og Harald S. Jensen, er der, Ingen av de andre i familien nevnt i FT 1900 finner jeg i Ålesund 1925.Fra Matrikkeln 1908 (4 år etter bybrannen) har P.B. Jensen brannforsikret en bolig i Stenvaagveien, forsikring nr. 915, grunneier er Daae. Ytre bydel var ikke matrikulert enda.Fra matrikkel 1912 har P.B. Jensen, Steinvaagveien, matr. nr 52, har en eiendomstakst på kr. 11000,-, og brannforsikret for kr. 12340,-. Han har fæstetomt. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.