Gå til innhold
Arkivverket

[#19998] Ingebrigt Størkson f 1852? i Tysnes. Til New Zealand er det mulig å oppspore han


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I følgje bygdeboka for Tysnes så reiste Ingebrigt Størkson til New Zealand. Han reiste via England i 1879 saman med kameraten sin Samson Ivarson Færavåg. Etter det eg har fått opplyst så busette Samson seg i Litletown og hadde familie der. Kan Ingebrigt ha busett seg der også? Korleis skal eg finne opplysningar om Ingebrigt?Er det nokon som veit noko om Ingebrigt Størkson? Eg veit ikkje kva etternamn han brukte, men far hans heitte Størk, så det var vel vanleg på den tida å nytta faren sitt namn som etternamn. Ettersom Størk ikkje er eit vanleg namn i N.Z. så kan det vel tenkjast at han har endra etternamn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men vil foreslå at du sender en etterlysning på newsgruppen soc.genealogy.australia+nz dersom du ikke får svar her på brukarforumet. Et annet alternativ er en etterlysning til epost listen Norway-L hvor det er mange hjelpsomme kiwier med norske røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt i forskjellige fora uten at jeg har fått noe resultat på dette og derfor vil jeg forsøke meg på nytt. Kanskje det er noen som søker på nettet som vet noe om dette. Jeg tror det er denne familen her han hørte til: LenkeDet jeg har av info om denne Ingebrigt er at han fikk en datter sammen med en annen uten at de var gift, men så stakk han til New Zealand sammen med en kammerat. Kameraten vet man noe om og hvor han bodde. Det er mulig at Ingebrigt skiftet identitet da han kom til New Zealand. Familien høret ikke noe mere fra ham da han drog. Jeg vet ikke hva eller hvorfor det ikke ble noe kontakt mellom han og hjemmet, men det kan ha si årsak i at han stakk av fra ansvaret da hans kjæreste ble gravis. Etter det jeg har forstått drog han og hans kammerat via England til Australia ca 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Såvidt jeg har forstått så reiste Ingebrigt og kameraten Samson ut via England i 1879. hvorvidt disse da er nevnt i blandt de som utvandret til New Zealand fra Norge er ikke godt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Keg tar opp igjen denne gamle saken. Det viser seg stadig at 'gamle' tilsynelatende uløste gåter lar seg løse før eller senere. Siden det stadig er flere og flere som er inne på Digitalarkivet, vil jeg ta opp igjen denne saken. Kanskje det finnes en eller annen av dere som vet noe om denne karen? og hvor det egentlig ble av han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt i en del kilder uten å ha kommet noe nærmere noen løsning. Det er mulig at Ingebrigt skiftet navn fordi det var vanskelig å bruke navnet der nede, eller så kan han ha flyttet til enda ett annet sted. Ingebrigt sin slekt var denne:Størk Størksen 1824-1903 g.m. Siri Ingebrigtsdtr. Ø. Kleppa (Budde i Færevåg på Tysnes - foreldre)Barn:a) Ingebrigt Størksen * 1852 (fekk born med Ingeborg Johannesdtr. Kongsvik i 1879 Stakk då av til New Zelandb) Størk Størksen 1855-75/76c) Johannes Størksen 1857 g.m. Kari Sakariasdtr. Brekke, Austevoll budde i Eikholmen (søskenbarn)d) Kari Størksdtr f. og d 1859e) Mads Størksen 1860-1937 g.m. Guarianna Johannesdtr. Tveit H, Tysnes gardbr, TuftelandBarn. Størk Madsen g.m. Anna Skumsnes g. Maria Madsdtr g.m. Skumsnes Ole Madsen g.i Etne Skumsnes Bergitte Madsdtr Skumses Gudrun Madsdtr g.,.m. Einar Tufteland Mads Madsen g.m Agnes Hovland Jenny Madsdtr ug. Odd Madsen Martin Madsen Mathilde Madsdtr g.m. Ole Vevane Ingeborg Madsdtr g.m. Vevatne USA Endre Madssen til USA f) Lars Størksen 1865 Sjømann rømde i land i New York i 1888 Døde på eit hospital i New Orleans litt ut på 1900 talletg) Endre Størksen 1872-93 sjømann omkom ved forlis *Den eneste tilleggsoppl. som står i bygdeboka, må være at Ingebrigt reiste sammen med nabogutten Samson Ivarson Færavåg, først til England og derfra videre mot N.Z. Siden har en ikke hørt noe mer fra Ingebrigt. Om nabogutten Samson, står det at han var sjømann,reiste med engelske båter, og drog til N.Z. Han var bosatt i Litletown, N.Z. og var gift.jeg håper at det er noen som kan hjelpe meg med å finne noen flere opplysninger om Ingebrigt. Det kan tenkes at Ingebrigt bodde helt et annet sted en New Zealand, selv om det var det som var reisemålet både for han og kameraten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å finne ut i hvilket kirkesogn Ingebrigt ble døpt i uten at jeg helt har funnet ut av det. Det hadde vert fint om jeg kunne fått litt hjelp til å finne dåpen hans. Grunnen til det er at jeg trenger hjelp til å finne ut hva som egentilig skjedde med Ingebrigt.Som jeg har nevnt ovenfor så ble kjæresten has gravid, men Ingebrigt stakk av sammen med en kamerat og de reiste til New Zealand via England. Kameraten bodde all sin tid på New Zealand, men familien hørte aldri noe til hva som skjedde med Ingebrigt.Det hadde vert fint om denne gåten på en eller annen måte kunne blitt løst. Så kanskje det kan være lurt å gå via kirkebøkene for å få de nøyaktige fødselsdata for Ingebrigt og hva hans fulle navn var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her ser det ut som om han ble født 15. juni ?? 1852. Navnet var Ingebregt Storksen eller Sunde/Sunda. Kan han ha tatt etternavnet Sunda eller Sunde i staden for faren sitt fornavn/ Storksen.Lar det seg gjøre å finne reisen hans over til england og videre til Australia/New Zealand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har info om at kameraten til Ingebregt bosatte seg i New Zealand, men jeg kan ikke bekrefte hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg har prøvt å søkje på ein del info utan at eg egentlig har funne ut om han reiste til New Zealand. Det som hadde vore interessant var å sjekke om det som står om dette i Tysnesboka stemmer med virkligheten. Eg veit at Samson Ivarson Færavåg budde på New Zealand og at han truleg også var heimom seinare eller at nokon av hans etterkomarar har vore tilbake til Norge. Så kanskje eg bør gå tilbake til start der desse to gutane stakk av pga ymse omstende. Truleg for dei via Liverpool. Men kva som skjedde med Ingebrekt er det kanskje ingen som veit noko om.Han kan ha skifta både for og etternavn. I nokre høve ser eg at faren sitt farsnavn har vorte brukt som etternavn på utvandrarar, så uansett så ville han ha brukt eit etternamn som kunne vere slik: Starkson eller Storkson e.l. Sidan dei budde på Sunda så kunne også etternavnet vore Sunda eller Sunde eller bare Sund?Er det nokon som har tilgang til Tysnesboka for å sjå kva som står av info om dette der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan det vere vanskeleg å finne han? Kan det vere fordi de reiste via England. Samson Ivarson Færavåg bosatte setg i Littletown, men hvor det ble av Ingebrikt er ikke gode å si? Reiste han egentlig til New Zealand? Hvor går det an å finnet ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Eg har etter mykje arbeid omsider klart å finna ut kva som skjedde med Ingebrigt. Han reiste først til New Zealand, men etter kort tid busette han seg et sted som heiter Wallaroo i Sør Australia og var fiskar. Ingebrigt forandra navn til Charlie Storkson og vart gift og budde i Broken Hill. Han var gift og har etterkomarar. Eg har ennå ikkje klart å kome i kontakt med etterkomarane etter han. Det eg veit er at ein av hans etterkomarar var i Norge for nokre år sidan og ho var ein tur på Tysnes og var innom Færevågen.Eg håpar på å kome i kontakt med denne slekta slik at eg t.d. kan gjere slektsarbeidet kring denne slekta ferdig og for å kunne få kontakt med slektningane mine der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant ingen Storkson på 'White Pages' i Broken Hill eller andre steder i South Australia: http://www.whitepages.com.au/wp/resSearch.do 'We haven't been able to find a listing that either exactly or closely matches your input. Please note: the name you are looking for may not be listed, or they've chosen to have their details hidden.'Men det kan jo tenkes at han ikke fikk sønner som førte navnet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Search Historical RecordsSEARCH RESULTSYou searched deaths for the last name Storkson in the years 1900 to 1950 1 - 2 of 2 matches found Click on a column heading to sort the column alphabetically.Registration Number Last Name Given Name(s) Father's Given Name(s) Mother's Given Name(s) District Purchase Certificate8723/1904 STORKSON CHARLES 48 YRS BROKEN HILL BROKEN HILL Buy Now © 1995-2005 New South Wales Registry of Births, Deaths and Marriages Standard Copyright and Disclaimer LenkeMen du må nok betale for dødssertifikatet.Det var en annen Storkson, Sivert som døde i 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Search Historical RecordsSEARCH RESULTSYou searched marriages for the Groom's last name Storkson in the years 1880 to 1900 1 - 1 of 1 matches found Click on a column heading to sort the column alphabetically.Registration Number Groom's Surname Groom's Given Name(s) Bride's Last Name at Time of Marriage Bride's Given Name(s) District * Purchase Certificate 2846/1892 STORKSON CHARLES JAMIESON ELIZABETH A BROKEN HILL Buy Now * View list of Early Church Record Codes.© 1995-2005 New South Wales Registry of Births, Deaths and Marriages Standard Copyright and Disclaimer Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått følgende info fra et senter i Australia i dag:In answer to your request regarding information on the Storkson family I have found the following.As you might know Charles married Elizabeth Ann in Broken Hill in 1892 and their firstborn John Charles died in B Hill in 1893.Charles died at Broken Hill in 1904 aged 48 years.I have attached the South Australian Births, Death & Marriage Records for the Storkson family.Når det gjelder info om barna til Elisabeth og Charles (Ingebrigt) så er det oppgitt i vedlegget nedenfor.Lar det seg gjøre å finn ut noe om etterkommerne deres? Jeg har fått oppgitt et navn på en av etterkommerne, men det ser ikke ut som om det lar seg gjøre å få kontakt med ham?

bilete4878.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det noen som har tilgang til white pages i Australia? Kan eg få info om hvilken internettadresse denne har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har endelig fått gjennombrudd i denne saken. når har jeg fått kontakt med etterkommere etter Ingebrigt Storkson fra Tysnes.Jeg har foreløbig fått slik info:Charles STORKSON and Elizabeth JAMIESON married in Broken Hill in 1892. Their first son died in Broken Hill the same year he was born. And Charles died in Broken Hill in 1904 at the age of 48.Only the daughter Sarah Ann married and had a family.Digger - South Australian Marriages, Registrations 1842-1916 Groom: Percival Alfred James CHYNOWETH Bride: Sarrah Ann STORKSON Date: 1916-09-02 Groom Age: 23 Status: S Groom's Father: James Henry CHYNOWETH Bride Age: 21 Status: S Bride's Father: Charles STORKSON Place: Res of Elizabeth Ann Storkson Wallaroo District: Dal Symbol: S Book/Page: 268/480BIRTH records up to 1928 Digger - South Australian Births Registrations 1907 to 1928Percival Charles James CHYNOWETH Date: 1917-07-17 Father: Percival Alfred James CHYNOWETH Mother: Sarah Ann STORKSON Birth Place/Residence: WallarooRonald Wheatley CHYNOWETH Date: 1919-05-01 Father: Percival Alfred James CHYNOWETH Mother: Sarrah Ann STORKSON Birth Place/Residence: WallarooJoyce Elizabeth CHYNOWETH Date: 1926-08-27 Father: Percival Alfred James CHYNOWETH Mother: Sarrah Ann STORKSON Birth Place/Residence: WallarooIngebrigt tok navnet Charles eller ble også kalt for Charlie i Australia. Grunnen til at han byttet fornavn var nok trolig det at Ingebrigt ble litt for vanskelig å bruke der nede. Hva som elles førte til at han nettopp valgte Charles er kanskje vanskeligere å finne ut av, men akkurat det har ikke så stor betydning.I dag tidlig fikk jeg e-post fra barnebarnet til Charles Storkson og han fortalte at både han selv og datteren hennes hadde vert i Færøysundet for å finne ut av hvor bestefaren kom fra. Så jeg fikk bilde fra det huset man antok at Ingebrigt ble født i.Slik jeg har forstått på infoen som er skrevet i Tysnesboken så var det ingen som hadde hatt kontakt med Ingebrigt etter at han og kameraten 'stakk' av til New Zealand?Jeg takker for all hjelp jeg har fått fra dere som har svar meg og som har hjulpet meg med denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.