Gå til innhold
Arkivverket

[#19997] Etternavnet Tan(c)ke i bergen og Alstahaug - noen sammenheng?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Det som var tanken min var at denne Søren Hansson hadde hatt eit forhold til ei av døtrene til Nils Hansson Tanche og Kirsten Hansdotter og at det synlege resultatet av dette forholdet var Hans Sørensson på Hestnes. På nabogarden til Hestnes held som sagt syster til Kirsten Hansdotter Leth g. Tanche til og ho heitte Beret og var gift med dansken Kristen Hansson Hyrup. Det kan da tenkjast at denne dotra til Nils og Kirsten på Dønna vart sendt til morsøstra på Enge og at guten (Hans Søfrensson) vart att då ho drog nord igjen. At Hans på Hestnes også hadde ei dotter som han kalla Kirsten kan jo vera med å styrka hypotesen. I alle fall hadde Hans Søfrensson på Hestnes ein son som kalla seg Nils Hansson Tancke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg misforstod deg nok litt lenger oppe. Du mener da at Søren Hansen på Sund i 1701 kanskje hadde et uekte barn Hans Sørensen født ca 1706 med en av døtrene til Niels Hansen Tanke og Kirsten Hansdatter Leth, videre at mora ble sendt sørover for å føde barnet som så ble oppfostret hos Kirsten Hansdatters søster Berit på på Enge.Men det er et besnærende resonnement du legger frem, men hvordan bevise dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, sei det. Det er kanskje meir freistande å skriva ein roman om ei slik sak enn å prøva å føra prov for at det var slik? ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

Kom tilfeldigvis over noko som kastar litt meir lys over Tanke-slekta i Aure (trur eg).På Stokke i Valsøyfjord budde det i 1758 ved ei folketelling eit ektepar; Søfren Olsson, skomakar med kona Beret Nielsdotter. Ole skulle vera 77 år og kona 81. Det er då mest truleg at dette er foreldre til den Hans Sørensson Tanke som eg har nemnd tidlegare. Dermed kan denne Berit Nilsdotter vera identisk med Berit Nilsdotter Tanke og den same som først vart gift med Anders Pedersson Remmen, sjå innlegg (14). At Berit er nokre år eldre enn mannen kan tyda på at ho hadde vore gift før ho ekta Søren. Denne teorien er kanskje ikkje så romantisk som den eg presenterte tidlegare, men kanskje meir truverdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Jeg satt og så på gamle innlegg og kom over dette igjen.Veldig spennende det siste. Det må da kunne bevises på en eller annen måte? Finnes det feks skifter etter dette ekteparret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når det gjeld slekta Tank eller Tanche, viser eg til Jakobsen, Mikal (1922). Alstahaug kanikgjeld: eller nu Hatfjelddalen, Vefsen, Tjøtta, Alstahaug, Herø, Nesne, Hemnes, Mo sognekald: en historisk statistisk beskrivelse efter originale utrykte og trykte kilder fra de ældste tider indtil MDCCCCXIV (1914). Mosjøen 1922. Slektstavlene der er delvis samanfatta og litt utvida i ein artikkel av A. Altermark i Våre Forfedre nr. 2/2001 s. 19-20. Der er sambandet mellom slektsgreinene frå dei to sønene til Hans Karstensen Tanke med namnet Nils gjort greie for.I Elvestrand, Vegard (2004). Generalkonduktør Christopher Hammer (1720-1804) og hans manuskriptsamling: registratur, biografi, slektshistorie.[Trondheim]: Universitetsbiblioteket i Trondheim, Tapir finst det slektstavler som m.a. viser sambandet mellom slektene Tanche, Borch, Ancher, Sverdrup, Aurelian og Bang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Finn/29:) Denne hypotesen innebærer at det blir nokså stor aldersforskjell mellom de to (eneste ?) barna (Berit og Karen) til Niels Hansen Tanche (ca.1647-et.1701) på Kvam (Inderøy) senere Skei (Dønnes) og Sund (Leirfjorden) i hans 1. ekteskap m. Kjersten (Kirsten) Hansdatter Leth (ca.1647-1686 Skei). Niels giftet seg etter Kirstens død med enka Kirsten Ellingsdatter etter Thomas Sund (ca.1626-ca.1685) i Leirfjorden.Berit skal altså (flg. nevnte hypotese) være f. ca. 1677, hvilket innebærer at Niels g. seg omlag 28 år gammel. Berit's søster Karen må antas å være f. rundt 1685 (som blir like før eller samtidig med moren), og med sin ektemann Thor Thomassen Sund (ca.1674-ca.1738) (sønn av Kirsten Ellingsdatter i hennes 1. ekteskap) får hun 10 barn, hvorav 8 lever ved hennes skifte i 1749 (disse ser ut til å være født i tidsrommet ca.1710?-ca.1727?).Med dette blir det altså ca. åtte års aldersforksjell mellom de to (eneste ?) barna man såvidt jeg vet kjenner av Niels og Kirsten. Jeg mener selvsagt ikke at dette er umulig, men uvanlig må det sies å være. Det var kanskje likevel flere barn her, født i tidsrommet ca.1675-ca.1685 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En takk til Olav Helge Angell (31) for henvisninger.Per (33), Karen Nielsdatter Tanke må være født først på året 1687 ifølge alder ved 'Muldpaakastelse' 3 søndag etter Epiphania 1749 (62 år). Skiftet etter Kirsten Hansdatter Leth ble påbegynt 2/3-1688. Det kan ikke ha ha vært mer enn vel et år mellom Karen og søsteren Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Karen Tanke fra Sund 62 år, på nevnte dato til høyre:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A05 (1730-1752), Kronologisk liste 1749, side 191. Permanent sidelenke: LenkeI innlegg 12 har jeg lenke til skiftet etter Kirsten Hansdatter Leth 1688. Barna: Karen og Berete Nielsdøtre.Min tanke er at Karen er eldst fordi hun er nevnt først, er vant til det fra andre skifter. Men det trenger sikkert ikke være slik alltid, noe du vet utvilsomt vet bedre enn meg.Jeg vet dessverre lite og ingenting om Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, du har rett i at den eldste vanligvis ble nevnt først i skiftet.Men egentlig vet vi vel ikke hvor gamle noen av de to døtrene var ved skiftet etter mora i 1688. Det står bare at de begge var umyndige.Var det så at Nils Hansson Tanche vart gift på nytt og er barna i ekteskap nr. 2 kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Finn (37)Nils Hansen Tanche giftet seg pånytt med Kirsten Ellingsdatter (1638-1693)Jeg ble plutselig litt usikker, men jeg har faktisk ikke notert noen barn på disse to.Imidlertid så ble Nils datter Karen gift med Kirsten sin sønn Thomas - som er mine 5xtippoldeforeldre. Tanke-navnet har alltid stått utrolig sterkt i familien. Min avdøde onkel var døpt Nils Tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg satt og så igjennom hele diskusjonen en gang til. Hva vet vi egentlig om Anders Pedersen Remmen? Jeg har ikke notert noe som helst på ham? Verken foreldre, søsken eller barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

1701-manntallet for Vefsn under Sund med Niels Hansen 61 år og sønnen, dvs stesønnen Thor Tomassen 24, viser klart at Niels Hansen må ha giftet seg med en enke. Kirsten Ellingsdatter død senest 1693 som jeg finner på en slektsside, skaper forventninger hos meg om at det finnes et skiftet etter henne. Men det gjør det ikke, etter hva jeg kan se. Det kan imidlertid finnes et annet skifte hvor hun er nevnt, som er vanskelig for meg å finne umiddelbart, eller en annen for meg ukjent kilde hvor hun er nevnt. Det er slike ting jeg håper å få vite ved å lese den litteratur som Olav Helge Angell viser til lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Beklager - Per har rett. Jeg skrev feil.Thor Thomassen f. ca 1677 d. 1738 overtok gården på Sund. Thor var først styrmann og senere skipper. Dette ser vi i flere rettsaker fra 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Knut Skorpen

No som vi har fått tingbøkene på nett, er det lettare tilgang til meir informasjon. På vårtinget i Kulstadsjøen (Helgeland) 1755, s 287 B (linke 14) http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31258/14 og vidare utover finn vi ei lang utgreiing om slektstilhøve mellom prost Peter Højer i Namdalen og familien Sund / Tanche. Dette er ikkje så lettlest, så eg har ikkje brydd emg om å lese det i detalj, men for spørsmålet ditt kan vitnemåla vere av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette var vel nærast ein 'hevrekaoppleving' for meg. Her vert det stadfesta at hypotesa eg legg fram i innlegg (29) er rett, i alle fall kva gjeld opphavet til Beret Nilsdotter (Tanche) på Stokke i Aure. Ho var syster til Karen Nilsdotter Tanche og dotter til Nils Hansson Tanche.Innførselen er omfattande og med noko vanskeleg skrift, så eg har ikkje fått med alt etter ei snarleg gjennomlesing. Men no er i alle fall opphavet til Tanche-ætta i Aure omsider oppklart. Det er ganske mange aurgjeldingar som har Beret Nilsdotter Tanche som ei av stammødrene sine. Tusen hjarteleg takk til Knut som la inn lenke til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Har prøvd å transkribera ein del av det som står i Tingboka, men noko er sikkert feil og noko har eg ikkje klart førebels. Det som er viktig trur eg likevel er med, så eg serverer den første bolken her;Seg. Joine Aanes mødte for Retten og tilkiendegav hvorledes hand af Prost i Nummedalen og Sogne-Præst til Nærøen, velærverdige og vellærde Hr. Magister Peter Høier paa sin Moder Margrethe Borches vegne, med Skrivelse til dette steds præst velærverdige Hr. Søfren Spenstrup under dato 29. april var begieret paa lovgyldig Maade at legitimere bemeldte hands Moder Rettighed til at nyde Arv i blant andre beslegtede udi skiftet efter avg. Thomas Boesen, fordum Sognepræst til Stange Sogn Søndenfjelds. Til sammen begerer paa nerværende tiid at efterkomme, fremstillede bem. S. Raanes 3de vitner, nemlig Anders Pedersson Ladingen, Helleborg Thorsdatter, Ole Larsen Remmens Hustru og Arnt Josephson Sund, alle her i Vefsens tinglaug. Hvorda vilde Comparenten forlangede at maatte blive andtagne at vitne saadan ords kraft tilholdte at aflegge vidnisbyrd, eller svar at give paa følgende questioner.qv 1: Om det ikke er vitterligt at Margrethe Livs-datter Sl. Ehm? Højers, var en ret datter af sl Hilleborre Hans-Daatter Tanche?qv 2: Om det icke er vitterligt at Hilleborg Hansdaatter Tanche var et fuldt sødskendebarn af Karen Nils-daatter Tanche og en fuldsøster af Niels Hansen Tanche. qv 3: Om det icke er vitterligt at Hilleborg Hans-daatter Tanche var ogsaa en ægte datter af Hans Carstensen.qv 4: Om det icke er vitterligt at forbemeldte Hilleborg Hans-daater Tanche var gift med Liv Alexandersen Borch som var først var sorenskriver i Soleur og Østerdalen da hand boede paa Gaarder i Elverums sogn, og siden da hand blev foged over Wærdalens fogderi her Nordenfjelds paa Støre i Skogen ??qv 5: Om det icke er vitterligt at forbemeldte Liv Alexandersen Borch aulede med forbemeldte sin hustrue, ehr alene Margrethe Livs-daatter Borch som endnu lever paa Nærøen. Men end ogsaa en sønn ved nafn Ole Borch paa Hadeland Syndenfjelds og en daatter Hellebore Borch som blef giftet med fogden ?????? Hvorefter ædens forklaring fra laugbogen for dennem blef oplest, da Anders Pedersen Ladingen først fremstoed aflagde æden efter lovens maade og svarede paa den andførte questioner som følger, nemblig paaqv 1: At hand har hørt sige at Margrethe Livsdaatter Borch var en daatter af Helleborg Hans-daatter Tanche som var en søster af Niels Hansen Tanche her i landet boendis.qv 2: Hilleborg Hans-daatter Tanche var en fuldsøster af Nils Hansen Tanche, men til Karen Nilsdaatter Tanche var hun en faster.qv 3: Ved det icke videre end af andre har hørt.qv 4: Dette har hand og hørt af andre fortelle og viidere ved hand det icke.qv 5: Margrethe Livsdaatter Borch har hand likeledes hørt sige er en daatter af bem. men de andre ?? har hand ei hørt tale om.Derefter fremstoed vidnet Arnt Josephsen Sund. hand aflagde ligeledes sin Corporlige æd med opragte fingre efter lovens maade og svarede paa de anførte questioner saaledes:qv 1: At det er hannum meget vel bekiendt at Helleborg Hans-Daatter Tanche var rette moder til Margrethe Livs-daatter Borch som han kiende og har tient hos sønnen, præsten i Nærøen.qv 2: Hand er vel vitterlig at Helleborg Hans-daatter Tanche er en fuld Søster til Niels Hansen Tanche, og til Karen Nielsdaatter Tanche, som er vidnets værmoder, var hun en faster.qv 3: Hand vet ganske vel at Helleborg Hans-daatter Tanche var sorenskriver Hans Carstensens egte daatter og at Niels Hansen Tanche var hans egte søn.qv 4: Hand har hørt af alle deres paarørende tillige med sin nu afdøde værmoder fortelle ligesom omspørgt er, saaledes for mange år siden har vært ham bekiendt.qv 5: Hand er noch vitterlig at Margrethe Livs-daatter Borch paa Nærøen er Liv Alexandersens egte daatter, men hvor mange andre børn hand havde og hvad sammes nafn er ved hand icke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Fogden som Hellebore Borch i spørsmål 5 ble gift med, skal i følge Personalhistorisk Tidsskrift bind 5 (1884) og Svein Tore Dahl hete Johan Nernst. Kan det passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

qv. 3 les eg slik: Om det icke er vitterligt at Hilleborg Hans-daatter Tanche var altsoe en ægte datter af sorenskriver Hans Carstensen?Det første namnet les eg Jocim Raanes el. Aanes. Etternamnet er nemnd to gonger, 2. gong då han framstilte vitna. Begynner det på A eller R?Helleborg Thorsdaatter - er ikkje ho Ole Larsen Remmens 'fæstmø'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.